Egyetlen dolog biztos az egészségügyi reformmal és a biztosítási rendszer átalakításával kapcsolatban: még az idén megszületik a végső döntés. A hétvégi, Lovasberényben tartott koalíciós tárgyalássorozat és a hétfői miniszterelnöki felszólalás után azonban nem sikerült igazán közelebb kerülni a megoldáshoz.
A tervek szerint a kormány a tavaszi ülésszak végéig kidolgozza a megoldást, a törvényjavaslatot pedig az ősszel nyújtja majd be. Már csak az a kérdés, mit fog az tartalmazni. A nyilvánosságra került információk ugyanis nem adnak egyértelmű képet arról, milyen mezsgye mentén alakítaná ki a koalíció a végső tervezetet.
Milyen lesz a vegyes modell?
Annyi bizonyos, hogy az egészségbiztosítási modell átalakítása nyomán egy úgynevezett vegyes megoldás jön majd létre, vagyis az állami szerepvállalás mellett a magántársaságok is részt kapnak majd a piacból. Az azonban nem derült még ki, hogyan fog megoszlani az állami és a magánrész - holott maga a vita tárgya éppen ez volt.
A szabaddemokraták - élükön Horváth Ágnes egészségügyi miniszterrel - eredetileg a tisztán piaci modell hívei voltak, ám a hírek szerint koalíciós nyomásra hajlandóak lennének vegyessé tenni a rendszert. Úgy, hogy a biztosítók egyike maga az állami biztosító lenne. Vagyis senki sem szorulhat ki az ellátó rendszerből, mert végső esetben az állami biztosító gondoskodni fog mindenkiről. Persze ez a rendszer nagyon komolyan magában rejti a gettósodás veszélyét - akinek minimális lehetősége lesz rá, az biztosan magánbiztosítót választ.
A szocialisták inkább több szintű biztosítási rendszert képzelnek el - legalábbis Kökény Mihány volt egészségügyi miniszter több ízben is ezt népszerűsítette. Eszerint az alapellátások továbbra is állami irányítás mellett működnének, vagyis a sokszor hangoztatott kockázatközösség teljes mértékben megmaradna. A magánbiztosítók csak az extrák szintjén jelennének meg, vagyis a pluszszolgáltatásokért felelnének. Ez lehetne például saját szoba vagy éppen saját orvos.
Csak a döntés dátuma ismert
Utóbbi verzióba a Magyar Orvosi Kamara is belemenne - nyilatkozta korábban lapunknak Éger István, a karmara elnöke. Itt arról lenne szó, hogy a már most is működő magán- és extra igényeket és szolgáltatásokat fejlesztenék, és beleépítenék a rendszerbe.
A napokban napvilágot látott nyilatkozatok azonban nem adnak választ arra, miben is állapodott meg a koalíció. Azt leszámítva, hogy a jelenlegi rendszer rossz, nem fenntartható, és még az idén ki kell találni mást.
Sem a közös döntés, sem a bevezetés időzítése nem ismert. A hétvégi koalíciós tárgyaláson annyiban sikerült megállapodniuk a pártelnököknek, hogy milyen menetrendet fognak majd alkalmazni a törvényhozást illetően - legalábbis az elnöki megállapodásból ez derül ki.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök hétfői parlamenti felszólalásában mindössze annyit mondott, hogy az átalakítások iránya helyes. Hozzátette: a konzultáció arról folyik, hogyan lehet a szolgáltatások és a szolgáltatók között a versenyt erősíteni egy vegyes biztosítási rendszerben. A kérdés az, miként lehet a szolidaritás és verseny elvét érvényesíteni úgy, hogy azok ne kioltsák, hanem erősítsék egymást.
A változtatás több szempontból is elodázhatatlan, vagyis a határidős megegyezés igencsak fontos megállapodásnak tekinthető. Az egészségbiztosítási alap ugyanis évente több százmilliárd forint mínuszt jelent a költségvetésnek - az idén 370 milliárd forinttal egészíti ki a büdzsé a kasszát.
Ez a kiesés egyrészt az átlálhatatlan finanszírozásnak, másrészt annak köszönhető, hogy a tébéjárulékokat több százezren nem fizetik meg. Utóbbira próbál megoldást találni a kormány a
potyautasokkiszűrésével. Ráadásul a koalíciós pártoknak mihamarabb tenniük kell valamit, ha azt akarják, hogy a választók 2010 tavaszára elfelejtsék a legkínosabb hónapokat.
Menedzsment FórumKapcsolódó anyagok: Mi lesz a gyessel a több biztosítós rendszerben? Eladnák kórházaikat a bolgárok és a csehek Hétfőtől lebukhatnak az egészségügy potyautasai