4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Benyújtotta a kormány az elvárt adót pótló törvényjavaslatot. Elvárt adó helyett így elvárt nyereség lesz, és az adóhatóság komoly szerepet kap a jogszabály betartásában. A költségvetés viszont sokat bukik: az eredetileg tervezett 60 milliárd forinthoz képest csak 10-15 milliárd folyhat be a minimumjövedelem bevezetése után. A többit máshonnan kell előteremteni. Mfor.hu háttér.

Benyújtotta a kormány az elvárt adó pótlására megalkotott módosító javaslatot. A tervezet mellé, amely a társasági adót, a személyi jövedelemadót és az adózás rendjét módosítja, egy sürgősségi javaslatot is mellékelt a kormány, ami mihamarabbi tárgyalást igényel. Ez azt jelenti, hogy május első hetében akár meg is szavazhatja az Országgyűlés a javaslatot. Az új szabályok júliustól érvényesek.

A korábbi híreknek megfelelően de facto nem lesz új adónem bevezetve: az elvárt adó helyett egy elvárt jövedelemnek, pontosabban elvárt nyereségnek kell eleget tennie az adózóknak, ellenkező esetben nyilatkoznia kell az adóhatóságnak. A javaslat szerint minden vállalkozásnak és egyéni vállalkozónak el kell érnie egy minimum nyereséget, ami a beszerzett áruk költségével csökkentett árbevétel két százaléka. Ha a vállalkozás ezt nem képes produkálni, két lehetőség közül választhat.

Fizet vagy nyilatkozik

Vagy befizeti a társasági adót (vállalkozói jövedelemadót) a korrigált bevétel két százaléka után, vagy bevallásában egy kiegészítést tesz. Ebben a kiegészítésben részletesen be kell számolnia a vállalkozás bizonyos tranzakcióiról, mint például a bérleti díj, személyi juttatások. Emellett fel kell sorolni a legnagyobb beszállítókat (az üzlet összegével együtt), a legnagyobb alvállalkozókat és a legnagyobb evás üzletfeleket.

Az elvárt nyereség mértéke egy 60 millió forint árbevételű cégnél az alábbiak szerint alakul. Tegyük fel, hogy az arányosítás (vagy közbenső mérleg) alapján a második félévre 30 millió forint árbevételről van szó. Ebből a beszerzett áru értékét le lehet vonni. Ha ez tízmillió forint, akkor az elvárt nyereség húszmillió forint két százaléka lesz, vagyis 400 ezer forint. A fizetendő adó pedig 16 százalékos társasági adóval számolva 64 ezer forint.

Ha a társaság például szolgáltató, akkor nem korrigálhatja bevételét a beszerzett áruk értékével. Ebben az esetben - szintén 30 millió forintot alapul véve - a minimum nyereség 600 ezer, az adó pedig 96 ezer forint lesz. A kereskedő és szolgáltató szektor ilyen formájú megkülönböztetése szakértők szerint aggályos lehet, hiszen a szolgáltatók sokkal kisebb költséghányaddal dolgoznak, mint a kereskedők.

Arányosít vagy mérleget készít

Ha egy cég úgy dönt: inkább vállalja az adófizetést a minimum nyereség után, kétféleképpen járhat el. Egyrészt a 2007-ben elért korrigált árbevételét arányosíthatja, és úgy fizethet adót - az arányosítás számít, hiszen az adót csak a második félév eredménye után kell fizetni.

A másik megoldás az, hogy június harmincadikával egy közbenső mérleget készít a társaság.

APEH-ellenőrzés és becslés

A kiegészítő nyilatkozat a bevallás része - áll a módosító javaslatban. Ez azt jelenti, hogy annak valóságtartalmáért ugyanúgy felelősséget kell vállalni, mint a bevallás adataiért. Vagyis nem éri meg hamis adatokat szerepeltetni a nyomtatványban. Ezt fél óra alatt is ki lehet tölteni a főkönyvi adatok alapján - mondta a minap Veres János pénzügyminiszter a kormányszóvivői tájékoztatón, aki egy hétköznapi könyvelővel tesztelte le a nyomtatványt.

A nyomtatványt az adóhatóság kockázatelemzésnek veti alá, majd - ha a "kockázatelemzés eredménye alapján valószínűsíthető, hogy fennáll az adóelkerülés veszélye" - kiválasztja ellenőrzésre a vállalkozásokat. A vizsgálat elsősorban "az adózó irataira terjed ki". A vizsgálat során az adóhatóság által kétségbe vont gazdasági eseményekre helyezik a hangsúlyt, illetve arra, hogy a ráfordítások valóban a társaság érdekében történtek-e.

Ennek következtében, ha kiderül, hogy az ellenőrzés alá vont társaság nem a valós adatok alapján készítette el bevallását, az adóhatóság becsléssel állapíthatja meg a be nem fizetett adót. Ezek a rendelkezések a július 1-jei hatályba lépést követő vizsgálatokra és ügyekre érvényesek.

F. Szabó Emese

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!