Az életbiztosítási díjbevételek 323,4 milliárd forintos összege gyakorlatilag megegyezett az egy évvel korábbival, míg a nem életbiztosítási üzletágak idei első háromnegyed éves 300 milliárd forintos díjbevétele 14 milliárd forinttal - 4,4 százalékkal - volt kevesebb, mint egy évvel korábban. A díjbevételek csökkenését döntően a gépjármű-biztosítások díjainak mérséklődése okozta.
Mind a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjak, mind a casco díjak csökkentek az idén. Egy "átlagos" gépjármű éves kötelezője az egy évvel korábbi 29 ezer forint helyett az idei első háromnegyed év végén 23 486 forint volt. A casco-átlagdíjak a 2010-es, 99 ezer forintot meghaladó éves átlagos szintről 91.654 forintra mérséklődtek.
A cascóból befolyt 55,7 milliárd forint 4,9 milliárd forinttal marad el az egy évvel korábbi hasonló időszakétól, ugyanakkor a casco-biztosítások darabszáma a 2010. szeptember végi 791 ezerről 814 ezerre nőtt. A szerződésszám növekedését az magyarázza, hogy a biztosítók egyre több rész-cascót és a kgfb-vel együtt, csomagban kínált cascót értékesítenek.
A nem életbiztosítási üzletágon belül közel 49 ezerrel növekedett a tűz- és elemi kockázatokat lefedő biztosítások száma a piacon. A hazai lakásállomány 73 százaléka rendelkezik biztosítással, ami a MABISZ szerint európai mércével mérve is jónak számít.
Az életbiztosítási díjbevételek kétharmada továbbra is befektetéshez kötött, unit-linked biztosítás. Egyszeri és eseti befizetésekből 117,5 milliárd forint - a teljes életbiztosítási díjbevétel több mint 36 százaléka - származott.
"Célunk, hogy a folyamatos díjas termékek minél nagyobb arányban szerepeljenek az életbiztosítási díjbevételeken belül, mivel ezek szolgálják a valóban hosszú távra szóló öngondoskodást" - idézi a közlemény Molnos Dánielt, a MABISZ főtitkárát.
A biztosítási piacon - az élet és nem élet üzletágat is beleszámítva - továbbra is piacvezető az Allianz, piaci részesedése ugyanakkor 18,97 százalékra mérséklődött a 2011. első félév végi 21,2 százalékról. A második legnagyobb biztosító 14,63 százalékos piaci résszel a Generali-Providencia, míg a harmadik 10,84 százalékkal a Groupama. A sorban negyedik Aegon piaci részesedése 10,04 százalék.
Az életbiztosítási piacot az ING vezeti 16,21 százalékkal, második az Allianz 12,51 és harmadik a Groupama 10,61 százalékos részesedéssel. A negyedik legnagyobb biztosító ebben az üzletágban az Aegon 9,52 százalékos piaci részesedéssel.
A nem-élet biztosítási piacon vezető az Allianz 25,93 százalékkal, őt követi a Generali-Providencia 20,63 százalékkal, harmadik a Groupama 11,09 százalékos és negyedik az Aegon 10,61 százalékos piaci részesedéssel.
MTI