A bejelentés után meredeken emelkedett a magyar adósságtörlesztés-kockázatra köthető határidős biztosítási ügyletek (CDS) árazása a londoni kereskedésben.
A hitelminősítő csütörtökön jelentette be, hogy a hosszú futamidejű magyar szuverén devizaadósság besorolását egy fokozattal a befektetésre ajánlott osztályzati sáv alsó szélére, "BBB mínusz" szintre rontotta az eddigi "BBB"-ről. A hosszú lejárati idejű állami forintadósság osztályzata szintén egy fokozattal, "BBB plusz"-ról "BBB"-re romlik.
Ezekre az osztályzatokra is további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátás érvényes.
A Fitch a kereskedelmi adósokra külön fenntartott magyar osztályzati plafont az eddigi "A mínusz"-ról "A"-ra szállította le, a rövid futamidejű devizabesorlást pedig "F3" szinten megerősítette.
A Fitch Ratings csütörtöki lépése után a magyar államadós-osztályzatokat mindhárom nagy hitelminősítő - Standard & Poor's, Moody's Investors Service, Fitch Ratings - a befektetésre ajánlott "BBB/Baa" osztályzati sáv alsó szélén tartja nyilván, egyaránt negatív kilátással. Ha bármelyikük innen tovább rontja a magyar besorolásokat, azzal Magyarország átkerülne a már nem befektetési ajánlású, spekulatív - a piaci zsargonban "bóvlinak" nevezett - osztályzati sávba.
A csütörtöki leminősítéshez fűzött londoni elemzésében a Fitch Ratings azzal a véleményével indokolta a lépést, hogy középtávon érdemben romlott Magyarország alapszintű költségvetési pozíciója, és a viszonylag magas köz- és küladósság, valamint a bankokkal szemben fennálló hazai devizaalapú adósság sebezhetővé teszi az országot a negatív sokkoktól.
A Fitch szerint a magyar gazdaság az utóbbi években - a 2004-2006-os időszakra jellemző "heveny költségvetési fegyelmezetlenség", majd a globális pénzügyi válság súlyos hatásai után - jelentős kiigazításon ment át az IMF vezetésével összeállított nemzetközi támogatási csomag révén, és komoly előrehaladást ért el a gazdaság kiegyensúlyozásában. A Fitch 2010-re a hazai össztermék (GDP) fél százalékának megfelelő magyar folyómérleg-többletet jósol a 2006-ban mért 7,6 százalék helyett, és előrejelzése szerint az államháztartási hiány a GDP-érték 3,8 százalékára csökken a 2006-os 9,4 százalékról.
Az elemzés szerint biztató az is, hogy megindult a gazdasági kilábalás.
A Fitch Ratings azonban úgy tartja, hogy a Fidesz-kormány által kidolgozott költségvetési tervek "rossz irányúak" a további államháztartási konszolidáció szempontjából. A cég számításai szerint e tervek a GDP-arányos alapszintű költségvetési mérlegkilátást 4 százalékponttal ronthatják a 2011-2012-es időszakban. Jóllehet az államháztartási főszámok alapján a hiány jövőre 2,9 százalékra csökkenhet, emögött azonban a nyugdíjreform visszafordításából eredő, a GDP-érték 3,2 százalékára tervezett bevételek állnak.
Mindemellett a személyi és a társasági adók végleges csökkentésének költségvetési mérlegköltsége a GDP-arányában jövőre 2,5 százalékpont lesz, és 2013-ra ez a mérleghatás 5 százalékpont körüli szintre növekszik, miközben a bankokra, valamint a kiskereskedelmi, az energiaipari és a távközlési szektorokra kirótt átmeneti válságadók 2012-2014-ben a tervek szerint csökkennek.
Mindez a Fitch Ratings szerint jelentős államháztartási hiányt fog eredményezni, még abban az esetben is, ha a kormány végrehajt bizonyos kiadáscsökkentéseket és szerkezeti reformokat, és ha a növekedés üteme gyorsul. A hitelminősítő ez utóbbival kapcsolatban megjegyezte, hogy "derűlátónak" tartja azt a kormányzati feltételezést, amely szerint 2013-ban már 5 százalékos gazdasági növekedés lesz Magyarországon.
A Fitch csütörtöki londoni elemzése szerint a nyugdíjreform visszafordítása és a koherens középtávú költségvetési stratégia hiánya aláássa a közfinanszírozás hosszú távú fenntarthatóságába vetett bizalmat.
A bruttó közadósság-állomány jelenleg a GDP-érték 80 százaléka körül jár, miközben a Fitch által a "BBB" osztályzati sávba sorolt szuverén adósok esetében a bruttó államadósság-ráta tíz évre visszatekintő középértéke 35 százalék - áll az elemzésben.
Mindemellett a magyar kormánynak 2011-ben és 2012-ben magas, a GDP-érték 15 százaléka körüli refinanszírozási igényei lesznek, 2013-ban pedig az IMF/EU-hitelek törlesztési kötelezettségei tetőznek - hangsúlyozza a hitelminősítő.
A Fitch "aggasztó jeleknek" nevezte a nyugdíjreform visszafordítását, a főleg külföldi tulajdonú bankokat és cégeket terhelő "populista" adóintézkedéseket, a független költségvetési tanáccsal kapcsolatos változtatásokat, és azokat a kormányzati lépéseket, amelyek "a jegybank függetlenségébe történő beavatkozásnak tűnnek".
A hitelminősítő szerint leminősítéshez vezethet, ha a kormány nem tesz olyan hiteles középtávú költségvetési konszolidációs intézkedéseket, amelyek fenntartható pályára állítják vissza a közfinanszírozást. Kedvezőtlen hatása lehet a magyar adósságdinamikára és az adósosztályzatokra annak is, ha jelentősen emelkednének a kockázati felárak, vagy elmarad a tartós gazdasági fellendülés.
A CMA DataVison londoni adósságpiaci adatszolgáltató szakelemzői a leminősítés után az MTI-nek elmondták: a magyar CDS-díjszabás 10 millió euró magyar adósságra számolva évi 390 ezer euróra (390 bázispontra) szökött fel Londonban a 375 bázispontos előző záróról. Ez azt jelenti, hogy 15 ezer euróval drágult az alapegységnyi magyar adósságösszeg törlesztéskockázatának éves biztosítási díja a CDS-tranzakciók irányadó ötéves futamidejére.
MTI