Milliárdok folyhatnak el ellenőrizetlenül
"A célunk az, hogy folyamatosan, néhány naponta dokumentáljuk a pártok kampánykiadásait, illetve amit nem lehet pontosan meghatározni, azt megbecsüljük" - mondta az mfor.hu kérdésére Molnár Bálint, a Freedom House magyarországi igazgatója. A pártok médiamegjelenéseit (plakátok, reklámok) a DNS Media Intelligence adatai alapján követik nyomon a szervezetek, az egyéb kiadásokat, például a rendezvények vagy az sms-kampányok költségeit pedig szakemberek segítségével becsülik meg.
"A jelenlegi kampányfinanszírozási törvény folyamatosan arra kényszeríti a pártokat, hogy hamis adatokat adjanak meg a költéseikről" - emelte ki Molnár Bálint.
A hatályos törvény értelmében egy párt összesen 386 millió forintot költhet el kampányra, a becslések szerint azonban ennek többszöröse lehet a valós összeg. 2006-ban már próbálták megbecsülni az elköltött összeget, akkor csak a médiamegjelenésekre és a plakátokra 7,5 milliárd forintos összeg jött ki. "Ez még egy szerény, konzervatív becslés volt" - hangsúlyozza a Freedom House hazai igazgatója.
Idén ennél pontosabb számokat szeretnének megjelentetni: a tervek szerint február közepétől néhány naponta frissül majd a kepmutatas.hu, melyen folyamatosan nyomon lehet követni a pártok kiadásait. Molnár Bálint szerint a kampányfinanszírozás elsősorban a választási kampány hajrájában, március-áprilisban lehet majd a figyelem középpontjában.
Lesöpörték az eddigi javaslatokat
Az utóbbi hónapokban-években több javaslat is született a hazai kampányfinanszírozás megreformálására, azonban ezeket rendre leszavazta a parlament. Részben ezért folyamodtak most ehhez a módszerhez a civil szervezetek, hogy tükröt tartsanak a pártok elé, rávilágítsanak a törvényes és a valós kampánypénzek közötti szakadékra.
Tavaly ősszel a Transparency International és a Freedom House is kidolgozott egy javaslatot, melynek része lett volna többek között egy kampányszámla, melyet az Állami Számvevőszék ellenőrzött volna minden párt esetében. Emellett rövidebbre vették volna a kampányidőszakot, illetve jelöltenként ötmillió forintot - a jelenlegi keret ötszörösét - költhették volna el a szervezetek.
Molnár Bálint szerint a jelenlegi 386 milliós keretet már 1994-ben sem tudták tartani a pártok, azonban azóta is annyiról számolnak el "papíron". Ezért szorgalmazták a szervezetek, hogy emeljék ötszörösére a keretet, de akkor legyen ténylegesen átlátható a kampányfinanszírozás.
Emellett a javaslat mellett több parlamenti párt is nyújtott be indítványokat a kampánypénzek szigorúbb felhasználásáról, azonban eddig egyik sem kapott többséget az Országgyűlésben.
Beke Károly
Menedzsment Fórum