5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jelentős forrásátcsoportosítást tervez a főváros a BKV "kritikus helyzetének" megoldására - Tarlós István főpolgármester erre vonatkozó előterjesztését szombaton hozták nyilvánosságra, és szerdán rendkívüli ülésen tárgyalja majd meg a Fővárosi Közgyűlés.

Várszegi Gyula, a BKV elnök-vezérigazgatója január 3-án kelt levelében jelezte a városvezetésnek, hogy a társaságot a fizetésképtelenség veszélye fenyegeti. Kifejtette, hogy valós veszélye van annak, hogy a BKV nem tudja ellátni a közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatát, a főváros tömegközlekedése megbénulhat.    

Az elnök-vezérigazgató levele szerint az MKB Bank arról értesítette a társaságot, hogy január 27-én lejár 8,9 milliárd forint összegű hitel, és miután a pénzintézet nem látja biztosítottnak a cég stabil működését, csak állami készfizető kezességvállalással hosszabbítja meg azt. Várszegi Gyula hozzátette: információik szerint ez nem várható, és a társaság nem képes törleszteni sem. Január 27-én a bank szerződésszegés miatt felmondhatja a hitelszerződést, ami minden hitelszerződésben felmondásnak minősül, vagyis a teljes folyószámlahitel- és középlejáratú állomány, 62,1 milliárd forint felmondását jelenti.    

A főpolgármester közgyűlési előterjesztésében részletezi a kialakult helyzetet és annak előzményeit, valamint ismerteti az új városvezetés megtett intézkedéseit. Határozati javaslatai között - a BKV finanszírozási helyzetének teljes körű ismerete alapján - kinyilváníttatná a képviselőkkel, hogy a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozását a fővárosi önkormányzat és a BKV Zrt. saját erejéből nem képes megoldani, továbbá a működési forrásokat a főváros akkor sem tudja a szükséges mértékben kiegészíteni, ha a zárolt 32 milliárd forintos normatív támogatást folyósítja az állam. A városvezető arra is felhívta a figyelmet, hogy a BKV csőd- vagy felszámolási eljárása a fővárosnál 337-342,5 milliárd forint, az államnál pedig 183,4 milliárd forint közvetlen veszteséget okozhat a négyes metró finanszírozásával összefüggésben.   

A javaslat utasítaná a BKV vezető tisztségviselőit, hogy a társaság likviditási egyensúlyának a végsőkig való fenntartása érdekében - visszavonásig - csak a jelenleg tervezhető bevételek mértékéig tegyen kötelezettségvállalást, tevékenységét pedig a "közlekedésbiztonságot szem előtt tartva" végezze.    

A képviselők azt is kimondhatják, hogy a főváros a BKV azonnali csődhelyzetének elkerülése érdekében sem tud a költségvetési koncepcióban foglaltakon túl többletforrást biztosítani, ugyanakkor átmeneti likviditási tartalékainak felhasználásával április 30-ig 9 milliárd forint áthidaló tulajdonosi kölcsönt adhat, amennyiben a kormány is hivatalosan jelzi támogatási szándékát január 20-ig. Tarlós István pénteken az MTI-nek úgy nyilatkozott: a 32 milliárd forintos, zárolt normatív támogatás felszabadítását és 21 milliárd forintos támogatást kér a főváros a kormánytól.    

A főváros kötelezettséget vállalna arra is, hogy az idei költségvetésében 10 milliárd forint működési forrást biztosít a közösségi közlekedésre, ezen belül 6 milliárdot közvetlenül a BKV-ra. A döntési javaslatok között szerepel az is, hogy a költségvetési koncepcióban önként vállalt feladatokra nem terveznek előirányzatot. Ez azt jelentené, hogy nem kapna forrást a fővárostól egyebek mellett a Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány, Budapest Sport Egyesület (BSE), a Fővárosi Biztonsági Iroda, a Budapesti Rendőr-főkapitányság, valamint a Studio Metropolitana Nonprofit Kft. A városvezetés ezen felül 15 százalékot zárolna az intézményi működési kiadási előirányzatokból (mások mellett oktatási, szociális intézményeknél), a kormánnyal a BKV finanszírozása ügyében folytatott tárgyalások lezárásáig.

A főpolgármesternek április 30-ig elő kellene készíttetnie a tanuló- és nyugdíjas bérletek árának július 1-jével életbe léptetendő, a fogyasztói árkiegészítés deficitjét fedező emelésre vonatkozó hatásvizsgálatot és szükség esetén a bevezetésre vonatkozó előterjesztést. Emellett elkészíthetnek egy július 1-jével életbe léptetendő évközi, az infláció mértéke alatti, átlag 7 százalékos tarifaemelésre vonatkozó hatásvizsgálatot, és szükség esetén a konkrét emelési javaslatot, amely a tanuló- és nyugdíjas bérletekre nem vonatkozna. A városvezetés ugyanakkor megjegyzi: korábban részletesen bemutatták és megindokolták, miért nem javasolt a tarifaemelés, ezzel együtt a kormánnyal való megállapodás - a kétségtelen negatív hatások ismerete ellenére is - kényszerű feltétele lehet a jegyárak emelése, a fogyasztói árkiegészítéssel fedezetlen nyugdíjas- és diákkedvezmények megszüntetése és a bevételek növelése.    

A határozati javaslat felkéri a főpolgármestert arra is, hogy a BKV április 30-án lejáró szolgáltatási szerződésének megújítását úgy készíttesse elő, hogy összhangban legyen az elvárt teljesítmény és az ennek fedezetére igazolhatóan biztosítható források. Az indítvány azt is javasolja: a városvezető járjon el a 2012-ben lejáró hitelek megújítása érdekében szükséges állami garancia biztosítása ügyében.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!