Alistair Darling a 2010-2011-es pénzügyi év költségvetési tervezetének alsóházi előterjesztésében kijelentette: az új hivatalos prognózis szerint a most véget érő pénzügyi évben a GDP-arányos államháztartási deficit 11,8 százalék lesz, jövőre 11,1 százalékra csökken, majd a 2014-2015-ig terjedő előrejelzési időszakban rendre 8,5, 6,8, 5,2 és 4,4 százalék lesz.
Az eddig érvényben volt előrejelzés az idei pénzügyi évre még 12,6 százalékos, a következőre 11,9 százalékos, 2011-2012-re 9,1 százalékos, 2012-2013-ra 7,2 százalékos, 2013-2014-re 5,5 százalékos deficitet valószínűsített. A 2014-2015-ös előrejelzés a most beterjesztett új költségvetési tervezetben szerepel először.
Darling a várható adósságpályáról a szerdai költségvetési előterjesztésben azt mondta: a hazai össztermékhez mért nettó államadósság az áprilisban kifutó pénzügyi évben 54 százalék lesz, és a hatalmas deficiteket előidéző gazdaságtámogató lépések nyomán a 2014-2015-ig terjedő előrejelzési időszak végéig 75 százalékra emelkedik tovább, onnan azonban már csökkenésnek indul.
Az új brit költségvetési tervezet szerdai beterjesztését feszült figyelemmel várták a piaci szereplők és a hitelminősítők egyaránt, mivel Nagy-Britannia a világ legnagyobb olyan, "AAA" adósbesorolású - vagyis a lehető legjobb adósi osztályzattal ellátott - gazdasága, amelynek lehetséges leminősítésére már egyértelmű hitelminősítői utalás történt.
A Standard & Poor's az idei brit pénzügyi év költségvetésének tavaly márciusi bejelentése után stabilról negatívra rontotta a brit "AAA" szuverén adóskockázati besorolás kilátását, arra a várakozására hivatkozva, hogy az államháztartási folyamatok korrekciója nélkül a brit nettó államadósság középtávon megközelíti a hazai össztermék 100 százalékát.
A brit pénzügyminiszter szerdai, új költségvetési előrejelzése szerint azonban legfeljebb 75 százalékos GDP-arányos államadósság-ráta várható, és a brit közadósság még ilyen szintű tetőzés esetén is csak a hét vezető ipari hatalom (G7) adósságátlagával lesz egyenlő.
Darling kijelentette: az általa felvázolt deficitpálya a leggyorsabb hiánycsökkentési ütem lesz a G7-csoporton belül. Hozzátette: tudja, hogy sokan a közkiadások azonnali csökkentését követelik, ám egy ilyen költségvetési politika "helytelen és veszélyes lenne", mert "kisiklatná" a recesszióból épp kilábaló gazdaságot. A jelenleginél gyorsabb deficitcsökkentés "hatalmas kockázatot jelentene" az emberek állására, jövedelmére és az ország jövőjére - mondta a pénzügyminiszter.
Független szakértők között sincs azonban egyetértés arról, hogy a brit kormánynak a gazdasági növekedést vagy a minél gyorsabb hiánycsökkentést kellene-e elsődleges célként kitűznie. Neves közgazdászok - köztük Nobel-díjasok - a Financial Timesban nemrégiben egyszerre két nyílt levelet is közöltek, és mindkettőnek az volt a központi eleme, hogy nem szabad erőltetni a hatalmas brit államháztartási hiány mielőbbi csökkentését, mert ez visszasodorhatja a brit gazdaságot a recesszióba.
Mindkét levél kritikai válasz volt a The Sunday Times című tekintélyes vasárnapi brit lap egyik múlt havi kiadásában közölt, szintén neves gazdasági szakértők által írt felhívásra. Ennek szerzői szerint a font megingásához és a brit gazdaságpolitikába vetett piaci bizalom elvesztéséhez vezethet a hiteles középtávú államháztartási konszolidáció tervének hiánya, és e kockázatok minimálisra csökkentése végett a brit kormány terveiben szereplő ütemnél gyorsabb, már az idén elkezdődő hiánycsökkentésre van szükség.
Ez utóbbi álláspontot vallja az ellenzéki brit Konzervatív Párt is, amely szerint azonnal hozzá kell kezdeni a deficit felszámolásához. A konzervatívok már közölték: ha a tavaszi parlamenti választások után kormányra kerülnek, ötven napon belül új "vészköltségvetést" terjesztenek be.
MTI/Menedzsment Fórum