4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben világszerte sokan a kilábalás jeleit vélik felfedezni a gazdasági folyamatokban, a hétfői hírek arról tanúskodnak, hogy a gépjárműipar és a légiközlekedés továbbra is megszenvedi a recessziót.

A hét első napján több nagy autógyártó is veszteségeket jelentett májusra. A német Daimler járműipari konszern eladásai éves szinten 12,4 százalékkal csökkentek májusban, és az év első öt hónapjában a társaság összesen 433.100 kocsit értékesített, bő 20 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Veszteségről számolt be az Audi is: a cég globális májusi eladása 6,1 százalékkal csökkent, míg a január-május közötti időszakban 12,1 százalékkal esett éves szinten. A német BMW globális májusi eladása pedig éves szinten 18,3 százalékkal csökkent, 2009 első öt hónapjában pedig 21,1 százalékkal esett vissza a forgalom az egy évvel korábbihoz képest.

A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) hétfőn arra hívta fel a figyelmet, hogy közel 9 milliárd dollár is lehet a világ légitársaságainak idei együttes vesztesége. Az IATA márciusban jóval kisebb, 4,7 milliárd dolláros idei veszteségre számított. Az IATA másik becslése szerint a gazdasági válság miatt összesen akár százezer munkahely is megszűnhet a légi közlekedésben. Az IATA Kuala Lumpurban tartott éves közgyűlésén elhangzott: az Egyesült Államokban tavaly már leépítettek 30 ezer állást az ágazatban, és az elbocsátási hullám tovább terjedhet, főként Európára és Ázsiára.

Ugyancsak a légiközlekedéshez kapcsolódó hír, hogy a nyugat-európai többnemzetiségű Airbus vállalkozás esetleg ötmilliárd eurót is elérő hiteltámogatást kér. A világ vezető repülőgépgyártó vállalata azért fordul - a kormányokhoz - segítségért, mert a bankok hitellehetőségeit kevesli, márpedig az A350-es jelzésű és hosszú távú repülésekre szánt géptípus kifejlesztése sokba kerül.

A kevésbé pozitív közlekedéssel kapcsolatos hírek ellenére a Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) hétvégi elemzése szerint felcsillant a remény a világgazdaság stabilizálódására az idei év második negyedében, köszönhetően annak, hogy visszatért a befektetők kockázatvállalási hajlandósága. A bázeli székhelyű pénzügyi szervezet negyedéves elemzésében ugyanakkor rámutatott, hogy a piacok tevékenysége még mindig nem tért vissza a Lehman Brothers amerikai befektetési bank összeomlásával szeptemberben kirobbant válságot megelőző szintre. A Lehman összeomlásának következményeként gyakorlatilag teljesen befagyott a bankok egymás közötti hitelezése, és a világ pénzpiacai zuhanórepülésbe kezdtek.

Az Európa-szerte hétvégén rendezett európai parlamenti választások nyomán hétfőn nem történt látványos változás, sem a világpiacon, sem Európában, sem Magyarországon, és  a korábbi irányzatoktól élesen elütő mozgások nem voltak. A forint piacán sem igazán lehetett érdemi reakciót látni a hétvégi EP-választásokat követően, a reggeli csekélyebb gyengülés után erősödni kezdett a forint, de az ingadozás egy százalékos sávon belül maradt - írja Orosz Dániel, az AXA csoport Magyarország stratégiai tanácsadója az MTI-hez hétfőn eljuttatott elemzésében. Annak ellenére is igen jól tartotta magát a hazai fizetőeszköz, hogy az amerikai határidős indexek lassan, de folyamatosan egyre nagyobb mínuszt mutattak a hétfői kereskedés első óráiban - teszi hozzá.

Hétfőn az MFB Magyar Fejlesztési Bank Zrt. az Európai Beruházási Bankkal (EIB) közepes méretű vállalkozások projektjeinek finanszírozására százmillió euró összegű hitelkeretről szóló megállapodást írt alá - közölte az MFB az MTI-vel. A hitelt az MFB Zrt. legfeljebb öt, egyenként minimum 20 millió euró összegű részlet lehívásával 2010. december 31-ig veheti igénybe - olvasható a közleményben.

Kiderült az is, hogy Magyarországon 2008 vége óta a duplájára - 2 százalékról mintegy 4 százalékra - nőtt a hitelük törlesztésével 90 napon túl késedelemben lévők aránya, s további emelkedés várható, de a helyzet kezelhető marad - mondta hétfői sajtótájékoztatóján Simonyi Tamás, a KPMG közép-kelet-európai pénzintézeti tranzakciókért felelős vezetője. A KPMG szakértője elmondta: a magyarországi hitelintézetek által kihelyezett lakossági hitelek mintegy fele jelzáloghitel, s a hitel/fedezet arány a folyósításkor 70 százalék volt, így, ha értékesíteni kellene e követeléseket, a bankok még akkor is pénzüknél volnának. Hozzátette: ha nagy tételben kerülnének a piacra ingatlanok, persze más volna a helyzet, mert ez letörné az árakat.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!