5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormány munkahelyvédelmi akcióterve úgy rontja számottevően a költségvetés pozícióját, hogy érdemben nem járul hozzá a foglalkoztatás bővítéséhez - áll a GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzésében.

A GKI gyorselemzése szerint a munkahelyvédelmi terv költségvetési hatása a tervezett 300 milliárd forint körül alakulhat, a cégek ennyit takaríthatnak meg. Miután a cégeknek évente 63-65 ezer milliárd forintnyi költségük van, amiből az akciótervvel 0,5 százalék (300 milliárd forint) takarítható meg, így különösebb hatást nem fog gyakorolni a javaslat. Különösen azért nem, mert a vállalkozások jövőre telefonadót, tranzakciós (sárgacsekk) adót, stb. fizetnek, miközben az idei adójóváírás-kivezetés és minimálbéremelés miatti kompenzáció is csökken. Ezek együttesen 150-200 milliárd forint költségnövekedést okoznak számukra.

A részletes elemzést a kormányzati csomag ismertetésével kezdi a GKI: a kormány a felére kívánja csökkenteni 100 ezer forint bruttó bérig a 25 év alattiak, az 55 év felettiek és a képzettséget nem igénylő munkát végzők után fizetendő munkáltatói járulékot, míg a tartósan munkanélküliek alkalmazása esetén az első két évben a munkáltatónak nem kell fizetniük dolgozóik után, a harmadik évben pedig a jelenlegi fele lesz a munkáltatói teher. A gyesről és a gyedről visszatérők után az első két évben 100 ezer forint bruttó bérig sem kell majd járulékot fizetni a munkáltatóknak, harmadik évben pedig csak a jelenlegi felét.

A GKI kutatói a tb-járulékkedvezményt kínáló tervezetről megállapítják: közel 1 millió 200 ezer munkavállalóra vonatkoznak és 200-210 milliárd forinttal mérsékelhetik a munkáltatók terheit. Minél több kedvezményezett munkavállalót foglalkoztatnak a cégek, annál nagyobb a nyereség. Ugyanakkor a jellemző magyar vállalati méret mellett a cégenkénti megtakarítás csekély, így érdemben ettől nem várható foglalkoztatás bővülés.

A tartós munkanélküliekre vonatkozó kedvezmény látványos ugyan, de az eddigi példák (Start-kártya, átképzési programok) azt jelzik, hogy nem a bérköltség nagysága az elhelyezkedésük gátja - áll a GKI elemzésében, megállapítva, hogy már eddig is léteztek az alkalmi munkára vonatkozó, igen kedvező adózási módszerek (napi 500 forinttal kiváltható volt a bérek közterhe.)

A kormányzati csomag alapján a 6 millió forint alatti árbevételű mikrovállalkozások tételes adózást választhatnak: főállású kisadózó esetében havi 50 ezer forintot, mellékállásban 25 ezer forintot kell fizetniük, s más terhet (kivéve iparűzési adó és áfa) nem kell teljesíteniük. Ezzel kapcsolatban a GKI elemzése úgy fogalmaz, hogy elvben igen nagy hatás várható a kisadózók tételes adójától. A beépített korlátozások (például, hogy számláik nem írhatók le költségként, 6 millió forint árbevételig alkalmazható) erősen szűkítik az érdekeltek lehetséges körét. 2009-es adatok szerint az egyéni vállalkozók száma 266 ezer fő volt, az átlagos árbevétel már 3 évvel ezelőtt is meghaladta a 7 millió forintot. Ezen belül a főállásúak (131 ezer fő) árbevétele 9 millió forint, a mellékállásúaké (81 ezer fő) 3 millió, a nyugdíjas vállalkozóké (54 ezer fő) 6 millió forint volt - jelzi elemzésében a gazdaságkutató.

A kutatók véleménye szerint leginkább a mellékállású vállalkozóknak érheti meg a belépés az új rendszerbe, mivel átlagos árbevételük nem érte el a 3 millió forintot, s a fizetendő évi 300 ezer forint adó kedvező lehet. A tényleges éves megtakarítás azonban vállalkozónként jellemzően 100 ezer forint alatt marad, inkább az egyszerűbb adminisztráció lehet vonzó számukra. Nagy valószínűséggel a tényleges megtakarítás ebben a körben 15-20 milliárd forint lehet.

A kisvállalati adót (kiva) a kormányzati csomag leghomályosabb pontjaként minősíti a GKI. (Mint ismertes, a benyújtott javaslat alapján a tb-járulékot is kiváltja más adók és járulékok mellett. Másrészt a pénzügyi vagyon változásához kötődik az adó, ami elvben azt jelentené, hogy minél veszteségesebb egy cég, annál kevesebb tb-járulékot kell fizetnie, miután a veszteség és a személyi jellegű kifizetések összege után kell 16 százalékos adót fizetni.

A GKI álláspontja: "ha ésszerűen azt tételezzük fel, hogy a kiva a tb-járulékot váltja ki és veszteség esetén nullát kell a személyi költségekhez hozzáadni, úgy a vállalkozók 30-35 milliárd forintot nyerhetnek, ezzel (a nyereséges cégek 5 százalékot, a veszteségesek 28 milliárd forintot) a veszteséges cégek vesztesége 2012-ben várhatóan 500 milliárd forint felett lesz, így nem várható, hogy létszámbővítést hajtanak végre".

Az előbbiekben felsorolt tételeket összesítve a GKI elemzése megállapítja, hogy a munkahelyvédelmi terv ezen intézkedései a vállalkozások számára 260-270 milliárd forint könnyítést jelentenek. Mivel a kedvezmények nem vonhatók össze (s nem világos, hogy például a kivát és a tb-járulékkedvezményeket együttesen is igénybe lehet-e venni), ezért a tényleges hatás ennél valószínűleg kisebb lesz.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!