8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ugyan még nem ért véget az év, néhány kereskedési nap előttünk van, ám talán nem nagy bátorság kijelenteni, hogy a világ nagy tőkepiacai rendkívül jó évet zártak. Ennek hátterében a javuló gazdasági adatok mellett az amerikai jegybank, a Fed pénzének a piacra pumpálása állt. Mfor.hu összefoglaló 2013. legfontosabb gazdasági történéseiről.

Az egyik legfontosabb mutató, a Downál a részvények szélesebb körét felölelő S&P 500 index idén eddig közel 30 százalékkal erősödött, és várhatóan a legnagyobb éves növekedéssel zár az idén 1997 óta. Hasonlóan látványos eredményt produkált egyébként a másik két kiemelt mutató, a 30 legfontosabb vállalat árfolyammozgását tükröző DJIA és a technológiai piac indexe, a Nasdaq Composite is. Mindez egyébként annak fényében különösen érdekes, hogy a hírek címei messze nem voltak ennyire káprázatosak.

Miről szól a Fed pénzpumpája?

Az amerikai jegybank, a Fed a gazdasági növekedést segíteni hivatott monetáris program harmadik, aktuális köre, a QE3 (Quantitative easing) néven is emlegetett akció során havonta 85 milliárd dollárt pumpált a gazdaságba, miután ekkora összegben fogadott be kötvényeket. A 2012. szeptember 13-án bejelentett QE3 az első időszakban havi 40 milliárd dollár értékű kötvényvásárlásra adott lehetőséget, ám a Fed Monatáris Tanácsa (nyíltpiaci bizottság) ezt 2012 decemberében 85 milliárdra növelte. Egy ilyen mennyiségű folyamatos pénzpumpa pedig nem volt hatás nélküli a piacokon. A megnövekedett pénzmennyiség ugyanis történelmi mélypontra lökte a nagy piacokon a hozamokat (tehát a pénz egy része államkötvényekbe került), miközben a jelentős likviditás egy kisebb része jelent csak meg a fogyasztásban, így inflációs nyomás sem alakult ki, amitől előzetesen sok elemző tartott.

Mint azt említettük, a Fed pénze részben állampapírokba vándorolt, felmerült tehát, hogy akkor mi értelme volt a program(ok)nak. A kötvények cserélése során juttatott tőke egy része természetesen megjelent különböző befektetetések formájában a reálgazdaságban, akár közvetlenül, akár közvetve tőkepiacokon keresztül. Természetesen a tőzsdei tőke-allokáció vagyis a "Fed pénzének" részvényekbe történő befektetése több hatással járt. Egyrészt az USA-ban a tőkepiacok, ahogy a nevük is jelzi a tőke elosztását végzik, így a (helyi viszonyok között kisebb) vállalkozásoknak is van esélye tőzsdére lépni, és onnan tőkét bevonni, amit a vállalatok meg is tesznek. Másrészt fontos szempont, hogy a háztartások megtakarításai egészen más szerkezetűek, mint például Magyarországon, az USA-ban a tartalékokkal rendelkezők jó részének van részvénybefektetése. Ez, illetve a nyugdíj-megtakarítások hasonló jellegű (vagyis részvénypiaci) befektetése pedig a jövedelmi viszonyokra jelentős hatással van, így a Fed akciója közvetve a háztartások jövedelmi helyzetét javította, és a belső piacot támogatta. Így a QE3 is hatásos volt, amit alátámasztanak a javuló makrogazdasági folyamatok is. (Arról persze minden bizonnyal könyvtárnyi irodalom fog születni, illetve részben már megszületett, amelyben a Fed mennyiségi könnyítéseinek hatékonyságát elemezik.)

Nem unatkoztunk év közben

A Fed által működtetett likviditásnövelés kapcsán több sarkalatos kérdés is volt. A cél természetesen a gazdasági növekedés segítése volt, ám már önmagában ennek mérése során akadtak szakmailag ellentétes álláspontok. Maguk a Fed illetékesei ugyan a gazdaság helyzetét általánosan tükröző mutatóval a GDP-vel is foglalkoztak, ám nyilatkozataikban rendre a munkaerőpiac tűnt a legfontosabb kapaszkodónak. Folyamatosan ennek állapotához kötötték a program folytatását, esetleg kiterjesztését. Ezért pedig mind a havi adatok, mind a csütörtökönként publikált heti statisztikák (melyekben az először munkanélküli segélyért folyamodókat összesítik) kiemelt figyelmet kapott a befektetők részéről. Más kérdés, hogy a befektetők a hangulati változások függvényében időnként meglehetősen érdekesen reagáltak. Amennyiben optimista volt a piaci hangulat, akkor az esetleges rosszabb adatok sem tudtak gátat szabni az árfolyamok növekedésének; a kommentárok ilyenkor azt emelték ki, hogy az aktuálisan közölt adatok ugyan kedvezőtlenek (elmaradnak a bázisidőszaktól és/vagy a várakozásoktól), ám mivel így a QE3 hosszabb ideig futhat, erre is vásárlással reagáltak. Máskor, ha borúsabb volt a piaci légkör, akkor fordított módon a kedvező hírekre is estek az árak, mivel sokan fontosabbnak tartották a Fed pénzpumpáját, mint egy munkaerőpiaci vagy GDP adatot.

