2015. július 14. 15:46

Elsőre azt gondolhatnánk, hogy ha van autógyártó, amelynek fontos a magyar piac, akkor az a Skoda, hiszen az Octavia messze a legtöbbet eladott újautó nálunk. Nos, tévedünk.

A Skoda az idei év első felében 544 300 autót adott el világszerte, amelyből a magyar piac 5200 darabbal részesedik. Vagyis a cseh gyártó számára hazánk 0,95 százalékot jelent. Az ugyanakkor bíztató, hogy ez az értékesítési volumen 20,3 százalékos növekedés eredménye. Ha ez az ütem folytatódik itthon, akkor jövőre átléphetjük az 1 százalékot.

A Skoda globális növekedése az első félévben 4,2 százalékos volt, amelyet egyértelműen az Octaviának köszönhet. Az alsó-középkategóriás modell nem csak hogy a teljes volumen 41,1 százalékát teszi ki, de növekedése 14,9 százalékos volt az első 6 hónapban. Őt követi a Rapid, amely 20 százalékot tett ki az eladásokból és 5,6 százalékkal nőtt. A Fabiát a skodások 16,9 százaléka választotta, 4,5 százalékkal többen, mint tavaly ilyenkor. Ez utóbbi egyébként nemrég esett át egy modellváltáson, amely megmutatkozik abban, hogy ha csak a júniusi számokat nézzük, akkor a növekedés 28 százalékos.

Hasonló cipőben jár a Superb is, amely bár az első félében 16,5 százalékos mínuszban van globálisan, Nyugat-Európában jól nyitott és a kombi még nincs is a színen.

Áttérve a Közép-Európai régióra a cég piaci részesedése hatalmas, 21,3 százalékos. Ez annak köszönhető, hogy a csehek érthető módon veszik a kocsit, mint a cukrot: csak idén 34 800 darabot. A Skoda hazai piaci részesedése a Jato Dynamics adatai szerint 11 százalékos.

Ehhez azonban hozzátartozik, hogy a Jato forgalomba-helyezési adatokból dolgozik, amelyek jócskán elmaradnak attól, ahány kocsit a cég itthon eladott. Az elemzőcég 4072 Skodát regisztrált az első félévben, amely több mint ezerrel kevesebb, mint amit a Skoda közölt.

A csehek nem mellesleg azért is veszik a Skodákat, mert a régióban nekik kell a legkevesebbet dolgozniuk érte. Ahogy a múltkor kiszámoltuk, egy alap Octavia nekünk magyaroknak igen drága mulatság, 28,9 hónapot kell érte gürcölnünk, míg egy átlagos cseh dolgozónak már 17,4 hónap alatt összejön az ára.

Visszatérve a Skoda piacaira, tőlünk keletre nem olyan rózsás a helyzet, mert az orosz válság a Skodát sem kímélte és több mint 57 százalékot veszített a piacából. Románia, Szerbia, a balti államok, Bulgária viszont hasít, bár volumenüket tekintve még a magyart sem érik el.

Nyugat-Európában 3,5 százalékkal több kocsit adtak el, de ezen belül voltak kiugró országok, úgy mint Spanyolország (25 százalék), Olaszország (18 százalék), vagy Portugália (26,3 százalék). A kontinensen a német piac a legnagyobb. Ezzel kapcsolatban a Skoda közleménye megjegyzi, hogy „megőrizte a legnépszerűbb import autómárka címet”, emlékeztetve mindenki, hogy a cég ízig-vérig cseh gyártmány.

Ha már a nagy piacoknál tartunk, nem mehetünk el szótlanul Kína mellett, ahol bizony 138 300 autót adtak el, 5,8 százalékkal többet, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A növekedési rekorderek Törökország (112 százalék) és Egyiptom (106,5 százalék).

mfor.hu

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.