A Központi Statisztikai Hivatal szerdán közölte, hogy miközben a feldolgozóipar beruházásai 27,3 százalékkal nőttek a harmadik negyedévben, a nemzetgazdasági beruházások volumene 5,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. Az előző év azonos negyedévéhez viszonyított csökkenésén belül a gép- és berendezés beruházások jelentősen, 21,9 százalékkal nőttek, miután - a korábbi időszakokkal ellentétben - a nemzetgazdasági ágak többségében a gép- és berendezés beruházások növekedését regisztrálta a statisztika. Az építési beruházások ezzel szemben nagymértékben, 21,2 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbi szinttől.
Suppan Gergely, a TakarékBank elemzője elmondta: örvendetes, hogy a feldolgozóipari- és a gépberuházások ilyen mértékben bővültek, ugyanakkor a költségvetési forrásokból finanszírozott fejlesztések csökkenése rontotta az éves adatot, mivel ezen a területen magas volt a bázis.
Hozzátette, hogy éves szinten kicsit jobb számot várt, már csak azért is, mert a három mobilszolgáltató összesen mintegy 75 milliárd forintos hálózati fejlesztést jelentett be korábban, ám ezeket egyelőre mintha még nem aktiválták volna az adatokban. Hasonlóan pozitív hatást várt az éves beruházási adatra nézve az Audi, illetve az Opel fejlesztéseitől is.
Az elemző elmondta, mivel a bankok jövőre visszafogják a hitelezést, a beruházásokat főként a működő tőke beáramlásából, az uniós forrásokból és a cégek saját forrásaiból lehet majd finanszírozni. Úgy vélte, a kormányzat is felpörgeti majd az infrastrukturális fejlesztéseket.
Hozzátette, sokakkal ellentétben jövőre a beruházások kismértékű növekedésére számít, részben azért is, mert például az Opel és az Audi fejlesztései a beruházási volumen mintegy 8 százalékát teszik ki.
Török Zoltán, a Raiffeisen Bank elemzője kifejtette, hogy nem meglepőek az adatok, a folyamatok már az előző negyedévekben kirajzolódtak. A feldolgozóipari- és gépberuházások felfutása az autóipari fejlesztésekhez köthető, míg a gazdaság többi területén nem tapasztalható növekedés - mondta. Igaz ugyan, hogy a szakmai, műszaki-tudományos területen is növekedtek a beruházások, de ezek nagyon kis részét teszik ki a gazdaságnak, s alapvetően az uniós pénzek felhasználásához köthetők - tette hozzá.
Török Zoltán úgy vélte, hogy amikor a Daimler, az Opel és az Audi beruházásai befejeződnek, eltűnik a piacról a felhajtó erő, s jövőre ismét visszaesnek a beruházások.
MTI