5p

Az elmúlt félévben jelentős emelkedést regisztrált a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a bankokkal kapcsolatos panaszok számában, és drasztikus növekedésről számolt be a Miniszterelnöki Hivatal is. A forint gyengülése és a hitelszerződések ügyfelek számára kedvezőtlen módosulása nyomán több tízezer fővel bővült a BAR-lista, amelyre többek között a bankokkal szembeni adósságaikat törleszteni képtelen ügyfelek kerülnek fel.

Sokan dühöngenek, ha más már nem marad  (Mfor-montázs)

Tavaly szeptember és december között 35 százalékkal ugrott meg a PSZÁF-hoz beérkezett, pénzügyi intézményekkel kapcsolatos panaszok száma, mondta el a pénteki kormányszóvivői tájékoztatón Binder István. A PSZÁF szóvivője szerint ezért a felügyelet kénytelen volt megduplázni ügyfélszolgálatának létszámát, így jelenleg már 40-50 ember foglalkozik éjjel-nappal a panaszok kezelésével.

Nyolcszor több volt a panasz januárban

Hasonló tendenciáról számolt be Daróczi Dávid kormányszóvivő is: tájékoztatása szerint januárban decemberhez viszonyítva háromszorosára, októberhez képest pedig nyolcszorosára emelkedett a Miniszterelnöki Hivatal ügyfélszolgálati irodájához beérkezett panaszok száma. Ezek túlnyomó része a devizahitelekkel volt kapcsolatos, ami jól mutatja, milyen komoly a probléma ezen a területen, tette hozzá a kormányszóvivő.            

A PSZÁF szóvivője szerint a hozzájuk befutó rosszalló észrevételek 45 százaléka bankokat, hitelintézeteket, 45 százaléka pedig biztosítókat érint. A bankok esetében leginkább az emelkedő díjakkal és az egyoldalú szerződésmódosításokkal kapcsolatban panaszkodtak az ügyfelek. Sok esetben egyébként nem is a változások tényét kifogásolták, hanem azt, hogy a pénzintézetek nem adtak ezzel kapcsolatban megfelelő tájékoztatást. 

Nőhet a tájékoztatási határidő

Binder István elmondta azt is, hogy már a Parlament előtt van egy törvényjavaslat, amely a bankok általi egyoldalú szerződés-módosítás szabályozásával kapcsolatban hozhat változást. Szintén a Parlament dönthet majd arról, módosulnak-e az egyoldalú szerződés-módosítással kapcsolatos tájékoztatási határidők. Az új elképzelések szerint a jövőben a banknak a változás előtt 60 nappal kellene a közleményt megjelentetnie, az ügyfél egyéni értesítésével kapcsolatban pedig 40 napos határidőt szabna a törvény a jelenlegi 15 nap helyett. A módosítás lényege, hogy az ügyfélnek legyen elég ideje a felkészülésre és a szükséges döntések meghozatalára.               

Az mfor.hu azon kérdésére, milyen lépéseket tehet a PSZÁF a bankok magatartásának megváltoztatására, a szóvivő elmondta:a felügyelet szeptember elsejétől már egyéni ügyfélpanasz alapján is rendelhet el helyszíni vizsgálatot a bankoknál – ha ezt indokoltnak látja. Ha a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény vagy egyéb pénzügyi jogszabály megsértését tapasztalja, eljárást folytat, amelyet határozattal zár le.

A felügyelet bírságot is kiszabhat a pénzintézetre, az ebből befolyó összegből pedig az ügyfelek által ingyen igénybe vehető békéltető testületek működését finanszírozza. Utóbbiak kísérletet tesznek egyezség létrehozására a panaszos és a pénzügyi szervezet között, ennek eredménytelensége esetén pedig határoznak a vitában. A panaszosoknak azért is érdemes inkább békéltető testületekhez, nem pedig bírósághoz fordulni, mert előbbieknél gyorsabb döntéshozatalra számíthatnak, tette hozzá a szóvivő. Közlése szerint ezek a testületek tavaly több mint négyezer ügyben döntöttek, ezek 10-15 százaléka érintette a pénzügyi szektort.

Az előtörlesztés a legnépszerűbb

Binder István azt is elmondta, hogy január közepéig összesen 6200 ügyfél élt az ingyenes szerződésmódosítás lehetőségével a devizahitellel rendelkező adósok védelme érdekében 2008 novemberében a pénzügyminiszter és kilenc kereskedelmi bank között létrejött megállapodás nyomán. Devizahitelének előtörlesztését mintegy 4100 adós kezdeményezte, a banki hitel futamidejének díjmentes meghosszabbítását, illetve türelmi idő biztosítását 1200 ügyfél kérte, a hitel forint alapúvá átalakítását pedig 900-an indítványozták.

Ezek a számok vélhetően növekedni fognak, ezért a felügyelet felkészült arra, hogy az ügyfelek panaszt fognak tenni akkor is, ha úgy vélik, a pénzügyi intézmény ugyan nem sértette meg a jogszabályokat, ám nem tartja be a novemberi megállapodást.

Több mint 100 ezer ember nem fizet 

A banknak fizetni képtelen ügyfeleket is tartalmazó BAR-lista – a PSZÁF szóvivőjének tájékoztatása szerint - negyedév alatt több tízezer ügyféllel bővült. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a héten úgy nyilatkozott, hogy mintegy 117 ezer ember nem tudja fizetni hiteleinek törlesztőrészleteit.

Daróczi Dávid még szerdán jelentette be, hogy a kabinet segítene azokon, akik devizahitelt vettek fel, és most nehezebben tudnak törleszteni. Azok, akik a válság miatt elveszítik munkájukat, kérhetik a bankjuktól a törlesztőrészlet csökkentését, az állam pedig maximum kétéves időtartamra garanciát vállal arra, hogy később fizetni fog az ügyfél, ezzel kiküszöböli a bankok kockázatát. Azok, akik nem veszítik el munkájukat, de az árfolyamingadozás miatt nehezen tudnak törleszteni, arra számíthatnak, hogy a tavaly ősszel bevezetett könnyítések idén is megmaradnak majd a kormány tervei szerint.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!