3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Unióban rendkívül fontos, hogy a költségvetési szervek beszámolói transzparensek és összehasonlíthatók legyenek. Ezt szolgálja egységes számviteli nyelv alkalmazása ebben a szférában is.

Az IPSAS-standardok új költségvetési számviteli szemléletet tükröznek: a leggyakoribb - ma hazánkban is általánosan alkalmazott - pénzforgalmi szemlélet helyett az elhatárolás alapú beszámolókészítést preferálják, azaz a pénzügyi teljesülés ideje helyett a jövőben az ügyletek valós időpontja, felmerülése szerinti elszámolások képezik a számvitel alapját.
Az Európai Unió Bizottsága tavaly decemberben iránymutató döntést hozott: bejelentette, hogy saját pénzügyi kimutatásait a jövőben az IPSAS normái szerint készíti el, és 2005-re, fokozatosan, teljes mértékben áttér az elhatárolás alapú beszámolókészítésre. Az IPSAS-standardok tehát - az IFRS (IAS) standardokhoz hasonlóan - várhatóan jelentős hatást gyakorolnak majd a különböző országok költségvetési számviteli szabályozására, beleértve a jelenleg még nem egységesített európai uniós gyakorlatot is.

Magyarországon napirenden van a költségvetési számviteli szabályozás reformja, amelynek nem titkolt célja az elhatárolás alapú számvitel felé történő közeledés. "Mivel az új standardok bevezetése másutt is csak mostanában indul, nem vagyunk lemaradva", hangsúlyozta a KPMG senior menedzsere, Boros Judit. Az átállás ugyanakkor hosszú és összetett feladat, amely a szabályok újrafogalmazásán túlmenően magában kell foglalnia a költségvetési számvitelben érintett szakemberek felkészítését is.


Az IPSAS standardok a beszámolókészítés több jelentős témakörével foglalkoznak, így a költségvetési beszámoló tartalmával és formájával, a cash flow kimutatások összeállításának elveivel, a konszolidáció kérdéseivel, az alapvető hibák és a számviteli politika változása hatásainak elszámolásával, az árfolyamváltozások, a hitelezési költségek, a bevételek, a tárgyi eszközök, a lízing-ügyletek, a beruházási szerződések, a készletek, a fordulónap utáni események, a pénzügyi instrumentumok, a befektetési célú ingatlanok és a céltartalékok elszámolási és közzétételi kérdéseivel.

A világ hat vezető könyvvizsgáló cégének felmérése szerint világszerte jól halad a nemzeti számviteli szabályok egységesülése. A konvergenciának köszönhetően egyre közelibbnek tűnik, hogy a cégek egyetlen, globális számviteli szabályrendszert alkalmaznak pénzügyi beszámolóikban. A vizsgált 59 ország több mint 90 százaléka szándékozik saját nemzeti számviteli rendszerét a Nemzetközi Jelentéskészítési Standardokhoz (International Financial Reporting Standards - IFRS, korábban IAS) igazítani, sőt, 72 százalékuk ehhez már megfelelő menetrendet és konkrét javaslatokat is készít, míg a tavalyi felmérésben még csak a vizsgált országok egyharmada rendelkezett pontos tervekkel. A GAAP Convergence 2002 című felmérést a BDO, a Deloitte Touche Tohmatsu, az Ernst & Young, a Grant Thornton, a KPMG és a PricewaterhouseCoopers közösen készítette. A nagy auditcégek harmadszor adnak ki közös jelentést: a felmérésben szereplő 59 államot - köztük Magyarországot - gazdasági súlyuk és teljesítményük alapján választották ki.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!