A pénzintézet tevékenységi engedélyét hétfőn visszavonta a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és kezdeményezte a takarék felszámolását. Az OBA január 4-én megkezdte a betétesek kártalanítási folyamatát, amire 20 munkanap áll rendelkezésére.
Fekete-Győr András kiemelte: jó hír a betéteseknek, hogy a "Jógazda" ügyfeleit már a 2011. január 1-jén életbe lépett, maximum 100 ezer eurónak megfelelő összegű biztosítás illeti meg, ami - a tevékenységi engedély visszavonásának napján, azaz 2011. január 3-án érvényes MNB devizaárfolyam alapján - 27.885.000 forintot jelent személyenként.
A magasabb kártalanítási határ egyébként nem sok ügyfelet érint, mivel a "Jógazdánál" elhelyezett betétek 80 százalékának összege nem éri el az 1 millió forintot, a 100 ezer euró feletti összegű betétek száma pedig elenyésző. Néhány tízmilliós értékben vannak olyan nagyon régi bankbetétek is, amelyek még állami garanciát élveznek.
Jó néhány - az MTI információi szerint 12 - önkormányzat pénze is befagyott, ami azért gond, mert az ő betéteik nem biztosítottak, akárcsak a pénzügyi intézmények, s a szóban forgó hitelintézet vezető tisztviselőinek, 5 százalék feletti tulajdonosainak, valamint a velük közös háztartásban élő közeli hozzátartozóknak a betétei sem. Fekete-Győr úgy tudja, az érintett önkormányzatok valamilyen segítséget kapnak majd a folyamatos működés biztosításához.
A magánszemély betétesek a nekik járó kártalanítási összegtől függetlenül kérhetik, hogy a kártalanítást egy másik, Magyarországon működő hitelintézetnél vezetett bankszámlára utalják át, az OBA ügyvezetője a nagy összegű készpénzfelvétellel járó kockázat elkerülésére mindenkinek ezt javasolja. Ebben az esetben a január 10-i fiókzárásig jelezni kell a bankszámla adatait a "Jógazda" azon fiókjában, amelynek a magánszemély eddig ügyfele volt.
Ha valaki nem kér banki átutalást, akkor egymillió forintig postán küldi ki az OBA az elszámolást, illetve a kártalanítást, egymillió forint feletti összegnél pedig OBA Betétbiztosítási Kártyával kerül sor a kifizetésre. A betéteseknek egyik megoldás se kerül pénzükbe, költséggel csak a kártya pótlása jár, ha valaki elveszíti.
A jogi személyeknek, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságoknak, egyéb szervezeteknek és egyéni vállalkozóknak kizárólag átutalással teljesíti a kártalanítást az alap, ezért nekik mindenképpen be kell jelenteniük a másik hitelintézetnél vezetett bankszámla számát, ennek azonban esetükben nincs határideje.
Ha valakinek változott a neve vagy a lakcíme, be kell jelentenie a takarékpénztárnál, a kifizetés ugyanis a pénzintézetnél nyilvántartott adatok alapján történik. Az adatok, illetve a számlaszám bejelentéséhez használható bejelentőlap mintákat az OBA már kiküldte a fiókokba.
A takarékpénztárnak kilenc fiókja van, ebből hat Abaújban - Gönc, Telkibánya, Encs, Novajidrány, Hidasnémeti, Abaújvár -, egy-egy pedig Tiszaújvárosban, Kecskeméten és Budapesten.
MTI