3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mindenképp fájdalmas és főképpen drága lesz az Egyesült Államok autóiparának gatyába rázása, a kérdés csak az, hogy mennyire. A CNN-nek nyilatkozó elemzők szerint alapvetően négy megoldás jöhet szóba: megadni a gyártóknak mindent, amit kérnek, összeolvadásra kényszeríteni a Chryslert és a General Motorst (GM), finanszírozni a cégek csődvédelmét, vagy veszni hagyni a Chryslert.

A GM, a Chrysler és a hozzájuk kapcsolódó beszállítók és kereskedők megmentése könnyedén kerülhet akár 130 milliárd dollárba is az amerikai államnak - a csődjük viszont sokkal többe is. Több millióan veszíthetnék el munkájukat, azonkívül sok százmilliárd dollárnyi adóbevétel is eltűnne a kormánytól.

A vállalatok szerint egyébként "csak" 21,6 milliárd dollárnyi további segítségre lenne szükségük ahhoz, hogy a már megtett illetve tervezett költségcsökkentő lépésekkel átvészeljék a válságot. Tagadhatatlan, hogy a társaságok komolyan veszik a költségcsökkentést, elemzők szerint kérdéses azonban, hogy - leépítések ide, gyárbezárások oda - nyereségessé válhatnak-e a jelenlegi rendkívül alacsony kereslet mellett.

Kényszerházasság

A Chrysler és a GM is megerősítette, hogy tavaly ősszel már folytak köztük tárgyalások az összeolvadásról, akkor azonban nem állt rendelkezésükre elegendő pénz a bonyolult fúzió lebonyolítására. A Chrysler vezetői a múlt héten újra elővették az ötletet, a GM illetékesei pedig megfontolásra érdemesnek nevezték azt.

A szakértők szerint ez azért lenne rossz megoldás, mert implicite azt is jelenti, hogy a Chrysler nem elég stabil ahhoz, hogy egymagában - vagy akár egy tengerentúli partnerrel szövetkezve - megállja a helyét a piacon. Ebből viszont az következik, hogy egy házasság esetén a GM "lerabolhatná" társát, megkaparintva magának annak legjobb termékeit és üzemeit.

Egyesek szerint egyébként 2008-ban sem csak a pénzhiány vezetett a tárgyalások megszakadásához, egyszerűen túl bonyolult két olyan céget egyesíteni, amelyek ennyire nagyok, mégis ennyire rosszul áll a szénájuk.

Csődvédelem

Az iparág némely megfigyelője szerint a legjobb az lenne, ha a bajba jutott társaságok csődvédelmet kapnának, ami lehetővé tenné, hogy viszonylag nyugodt körülmények között rendezzék soraikat. Szerintük ez a megoldás egyre népszerűbb kormányzati körökben is, Barack Obama elnök ugyanis nemrég úgy nyilatkozott, hogy "jelentős átalakulást" tart szükségesnek.

Az ország adófizetői számára azonban ez az út kerülne a legtöbbe, elemzői becslések szerint mintegy 125-130 milliárd dollárba. A Wall Street Journal hétfői tudósítása szerint az Obama-adminisztráció "mindössze" negyvenmilliárdot szán a célra.

Veszni hagyhatják a Chryslert

Elemzők szerint az amerikai piacon jelenleg az ötödik helyet elfoglaló Chrysler már nem akkora, hogy végzetesen katasztrofális következményekkel járhatna a bedőlése, a mintegy egymilliós éves kapacitásának eltűnése a piacról azonban nagy segítség lenne a többi szereplőnek. A cégnek persze még mindig van nagyjából negyvenezer amerikai alkalmazottja, akik egészségbiztosításra és nyugdíjra számítanak - ezt pedig az államnak kellene állnia a vállalat helyett, ha az becsődöl. Ezért még nem teljesen tiszta, hogy ez a megoldás mennyibe kerülne az adófizetőknek, mint ahogy teljesen az sem, hogy megoldja-e az iparág problémáit.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!