A szektorban működő vállalkozások közül egyre többen döntenek a bezárás mellett, egyebek között a növekvő fogyasztói árak és a csökkenő kereslet miatt - derül ki az elemzés eredményeit összefoglaló közleményből.
2010-ben még 3,28 százalék volt a kiskereskedelmi cégek bedőlési aránya, a cégszámhoz viszonyított felszámolási és csődeljárások száma. Ma már ez a szám meghaladta a 4 százalékot, azaz 100-ból 4 üzlet bezár egy éven belül.
A közlemény szerint a kiskereskedők a dohánytermékek forgalmazásának korlátozásától is tartanak. Sőt az intézkedés egyes ágazati szereplők szerint akár 1500 munkahelyet is megszüntethet, mivel a kistelepülési boltok forgalmának mintegy 25 százalékát adja a dohányipari termékek forgalmazása.
A hagyományos kereskedelmi egységeket az online kereskedelem is veszélyezteti. Jól láthatóan az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő, és a hagyományos kereskedelemnél jobban teljesítenek az online kereskedő óriások.
A D&B szerint jelentősen nőtt a megindított felszámolások és végelszámolások száma a kiskereskedelemben. Míg 2010-ben 2000-nél kevesebb felszámolás indult az ágazatban, tavaly már megközelítette a 2500-at, azaz egy év alatt közel 30 százalékkal nőtt a felszámolás alá került kiskereskedelmi egységek aránya. A szektorban tavaly több mint 60 százalékkal több végelszámolás indult, mint egy évvel korábban, számuk megközelítette a 2800-at.
A közlemény szerint a sok végelszámolás és felszámolás ellenére havonta átlagosan 500 cég alakul a szektorban, és a működő vállalkozások száma is fokozatosan nő.
Fizetési fegyelem szempontjából a kiskereskedelmi cégek az elmúlt egy évben kisebbet "rontottak", mint az országos átlag. Míg a magyar átlagcég, ha késik számlafizetésével, 23,5 napos fizetési késedelemmel egyenlíti ki számláit, addig a kiskereskedelemben a pontatlanul fizetők esetében 19 napos csúszások a jellemzőek, áll az önkéntességen alapuló Bisnode fizetési tapasztalat-program adataiban.
A jobb fizetési morál azonban nem vezethető egyértelműen vissza az ágazat jó helyzetére, mivel a kiskereskedelmi cégek nagy részénél a készpénzes árufizetés a jellemző, és a nagykereskedő partnerek jobban megnézik, mint korábban, hogy kiknek engedélyeznek utólagos utalást. Keleti József, a Dun & Bradstreet Hungária ügyvezető igazgatója és a Bisnode csoport országigazgatója szerint egyre nagyobb tudatosság tapasztalható a vevőhitelezésben.
A Bisnode online marketing, kockázatkezelési és üzleti információs megoldásokat kínál. Az 1989-ben alapított Bisnode-nak 17 európai országban, több mint 3 ezer alkalmazottja van.
A cégcsoport Magyarországon négy márkával képviselteti magát: Dun & Bradstreettel (D&B), a döntéstámogató céginformációs szolgáltató PartnerControllal, egy belföldi marketing és értékesítési adatbázissal, valamint egy nemzetközi marketing és értékesítési adatbázissal.
A D&B 160 éves múltra visszatekintő, több mint 200 országból cégadatokat szolgáltató nemzetközi D&B láncolat része.
MTI