4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Összesen 1994 fogyasztói beadvány érkezett a tavalyi negyedik negyedévben a pénzügyi felügyelethez, ennek több mint a fele a pénzpiaci szektorral volt kapcsolatos - derül ki a kedden közölt statisztikából. A beadványok száma jelentősen csökkent, ugyanakkor egyre több megkeresést kap az ügyfélszolgálat, nem minden panasz jut el hivatalos formáig. Mfor.hu-háttér.

Ha csak a hivatalos beadványok számát nézzük, akkor akár azt is hihetnénk, hogy lényegesen kevesebb panasz van a magyarországi bankokra. Érdemes azonban mellétenni a nem hivatalos, a PSZÁF ügyfélszolgálatára érkező megkereséseket, melyek száma viszont emelkedést mutat. Piaci részesedéséhez mérten a Credigen, a Budapest Bank és a Citibank a legproblémásabb a hazai piacon - derül ki a PSZÁF által közölt statisztikából.

Jelentősen visszaesett a beadványok száma

A PSZÁF két csoportba sorolja az ügyfelek észrevételeit: vannak hivatalos fogyasztói beadványok, melyeket a felügyelet hatósági eljárásban vizsgál meg, illetve vannak az ügyfélszolgálathoz érkezett és közvetlenül megválaszolt megkeresések. A tavalyi negyedik negyedévben a felügyelethez érkezett fogyasztói beadványok száma csökkent, miközben az ügyfélszolgálati megkeresések száma növekedett; összességében véve tehát a beadványok és megkeresések száma kismértékű (5,2 százalék) növekedést mutatott.

Hivatalos fogyasztói beadványból összesen 1994 darab érkezett a PSZÁF-hoz 2010 utolsó három hónapjában, ez 13,7 százalékkal alacsonyabb a harmadik negyedéves számnál és 27,1 százalékkal marad el az egy évvel korábbinál. A legtöbb hivatalos panasz továbbra is a pénzpiaci szektorra érkezik, az 1228 bejelentés az összes 61,6 százaléka. Emellett a biztosítási szektorra érkezett még az összes beadvány 33,6 százaléka, a két iparág tehát majdnem 95 százalékkal részesedik a panaszokból.

(forrás: PSZÁF)

A felügyelet ügyfélszolgálatához 2010 negyedik negyedévében összesen 10 742 fogyasztói megkeresés érkezett, ez 9,7 százalékkal volt több mint a harmadik negyedévi adat. Az előző három hónaphoz képest mintegy tizedével kevesebb (1020) ügyfél jelent meg személyesen, a kezelt telefonhívások száma (6420) az elmúlt időszakokban tapasztalt folyamatos csökkenés után kis mértékben ismét nőtt, míg az írásbeli beadványok mennyisége (3302) jelentősen, közel harmadával emelkedett.

Kevesebb panasz a törlesztőrészletekre

A pénzpiaci panaszok 72,3 százaléka a bankokra érkezett, míg a pénzügyi vállalkozásokkal az emberek 22,3 százaléka volt elégedetlen. A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni bejelentések tették ki a vizsgált időszakban az egyéb kategória közel 90 százalékát (22 db) - olvasható a felügyelet statisztikájában.

A bankok esetében számszerűleg a legtöbb panasz az úgynevezett egyéb hiteltermékekkel kapcsolatban érkezett, ebbe a körbe tartozik például a kézizáloghitel és a gyorshitel. Emellett minden tizedik bejelentés a gépjárműhitelekkel volt kapcsolatos. Összesen a panaszok majdnem kétharmada valamilyen hiteltermékhez kapcsolódott.

A hitelezésen kívüli szolgáltatástípusokat elemezve ki kell emelni, hogy a lízinggel kapcsolatos beadványok száma több mint kétszeresére emelkedett, a folyószámla vezetéssel és a betét konstrukcióval összefüggő ügyeké pedig közel 25százalékkal, illetve csaknem 35 százalékkal nőtt egy negyedév alatt.

A bankok esetében a hivatalos beadványok legnagyobb része továbbra is a szolgáltatás minőségével volt kapcsolatos, érdekesség azonban, hogy a 2009 negyedik negyedévi 170 után a tavalyi év hasonló időszakában csak 54 bejelentés érkezett a törlesztőrészletek ügyében. Mindez azt is jelentheti, hogy a devizahitelesek a kezdeti felháborodás után lassan belenyugodtak a megnövekedett terhekbe.

Melyek a legrenitensebb bankok?

A konkrét cégekkel kapcsolatos beadványok számát arányaiban érdemes vizsgálni a piaci részesedés függvényében. Piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok – a múlt negyedévhez hasonlóan – a Credigen Bank Zrt.-re, a Budapest Bank Nyrt.-re, valamint a Citibank Europe plc. Magyarországi Fióktelepére.

(forrás: PSZÁF)

Piaci részesedéséhez mérten csekély számú beadvány érkezett az MKB Bank Zrt.-re, az UniCredit Bank Hungary Zrt.-re, illetve a K&H Bank Zrt.-re.

Számszerűleg a legtöbb, kétszáz panasz az OTP-vel kapcsolatban érkezett be a felügyelethez, de a cég 25,8 százalékos piaci részesedése miatt ez nem is meglepő. Így is csak a panaszok 16,1 százaléka esett az OTP-re. A legszembetűnőbb aránytalanság talán a Credigen esetében mutatkozik: a 24 darab beadvány az összes panasz 1,9 százaléka, miközben a pénzintézet piaci súlya csak 0,1 százalék.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!