Számos változás jellemezte a 2012-es év végét, illetve lépett életbe az idei év első napjával. Az egyik legérdekesebb változás egy új intézmény, a Pénzügy Biztos hivatalának létrehozása volt. Doubravszky György ugyan a hónap elején tartott egy széleskörű fórumot, ahol megpróbált közvetíteni a civil szervezetek és a bankok között, ám feladatköre várhatóan ennél szélesebb lesz. Korábban a Biztos azt hangsúlyozta, hogy az az intézményrendszer, amely alatt a devizahitelesek problémái kialakultak, valószínűleg nem tudja orvosolni a gondokat, új szemléletmód és egyúttal új erőforrások kellenek a megoldáshoz. "Bízom abban, ha a pénzügyi jogok biztosának hivatala el tud indulni február közepén, katalizátora lehet ennek a folyamatnak" - mondta. Február 21-én az Mfor Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Konferencián Doubravszky György vázolja hivatalának működési terveit. (Még jelentkezhet eseményünkre!)
A pénzügyi szektort érintő jelentős változás jogszabályi szinten is volt. Az utolsó negyedévben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete olyan feladatokat és az eljárási elveket fogalmazott meg, melyek által a Felügyelet erősíteni kívánja a tisztességes és együttműködő magatartást az intézmények részéről. Továbbá a fogyasztókat segíteni kívánja abban, hogy a megfelelő információk ismeretében járjanak el mind szerződéskötés, mind panaszkezelés, valamint követelés rendezés során is. A feladatokat és az eljárási elveket a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete által 2012. szeptemberében kiadott, a pénzügy szervezetek panaszkezelésére vonatkozó szabályokról szóló rendeletei, a Felügyelet az ezekhez kapcsolódó 11/2012 (XI.8) számú ajánlása, a követeléskezelés során elvárt fogyasztóvédelmi elvekről szóló 14/2012 (XII. 13) számú ajánlása, valamint a befektetési egységekhez kötött életbiztosításokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi elvekről szóló 13/2012 (XII.4) sz. ajánlása írja elő.
Iránymutatást ad a Kúria 2/2012 (XII. 10.) Polgári Kollégiumának (PK) véleménye is, mely a fogyasztói kölcsönszerződésben pénzügyi intézmény által alkalmazott általános szerződési feltételekben szereplő egyoldalú szerződésmódosítási jog tisztességtelenségéről szól. A piaci szereplők számára fontos vélemény kapcsán dr. Vezekényi Ursula Tanácsvezető ismerteti a Kúria döntéseinek hátterét.
A pénzügyi intézmények kapcsán számos panasz érkezik a követeléskezelési gyakorlatra, miközben a hitelezők arra hivatkoznak, hogy jogos követelésük kapcsán szeretnék elérni annak megtérülését. A követeléskezelési szabályok változása hatott a bankokra és a követeléskezelőkre is, melyek szintén bemutatásra kerülnek.
Azt is körül kívánja járni az esemény, hogy a jogszabályi környezet változása mennyiben hat az automatizált üzleti folyamatokra, miként tudnak a piaci szereplők – a tulajdonosi előírásokat is szem előtt tartva – ennek megfelelni.
mfor.hu