Egyenként százezer forintos alapítványi támogatást kaphatnak azok a középiskolák, melyek vállalják, hogy számukra fontos a pénzügyi ismeretek oktatása. A pénzügyi és oktatási szakemberek egyaránt azt remélik, hogy pár éven belül a "Pénziránytű iskola" cím már védjeggyé válik, most a pályázat kiírásával az első lépést tették meg efelé.
Várhatóan nem lesz érettségi tárgy
A most kiírt pályázatban összesen 70 iskola juthat 100 ezer forintos támogatáshoz és a "Pénziránytű iskola" címhez. Ebből 40 iskola automatikusan megkapja az elismerést, melyek a 2009/2010-es tanévben részt vesznek a Pénzügyi Oktatási Programban (POP), és elnyerték az ezzel együtt járó 500 000 forintos támogatást. További 10 tanintézetnek a Tudatos Pénzügyekért Alapítvány kuratóriuma a POP-ra beadott pályázatuk alapján megajánlotta a címet, míg a maradék 20 helyre pályázhatnak szeptember 30-ig az iskolák.
A pályázó intézményeknek egy hároméves munkatervet kell benyújtaniuk arról, hova szeretnének eljutni a pénzügyi ismeretek oktatása terén. "Ez lehet akár egy szakkör indítása, vagy tematikus hét az iskolákban" - vázolta fel az mfor.hu kérdésére Sz. Pap Judit, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Kultúra Központjának vezetője, a Tudatos Pénzügyekért Alapítvány kuratóriumi tagja.
A "Pénziránytű iskola" cím elnyerésével az intézmények tagjai lehetnek egy olyan hálózatnak, melyben a tervek szerint intenzív tapasztalatcsere fog folyni, illetve a tanárok továbbképzéseken vehetnek részt. A címet három évre nyerhetik el, majd újra pályázhatnak.
"A pályázatot olyan középfokú nevelési-oktatási intézmények adhatják be, amelyek vállalják, hogy kidolgozzák és megvalósítják a gazdasági-pénzügyi nevelésre vonatkozó, helyi adottságokat is figyelembe vevő hároméves iskolai munkatervet" - olvasható az alapítvány, az MNB és az OKM közös közleményében.
"Az 1200 középiskolából 70 nem túl nagy arány, azonban két-három éven belül azt tervezzük, hogy 200-300 iskola kapja meg a címet és az azzal járó támogatást. Sok múlik majd az első év tapasztalatain és az iskolák fogékonyságán" - válaszolta az mfor.hu kérdésére Sz. Pap Judit.
A másik terjeszkedési irány pedig az lehet az iskolahálózat előtt, hogy pár év múlva már az általános iskolákat is bevonnák a programba.
"Voltak beszélgetések arról is, hogy a pénzügyi alapismeretek esetleg érettségi tárgy legyen a középiskolákban, azonban a jelenlegi állás szerint valószínűbbnek tűnik az a variáció, hogy összevont tárgyként a társadalomismeret keretében lehet majd vizsgázni belőle" - mondta érdeklődésünkre az MNB szakembere.
Pozitív visszajelzések
Az MNB kezdeményezésére létrejött Tudatos Pénzügyekért Alapítvány és a Budapesti Értéktőzsde Öngondoskodás Alapítványa már évek óta támogatja azokat az iskolákat, melyek vállalják a pénzügyi alapismeretek oktatását. Az idei tanévben összesen 40 iskola nyert egyenként 500 ezer forintos támogatást erre a célra.
"Jól jelzi az elégedettséget, hogy a tavaly részt vett 25 iskola mindegyike pályázott idén is a programra" - emeli ki Sz. Pap Judit. A jegybank szakembere hozzátette: a 2009/2010-es tanévben mintegy 1800 diákot érint a program.
"A válság ráirányította a figyelmet a pénzügyi kérdésekre és arra, mennyire nem értünk hozzájuk" - vélekedik az MNB szakembere. Ez lehet az egyik ok, ami miatt sok iskola érdeklődhet a pályázat iránt. Másrészt viszont a rövid határidő és a kevés támogatás miatt egyelőre nem lehet tudni, mennyi lesz a tényleges jelentkező. A helyeket azonban minden bizonnyal be lehet majd tölteni, hiszen tavaly például a Pénzügyi Oktatási Program 25 helyére több mint 140 iskola jelentkezett.
"Azt szeretnénk ha a cím néhány éven belül egy védjeggyé válna az oktatási intézmények között" - hangsúlyozza Sz. Pap Judit. Mindez azt jelenheti, hogy a közeljövőben esetleg a szülők az alapján választanak majd iskolát gyermeküknek, hogy az adott iskola részt vesz-e a programban.
Beke Károly