4p

Mi a Magyar Péter-jelenség titka?
Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor?
Mennyi voksot szerezhet a Tisza Párt, kitől vehet el szavazatokat?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Somogyi Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Political Capital szociológus társalapítójától!

2024. május 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kedden az Országgyűlés elfogadta az iparűzési adó megosztásáról szóló javaslatot. A kerületek így bevételektől esnek el a főváros javára, utóbbinak viszont a pénzt a tömegközlekedésre kell fordítania. A helyzetet rontja, hogy a várható többletbevételnél nagyobb összeget von el a kormány a fővárostól.

A képviselők 154 igen szavazattal, 8 nem ellenében és 7 tartózkodás mellett fogadták el a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető Rogán Antal és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter javaslatát, amely a lakásépítési áfacsökkentés mellett további gazdaságpolitikai lépéseket tartalmaz. Ezek egyike a fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló törvény módosítása, amely szerint a fővárosi önkormányzat jövőre és az azt követő évben is 1,5 százalékponttal növelheti részesedését a kerületi önkormányzatokkal osztottan megillető bevételekből. A főváros ezzel 2017-re az osztott bevételek 54 százalékával rendelkezhet majd, amelyből a jelenlegi 4 százalék helyett annyit fordít közösségi közlekedésre, amennyit szükségesnek lát, számolt be a döntésről az MTI.

BKV buszmustra

Az MTI tudósítása szerint még a javaslat megszavazása előtt, az előterjesztés keddi vitájában a fővárosi forrásmegosztásról Rogán Antal azt mondta, a kormány teljesíti Tarlós István kérését, a főpolgármester elérte a célját: ha a javaslatot a parlament elfogadja, akkor a fővárosi kerületek nagyobb mértékben fognak hozzájárulni a tömegközlekedés finanszírozásához, mint eddig.

A látszólag rózsás helyzet azonban ennél sokkal bonyolultabb. Egy korábbi határozat szerint ugyanis jelentős forráselvonással kell számolnia a fővárosnak, így a jövőben a kormány az eddigieknél jóval kevesebb pénzt ad a tömegközlekedésre. A fővárosi közösségi közlekedés idei 24 milliárdos állami finanszírozása ugyanis 2016-ban 18, 2017-ben 15, 2018-ra pedig 12 milliárd forintra csökken. Nem véletlen, hogy az Országgyűlés határozatára Tarlós István az index.hu-nak nyilatkozva úgy reagált, az állam ezzel megszüntette az agglomerációs közlekedést.

A főpolgármester szerint ha nem akarja az állam, hogy összeomoljon a fővárost övező települések tömegközlekedése, akkor kénytelen lesz átvenni azt. Budapest ugyanis képtelen finanszírozni ennek 18 milliárd forintos számláját. Tarlós István szerint annak üzemeltetése amúgy sem jogszabály szerinti feladata Budapestnek.

Ilyen trolikkal újult meg a BKV járműparkja

A főváros környékén élők persze joggal tehetik fel a kérdést, hogy miért is kellene ezt a Fővárosi Önkormányzatnak fizetnie, hiszen néhány települést kivéve, ahova kék buszokkal is el lehet jutni, az utasok döntő hányadát a Volán szállítja. Ez tényleg így történik, de itt is van egy magyaros csavar a történetben. Mint az a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook oldaláról kiderül, az agglomerációs buszjáratokat ugyan a Volánbusz üzemelteti, de a BKK megrendelésére, egy BKK-NFM megállapodás alapján. A közlekedési szakértők utalnak rá, hogy az akkori döntés mögött finoman szólva politikai áskálódás állhatott (más pártot képviselt az akkori miniszter és főpolgármester -szerk.). Csakhogy a helyzet azóta megváltozott, és most saját fejükre hullt vissza a korábbi döntés. Mint a VEKE szakértője posztjában jelzi, nehezíti a helyzetet, hogy a döntéshozók egy jelentős része nincs tisztában a finanszírozási viszonyokkal, nem véletlen, hogy a "BKV finanszírozása" kifejezést a politikusok a "főváros és agglomerációja közösségi közlekedésének finanszírozása" kifejezés helyett használják.

A finanszírozási hiány a szakértők szerint alapvetően két tételből jön össze, a 6 év alattiak és a 65 év felettiek ingyenes, a tanulók és nyugdíjasok támogatott bérletes utaztatási költségének a kifizetéséből, és az agglomerációs tömegközlekedés költségének megtérítéséből. A már említett közösségi oldalon megnyilatkozók szerint nem szakmai kérdésről van szó, hanem valami más oka lehet a kormány és a főváros közötti háborúskodásnak.

Mint a már idézett MTI hír beszámol róla, a városvezetés és a kormány tárgyalásokat folytat a BKV finanszírozásáról; Tarlós István főpolgármester és Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn tart hosszabb egyeztetést. Azt mindenestre nehéz elképzelni, hogy az országos viszonyokhoz képest a fővárosban és a környékén relatív gyengébben álló Fidesz hagyja bedőlni az agglomerációs tömegközlekedést, többszázezer potenciális szavazót magára haragítva. Így jó esély van, hogy végül megegyezés születik, más kérdés, hogy ezért ki milyen árat fog fizetni.  Az biztos ugyanakkor, hogy egy elhúzódó "háborúban" az utasok lesznek a legnagyobb vesztesek.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!