Elsősorban a román tulajdonú Astra Biztosító belépésének köszönhetően az átlagosnál is jobban felbolydult a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) piaca idén. Az mfor.hu által megkérdezett szakember szerint több társaság irreális díjakon kínálja szolgáltatását, a következő év nagy kérdése lesz, hogy ők talpon tudnak-e maradni.
Az ideális díj feléért is köthetünk
2009 őszén a kötelező-kampány előtt Sebestyén László úgy vélekedett, hogy 33-34 ezer forintos díj lenne reális a piacon a 2008-as 31 ezres átlag után. Ehhez képest tavaly novemberben átlagosan 25 ezerért lehetett kötelezőt kötni, az igazi árrobbanás azonban csak idén jött: van olyan cég, melynél november eleje óta már 17 ezer forintért biztosíthatjuk kocsinkat egy évre.
A Genertel értékesítési igazgatója szerint ez szinte teljes egészében az Astra Biztosító piacra lépésének köszönhető, mégis meglepte a piac reakciója. "A külföldi példák alapján azt nagyjából ki lehetett kalkulálni, hogy az Astra 18 ezer forint körüli átlagdíjjal jön majd. Erre számítottunk is, azonban azt nem gondoltuk, hogy a piac ennyire berezel majd és ez egy irracionális folyamatot indít el" - mondta kérdésünkre a szakember. Hozzátette: ismerve a romániai anyavállalat árazási stratégiáját, előzetesen azzal kalkuláltak, hogy az Astra alacsony díjaival elviszi a legalsó szegmenst, azonban az nem volt várható, hogy négy-öt társaság megpróbál majd alájuk ígérni és 17 ezres átlagáron kínálja a biztosításokat.
Ismét veszteséges lehet a szektor
Sebestyén László szerint az alacsonyabb díjakkal idén legalább 26-28 milliárd forint bevétel tűnik majd el a piacról, de extrém esetben 100 milliárd alá is csökkenhet a kgfb-szektor tavalyi 129,3 milliárd forintos bruttó bevétele. Ezzel pedig majdnem biztos, hogy újra veszteséges lesz a szektor.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) 2009-es adatai szerint a 129,3 milliárdos bruttó bevételből 71,9 milliárdot fordítottak kárrendezésre a biztosítók. Emellett további 17,4 milliárdot tett ki a felmerült, de még be nem jelentett károkra képzett tartalék, így a teljes kárfelhasználás 89,3 milliárdot tett ki. Erre jött még a cégek nettó működési költsége, mely összesen 31,9 milliárdot vitt el. Azaz az összes költség több mint 121 milliárd forint volt. Ha a szektor bevételei valóban 100 milliárd alá csökkennek, és a kiadások nem változnak érdemben, akkor az jelentős veszteséget jelenthet a cégeknek.
"Az idei extrém alacsony díjak miatt érdekes dolgok lehetnek a következő években a piacon. Nem hiszem, hogy jövőre lehet még ennél lejjebb menni. Az is elképzelhető, hogy kialakul majd egy jojó-effektus, és akár egyetlen év alatt duplájára emelkedik majd a kötelezők átlagdíja" - véli Sebestyén László.
A szakember szerint mindennel együtt egy átlagos kármentes ügyfél esetében 26-27 ezer forintos díjjal jön ki nullára a biztosító. Mindez azt jelenti, hogy még az ő díjaikon sincs profit, nagyjából nullszaldós a működésük, a 17 ezres átlagtarifák esetében pedig komoly veszteségeket kell lenyelni a cégeknek.
A Genertel értékesítési igazgatója szerint ilyen átlagárak mellett nő annak kockázata, hogy ismét előfordul majd a MÁV ÁBE néhány évvel ezelőtti példája, nem tudni, hogy a kis biztosítók meddig bírják még. A szakember szerint az idei tarifákat látva finoman szólva sem vonzó a magyar piac egy biztosító számára, egy új szereplő a piacra lépéssel automatikusan vállalja a veszteséget.
"2011 az elgondolkodás éve lehet a piacon: több szereplő elgondolkodhat azon, hogy ilyen átlagdíjak mellett érdemes-e csinálni. Én arra számítok, hogy a jövő évi kampányban újra emelkedni fognak a díjak, elérhetik a tavalyi 25 ezer forint körüli átlagot" - véli Sebestyén.
A biztosítók szakmai szervezete is lát kockázatokat: a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) keddi sajtótájékoztatóján arra figyelmeztetett, hogy a jelentős díjcsökkentés az egész szektor jövedelmezőségét aláássa, amit egyes biztosítók már csak a kárrendezési szolgáltatások színvonalának csökkentésével tudnak kompenzálni. Ez nehézkesebb, illetve a megszokottnál hosszabb ügyintézést eredményezhet jövőre.
A szövetség szakemberei kiemelték: a piaci részeredmények alapján már jóval meghaladta az egymilliót az idei váltók száma, és mivel a szerződések 40 százaléka hagyományosan az utolsó héten köttetik, megvan az esély, hogy akár kétmillió autós biztosítót cserél majd összesen.
Újítani kellett
"Mi a konkurensek tarifáit látva döntöttünk úgy, hogy stratégiát kell váltani, meg kell tölteni szolgáltatással a kötelezőt. Ez hozta aztán a mini cascót, mely jelenleg egyedülálló a piacon" - mondta Sebestyén László. Azt ő is elismeri, hogy a Genertel jelenleg nem minden esetben tartozik az élmezőnybe: kötelezőt átlagosan 24 ezer forintért kínálnak egy évre, ehhez lehet plusz ötezerért mini cascót kötni.
A mini cascó megkötésével a Genertel azt garantálja, hogy önrész nélkül 250 ezer forintig megtéríti az okozott kárt, illetve ha más autós okoz kárt az ő ügyfelüknek, akkor vállalják 250 ezer forintig a kárrendezést, ha a károkozó biztosítója fizetésképtelen.
Kérdésünkre a direktbiztosító értékesítési igazgatója elmondta: egyelőre népszerű az új termék, nem egészen két hét alatt több mint kétezer mini cascót kötöttek. "Van egy olyan ügyfélkör, aki a szolgáltatást is nézi, hajlandó többet fizetni a biztosításért" - véli a szakember. Ennek a célcsoportnak a méretét 150-200 ezerre becsüli, de szerinte folyamatosan nőni fog azok száma, akik már nem feltétlenül a legalacsonyabb árat keresik. Sebestyén László kiemelte: ha a mini cascóval idén sikerül elérni a tízezres ügyfélkört, akkor jövőre akár önálló termékként is megjelenhet a piacon, de minden bizonnyal a versenytársaknak is meglesznek a válaszaik.
A Genertel értékesítési igazgatója az mfor.hu kérdésére elmondta: a jelenlegi piaci helyzet automatikusan magával hoz egyfajta portfóliótisztulást is, a Genertel arra számít, hogy 90-95 ezer ügyféllel zárhatják az idei kampányt, azaz nagyjából 30-35 ezer árérzékeny ügyfél hagyhatja ott őket a magasabb díjak miatt.
Beke Károly
mfor.hu