5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gyerek és a kiskutya nem csak a sikergyanús amerikai filmek receptje, hanem más területen is garantálja az eredményt. Legalábbis erről tanúskodik az a lista, amely az alapítványoknak, civil szervezeteknek és egyesületeknek felajánlott személyi jövedelemadó egy százalékának megoszlását tartalmazza. Mfor.hu háttér.

Többet is adhatnánk (mfor-montázs)

A lista élén immár nyolc éve töretlenül a Gyermekrák Alapítvány szerepel, amelynek a 2006-os évben 413 millió 828 ezer forintot sikerült összegyűjtenie a felajánlott adóforintokból. A második helyen a Rex Kutyaotthon (118 millió 307 ezer forint), a harmadikon pedig a Gyermekétkeztetési Alapítvány (91 milllió 865 ezer forint) végzett.

Az összegek ugyan nagynak tűnnek, ám ennél jóval többhöz is hozzájuthattak volna a szervezetek, ha mindenki kitölti az adócsomaggal együtt postázott kis papírlapot, és rendelkezik személyi jövedelemadója 1+1 százalékáról. Ám tavaly mindössze a potenciális nyilatkozók 32,4 százaléka élt a lehetőséggel, így a kiosztható 24,1 milliárd forintból csupán 13,1 milliárdhoz jutott a népes, több mint 25 ezres kedvezményezetti kör.

Ugyan az átlagos felajánlás összege majdnem hatezer forint volt, 222 civil szervezethez száz forintnál is kevesebb érkezett. Tíz olyan akadt, amely ötvenmillió forintnál többet kapott és mindössze a civilek három százaléka részesült egymillió forintnál nagyobb támogatásban. A listavezetőket pásztázva szembeötlő, hogy olyan szervezetekről van szó, amelyek nevével nap mint nap találkozhatunk a médiában, azaz jelentős összeget kell áldozniuk a kommunikációra.

"Listaáron a kampány költségvetése mintegy 300-400 millió forintos nagyságrendben mozgott volna" - mondta lapunknak Balogh István, a Gyermekrák Alapítvány elnöke. A kifizetett összeg azonban ennek töredéke volt, köszönhetően a szervezet kapcsolati rendszerének és a hatékony marketingnek, amit házon belül oldanak meg. Az elnök szerint a kapcsolati tőke mit sem ér, ha hiányzik az alapítvány iránti bizalom. Emellett a 10 éve működő szervezet sikerét a céltudatos marketingtevékenységben és abban látja, hogy az adományozók tisztában vannak azzal, mire fordítják a felajánlott pénzt.

Tolódó határidők

Az alapítvány pontos marketingstratégia szerint dolgozik egész évben. Az aktív kampányra január és május között kerül sor, hiszen az adóbevallás benyújtásának határideje egyéni vállalkozók és az áfát fizető magánszemélyek esetén február, az önadózást választó egyéb magánszemélyeknél pedig május. Idén a két határidő február 15-e és május 21-e. A februári dátumot öt nappal hozták előrébb 2005-höz viszonyítva, és egy hónappal módosult a 2004. évihez képest.

A határidő-változás nem újkeletű, viszont az érintett civilek hatékony kommunikációját nagyban nehezíti, tudtuk meg dr. Koleszár Istvántól, a Rex Kutyaotthon Alapítvány elnökétől. A dátumok tologatása miatt a szórólapok és egyéb reklámeszközök elkészítésére korábban kialkudott összegek is módosulhatnak.

A szervezet ügynökségre bízza a marketingfeladatokat. Az utóbbi években a Scholz & Friends Budapesttel dolgoznak együtt, amely 2005-ben Effie-díjat kapott a kutyaotthonnak készített, "Az állat nem játék!" című kampányáért. Dr. Koleszár István szerint a nagyobb civil szervezetek könnyebb helyzetben vannak, ha reklámügynökséget keresnek. "A fizetőképesség nem kérdőjelezhető meg, hiszen ugyanolyan piacról van szó, mint bármely más termék esetében" - mondta az elnök.

Nem mindegy, mennyit fizetnek

Noha fizetni kell, az ügynökségek általában csak a listaár töredékét kérik civil partnerüktől. Sőt, némelyikük ingyen dolgozik, ilyenkor csak az anyagköltséget kell megtéríteni. Ám még a reklámszakmában csekélyebbnek számító összegek is jelentős kiadást róhatnak a civilekre, s az sem garantált, hogy a reklámra fordított összeg megtérül.

"Nagyobb kampánynak csak azoknál a szervezeteknél van értelme, amelyek több milliós támogatást kapnak" - magyarázta Porkoláb Anikó, a Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) programvezetője. Korábban több olyan civil szervezet is akadt, amelynél kidobott pénz volt kampányolni, de mára a legtöbben már megtanulták, milyen eszközökkel éljenek. A legtöbb adományozó vagy nagyobb, országos szervezetnek vagy közvetlen környezetében található csoportnak adományoz. Utóbbiaknak pedig elég, ha saját célcsoportjukat elérik és csak tematikusan hirdetnek.

A NIOK 11 éve szervezi az "Adjon egy részt a civileknek 1%" című információs- és médiakampányt. Az idei az első év, hogy erre nem került sor. 2007-ben a Nemzeti Civil Alapprogram pályázatot írt ki a tevékenységre, az általános kampányt koordináló szervezet nevét azonban a programvezető nem tudta megmondani. A központ honlapján ennek ellenére a korábbi évekhez hasonlóan minden civil szervezet adatai elérhetők, és él az ingyenes telefonos felvilágosítás is.

Porkoláb Anikó szerint a korábbi évek kampányai ellenére a személyi jövedelemadójuk egy százalékát felajánlók köre nem bővült számottevően. Ezt az APEH adatai is megerősítik: a 2006-os 1,422 ezer magánszeméllyel szemben 2005-ben 1,408 ezren éltek az alkalommal. Egyébként már tíz éve van rá lehetőség, hogy ne hagyjuk a személyi jövedelemadó egy százalékát az államkasszában, hanem azt a jogszabály által meghatározott kedvezményezettek javára ajánljuk fel.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!