Hogy a hangulat változékony legyen arról a fent említett makroadatok mellett a gazdasági és politikai szereplők is tettek. Ennek legfontosabb forrásai maguk a jegybanki vezetők voltak. A Fed regionális vezetői (akik többnyire a nyíltpiaci bizottság tagjaként szavazatukkal is meghatározzák a monetáris politikát) ugyanis rendszeresen szerepeltek különböző bizottságok előtt és a sajtóban is, ahol az amerikai gazdaságra vonatkozó előrejelzéseket és a Fed várható lépéseit várták tőlük a befektetők - többnyire persze hiába. A Fed vezetői ugyanis szinte mindig csak áttételesen utaltak a várható lépésekre, mondandójuk pedig komoly dekódolást igénylő virágnyelven lett előadva. A „nesze semmi fogd meg jól” nyilatkozatoknak persze megvan az a szépsége, hogy a befektetők időnként belegondoltak el nem hangzott ígéreteket, feltételeket is, ez pedig már a tőzsdéknek elég volt, hogy fel és le mozoghassanak.

Ki legyen a Fed új elnöke?

Ennél jóval fontosabb kérdés volt, hogy a 2014 elején távozó Fed elnök székét ki örökölje. A jelöltek várható gazdaságfilozófiája ugyanis gyökeresen eltért. Az egyik jelölt, Bill Clinton korábbi pénzügyinisztere, Lawrence Summers a másik lehetséges jelöltnél, Janet Yellen Fed-alelnöknél "kevésbé lelkesedik" a Fed által jelenleg alkalmazott mennyiségi enyhítési ciklusért, és általában is keményebb monetáris alapállású volt. Ráadásul sokáig úgy tűnt, az elnök, Barack Obama is inkább a korábbi politikust látná szívesebben a jegybank elnökeként. Nem csoda, hogy a nyár második felében az utódlás neuralgikus kérdés volt a befektetőknél.

Végül szeptember közepén Summers bejelentette, hogy visszalép, és nem kíván Fed-elnök lenni. Az intézmény történetének első női vezetője viszont pozitív fogadtatásra talált, hiszen a befektetők tőle továbbra is a pénzcsapok működtetését várják. Hogy Janet Yellen 2014 év elejei beiktatásáig mégse legyen sétagalopp a tőzsdei helyzet, arról a költségvetési vita tehetett.

Októberben csődhelyzetbe került a szövetségi kormányzat

Az már szeptember közepén látszódott, hogy a 2011-eshez hasonló helyzet alakulhat ki, mivel az amerikai adósságállomány várhatóan október közepén éri majd el azt a szintet, amelynek megemelése nélkül a szövetségi kormány nem tudja majd fedezni kiadásait. Hosszú hetekig azonban a demokraták és a republikánusok között óriási politikai összecsapások zajlottak. Többször úgy tűnt, hogy a felek az utolsó pillanatban meg tudnak egyezni, ám a határidőre mégsem lett meg a vágyott megállapodás. Így 1996 után a kormányzat részlegesen fizetésképtelenné vált, mert a kongresszus nem biztosította a finanszírozást a kezelésében álló hivatalok és intézmények számára. A helyzet súlyát jelezte, hogy a nemzetbiztonság és a közrend fenntartását garantálták, és a lakosságnak sem kellett tartania a társadalombiztosítási kifizetések szünetelésétől, ám 800 ezer szövetségi alkalmazottat kényszerszabadságra küldtek.

Október 1-je után elképesztő politikai játszma indult a felek között, akik minden bizonnyal érezték a felelősségüket, ám (egymásra mutogatva) igyekeztek politikai tőkét kovácsolni a helyzetből. Ebből kifolyólag a várt gyors megoldás sem következett be, menet közben többször is úgy tűnt, hogy sikerült megállapodni a szemben álló feleknek, ám végül csak október 16-án született egyezség.

10 milliárddal kevesebbet szórnak a piacra

A költségvetési egyezséget, mely két évre szól, nyugodtabb napok követték, és az ősz második felében ismét a bika uralta a tőzsdéket, ám már akkor látszódott, hogy a QE3 körüli bizonytalanságok, leginkább az, hogy meddig fog a Fed ilyen összeget a piacra ereszteni, izgalmakkal járhat. Ennek megfelelően december elején már jóval visszafogottabb lett a hangulat, feljegyezhettünk egymás utáni eséssel záródó napokat, és a vezető indexek számottevően korrigáltak az első két hétben.

A történet vége bár kissé kanyargósan, de mondhatjuk happy end lett. A Fed idei utolsó ülésén ugyan 10 milliárd dollárral csökkentette a havi keretösszegét, melynek köszönhetően maximum 75 milliárd dollárt fordíthat az amerikai jegybank kötvényvásárlásra.

A visszafogásra azonban némileg paradox módon a piacok már megugrással reagáltak, mivel a Fed kommentárjában leszögezte, hogy a kamatokat nem kívánja a következő hónapokban módosítani. A szaksajtóban Tapering néven emlegetett mennyiségi könnyítés visszafogása nagyon mérsékelt volt, ami vélhetőleg azzal jár, hogy rövid távon újabb lépésre nem kerül sor. Ráadásul így, hogy a korábbi hetek hónapok aktuális „rettegési indokát” letudta a piac az elemzők és a befektetők remélhetőleg a gazdasági folyamatok felé fordulnak. Az év elején napvilágot látó makrogazdasági adatokat és vállalati eredményeket pedig nem a piaci hangulat miatt értelmezik ilyen vagy olyan módon, hanem a fundamentumok kerülnek a fókuszba.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!