3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jogi válaszlépésekkel fenyegetőzik Kína az Európai Unió (EU) kibocsátás-kereskedelmi rendszerének (ETS) légiközlekedést érintő kiterjesztése ellen, melyet már az Egyesült Államok is bíróságon támad. Az iparág képviselői kereskedelmi háborútól tartanak.

Kína nem hajlandó elfogadni az EU nemzetközi légitársaságokra vonatkozó, az ETS-be való belépést megkövetelő új jogszabályát, s bíróság előtt fogja megtámadni a tervezetet - jelentette be a Kínai Légiközlekedési Szövetség (CATA) helyettes főtitkára hétfőn. Csaj Haj-po (Chai Haibo) a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) Szingapúrban megtartott éves ülésén felszólalva "illegálisnak és értelmetlennek" nevezte a törvényt.

A 2012. január 1-jén életbe lépő szabály az európai légtérben közlekedő összes jármű számára károsanyag-kibocsátási kvóták megállapítását írja elő, ezek túllépése esetén fizetésre kötelezi az országokat. Kína számára ez jövőre 800 millió jüan (22,3 milliárd forint) bírságot jelentene, s az iparág bővülésével a számla összege 2020-ra a 17,6 milliárd jüant (490,5 milliárd forintot) is elérheti - kalkulálják a szakértők. Jelenleg 16 kínai légitársaságnak van berepülési engedélye a kontinensen, ebből 11 üzemeltet rendszeres járatokat. A CATA az Air China légitársasággal együtt Németországban kívánja panaszát benyújtani, vizsgálják majd a kétoldalú megállapodásokkal és a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaival való ütközést is.

Kína mellett más fejlődő országok is jogi úton keresnek megoldást, az amerikai légiszállítási szövetség (ATAA) jelenleg a luxemburgi Európai Bíróság előtt támadja a jogszabályt.

Kína és a többi Európán kívüli ország a kontinens légi szállítóira kivetett adókkal vagy akár a légiutak blokkolásával is válaszolhat - adott hangot aggodalmának az International Airlines Group vezérigazgatója. Willie Walsh Szingapúrban regionális szabályozás helyett nemzetközi kibocsátás-kereskedelmi rendszert szorgalmazott, ennek felállításáig a problémát kompromisszummal látja megoldhatónak.

Kereskedelmi háborútól tart az Airbus vezére is: Tom Enders az Európai Bizottság klímaügyi biztosának írt levelében "őrültségnek" nevezte a megtorló intézkedések kockáztatását. Connie Hedegaard válaszul úgy nyilatkozott: a törvény eltörlése komolytalan lenne, a kihátrálás aggasztó precedenst teremtene. A biztos arra is emlékeztetett: a jogszabályt egyhangúan fogadták el, azt az Európai Parlament, a tagországok és az előző Európai Bizottság is támogatta.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!