Kína nem hajlandó elfogadni az EU nemzetközi légitársaságokra vonatkozó, az ETS-be való belépést megkövetelő új jogszabályát, s bíróság előtt fogja megtámadni a tervezetet - jelentette be a Kínai Légiközlekedési Szövetség (CATA) helyettes főtitkára hétfőn. Csaj Haj-po (Chai Haibo) a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) Szingapúrban megtartott éves ülésén felszólalva "illegálisnak és értelmetlennek" nevezte a törvényt.
A 2012. január 1-jén életbe lépő szabály az európai légtérben közlekedő összes jármű számára károsanyag-kibocsátási kvóták megállapítását írja elő, ezek túllépése esetén fizetésre kötelezi az országokat. Kína számára ez jövőre 800 millió jüan (22,3 milliárd forint) bírságot jelentene, s az iparág bővülésével a számla összege 2020-ra a 17,6 milliárd jüant (490,5 milliárd forintot) is elérheti - kalkulálják a szakértők. Jelenleg 16 kínai légitársaságnak van berepülési engedélye a kontinensen, ebből 11 üzemeltet rendszeres járatokat. A CATA az Air China légitársasággal együtt Németországban kívánja panaszát benyújtani, vizsgálják majd a kétoldalú megállapodásokkal és a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaival való ütközést is.
Kína mellett más fejlődő országok is jogi úton keresnek megoldást, az amerikai légiszállítási szövetség (ATAA) jelenleg a luxemburgi Európai Bíróság előtt támadja a jogszabályt.
Kína és a többi Európán kívüli ország a kontinens légi szállítóira kivetett adókkal vagy akár a légiutak blokkolásával is válaszolhat - adott hangot aggodalmának az International Airlines Group vezérigazgatója. Willie Walsh Szingapúrban regionális szabályozás helyett nemzetközi kibocsátás-kereskedelmi rendszert szorgalmazott, ennek felállításáig a problémát kompromisszummal látja megoldhatónak.
Kereskedelmi háborútól tart az Airbus vezére is: Tom Enders az Európai Bizottság klímaügyi biztosának írt levelében "őrültségnek" nevezte a megtorló intézkedések kockáztatását. Connie Hedegaard válaszul úgy nyilatkozott: a törvény eltörlése komolytalan lenne, a kihátrálás aggasztó precedenst teremtene. A biztos arra is emlékeztetett: a jogszabályt egyhangúan fogadták el, azt az Európai Parlament, a tagországok és az előző Európai Bizottság is támogatta.
MTI