3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Amilyen gyorsan jött az útdíj, olyan nagy káoszt okozott az indulás után. De miért most?

Ha rangsorolni kéne az útdíjjal kapcsolatos furcsaságokat, akkor kétség kívül előkelő helyen szerepelne a bevezetés gyorsasága. Az ember azt gondolná ugyanis, hogy egy olyan rendszert, amely több millió autóst érint, és amely bonyolultsága folytán gond nélkül lehetne egy tétel a közlekedésmérnöki kar államvizsgáján, némi felkészülési idő előz meg. Bár láttunk már cifra dolgokat a kormányzattól, mégis furcsa, hogy a nyilvánosságra hozatal és a bevezetés között alig egy hónap telt el.

Ha tippelnem kéne, akkor a kapkodás oka az olaj, illetve pontosabban az üzemanyag árának esése volt. Október óta ugyanis az OPEC országoktól kaptunk egy akkora rezsicsökkentést, amelynek láttán még a legádázabb rezsiharcos is megnyalja a szája szélét.

Ha átlagoljuk az üzemanyag árát a tavalyi év első 9 hónapjában, vagyis az árzuhanás előtti időszakban, akkor a benzinnél 412, a gázolaj esetében pedig 421 forintot kapunk. Ehhez képest most szerdán 333 és 355 forintért tankolhatunk. A különbség 79 és 66 forint.

Ha az év további részében is ez az átlagár maradna a kutaknál, akkor egy olyan autós, aki 15 ezer kilométert tesz meg a 7 litert fogyasztó benzines autójával, az így elégetett 1050 literhez 83 ezer forinttal olcsóbban jutna hozzá idén, mint tavaly. Ez bizony egy megyei matrica árának 16,6-szerese. Ha hinni lehet a híreszteléseknek, akkor az olajár még nem érte el a mélypontját, tehát ez az összeg még magasabb lehet.

Ha tehát a kormány mindenképpen be akarta vezetni ezt a sarcot, akkor – csak az anyagiakat nézve - nem is találhattak volna jobb időt, mint ezt. Úgy gondolhatták, hogy az autósok az üzemanyagtöltő-állomások totemoszlopain látott számok miatt olyan eufórikus állapotban vannak, hogy az a plusz 5 ezer forint nem oszt és nem szoroz.

Két dolgot azonban nem vettek figyelembe:

  • A hazai fizetésekhez és az átlagos életszínvonalhoz képest még az üzemanyagár jelenlegi szintje is magas.
  • Hasonlóan a békához, amely megfő a lassan melegített vízben, a folyamatos árcsökkenést nem érezzük meg annyira, mint az 5 ezret, amit korábban nem kellett megfizetni.

Ehhez pedig hozzájött az a mérhetetlen bénázás és felkészületlenség, amely az első napokat jellemezte, valamint olyan szürreális elemek, mint a reptérre vezető 800 méter fizetőssé tétele és a „két matricás” híd. Nem beszélve arról, hogy az útdíj sokkal inkább elvi és környezetvédelmi kérdés, mintsem pusztán anyagi.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!