Miközben Donald Trump patrióta gazdaságpolitikát hirdet az Egyesült Államokban, arra ösztönözve a külföldön termelő amerikai érdekeltségeket, hogy hozzák haza a munkahelyeket, a Trump-család egyre terebélyesedő üzleti világot épít ki az egyik legnagyobb világpiaci konkurensénél, Kínában.
A The Guardian beszámolója szerint az amerikai elnök lánya, Ivanka Trump vállalkozása fű alatt sorban jegyezteti be újabb és újabb védjegyeit a kínai piacon. Trump és a kínai elnök, Xi Jinping április eleji – a vártnál nagyobb egyetértésről tanúskodó - csúcstalálkozójának ideje alatt is három új védjegy került bejegyzésre, melyek az ékszer-, táska-, és wellness üzletben nyitnak új lehetőségeket az elnöki csemete számára. Nyilvánvalóan komoly potenciált látnak a kínai piacban, hiszen további harminckét bejegyzési kérelmük vár elbírálásra a kínai hatóságoknál.
Mégis vezet út a megbékéléshez?
Az amerikai sajtó szerint ez felveti az összeférhetetlenség kérdését. Evidens, hogy az elnöki hivatalt tilos a személyes üzleti érdekek szolgálatába állítani. A korábbi elnök, Barack Obama adminisztrációjának egyik tagja, a jogi etikai ügyekkel foglalkozó Norman Eisen azt fejtegette az Associated Press munkatársának, hogy Ivanka Trump és férje, az elnöki tanácsadó Jared Kushner ezer szállal kötődik Kínához, amit nem szabadna megengedni. Elég arra utalni, hogy az Ivanka Trump neve alatt futó termékek túlnyomó többségét Kínában gyártják.
Ivanka ügyvédje, Jamie Gorelick azonban megvédte az ügyfelét, szerinte nem áll fenn összeférhetetlenség, és továbbra is ügyelni fognak arra, hogy ilyen helyzet ne állhasson elő.
Nem minden amerikai cég olyan szerencsés, mint Trumpék érdekeltségei. A Kínában működő vállalatok arra panaszkodnak, hogy egyre rosszabb üzleti környezetben kénytelenek folytatni a tevékenységüket. A Kínai-Amerikai Kereskedelmi Kamara tagjainak 81 százaléka érzékelte úgy 2016-ban, hogy nem szívesen látják őket Kínában. A korábbi felmérésben még csak 77 százalékuk jelezte ezt a problémát.
mfor.hu