Csütörtökön nyújtotta be a kormány azt a módosító indítványt, melynek értelmében a költségvetés bevételi és kiadási főösszegének megváltozatására is lehetőség nyílna. Mindez azért érdekes, mert a jelenlegi szabályok értelmében a főösszegek módosítása annak elfogadása (július 12-én történt ez meg idén) után már nem lehetséges.
A módosító javaslat értelmében "előfordulhat olyan helyzet, hogy a költségvetés fejezetek bevételi és kiadási főösszegét megállapító határozat elfogadását követően a parlamenti eljárás következő szakaszáig tartó időszak alatt a kormánynak olyan nemzetközi kötelezettségei keletkeznek, amelyet köteles átvezetni a költségvetési törvényjavaslaton is" - mindezzel a még előttünk álló IMF-tárgyalásokra gondolhatott a kormány.
"Ilyen módosító javaslat csak abban az esetben lenne előterjeszthető, ha nemzetközi
szervezettel megkötésre kerülő szerződés alapján az feltétlenül szükséges, továbbá, ha az Alkotmánybíróság, az Európai Unió Bírósága, illetve más bíróság vagy jogalkalmazó szerv a döntése alapján az állam által teljesítendő olyan mértékű fizetési kötelezettség keletkezik, melyre a megállapított kiadási főösszegek nem biztosítanak kellő fedezetet" - olvasható a módosító indítvány indoklásában, mellyel esetleg a telekom adó miatti elmarasztaló ítéletre készülnének fel. Ebben az esetben egyébként akár 200 milliárd forintra is rúghat a büntetési tétel nagysága, melyre a költségvetés jelenlegi formájában egyáltalán nincs fedezet.
Mire volt jó?
Mindezek után kérdéses, hogy egyáltalán volt-e bármi haszna, vagy értelme annak, hogy rohamtempóban, még nyáron el kellett fogadtatnia a jövő évi büdzsé fő számait. A főösszeg sietős elfogadását a kormány egyébként nem igazán indokolta meg, de nagy valószínűséggel nagyban szerepet játszott mindebben az, hogy szerették volna kész tények elé állítani az IMF/EU tárgyalódelegációját, akik a költségvetés főösszegének elfogadása után egy héttel érkeztek Magyarországra.
A főösszegek elfogadása után néhány nappal később ráadásul a munkahelyvédelmi akcióterv bejelentésével azonnal 300 milliárd forint vált hiányzó tétellé a költségvetésben - 653,87 milliárd forintos elfogadott hiány mellett. Önmagában már ez a tény is megkérdőjelezte a költségvetés tarthatóságát. Bár a munkahelyvédelmi akcióterv fedezete egyébként a kormány szerint biztosított volt többek között a jegybankra kivetett tranzakciós adóból - mely mint tudjuk ellenérzéseket vált ki az Európai Unióban és az IMF-nél egyaránt. Azóta pedig ez a kezdeti 300 milliárd forintos lyuk csak tovább növekedett.
Az IMF miatt?
A költségvetés módosítására mindezek fényében egyébként minden bizonnyal szükség lesz, hiszen, ha nem várna a kormányra az IMF-megállapodás, akkor is becslések szerint 4-600 milliárd forintos lyuk tátong a jövő évi büdzsében. Arra vonatkozóan egyébként, hogy a kormánynak milyen mozgástere van ennek betömésére, csütörtök reggeli cikkünkben igyekeztünk összeszedni a lehetőségeket - természetesen anélkül, hogy szándékunkban állna ötleteket adni a kormánynak.
Végeredményben az elmúlt napok nyilatkozatai, a mostani zárószavazás előtti módosító indítvány is arra enged következtetni, hogy a kormány végül meghajol az IMF előtt. Már erre utalt Varga Mihály, a hiteltárgyalásokért felelős tárca nélküli miniszter szerda esti nyilatkozata is, miszerint az IMF-nek küldött, alternatív "megoldásokat" tartalmazó levélben tettek arra vonatkozó javaslatokat, hogy hol tudnának esetleg módosítani, különös tekintettel a költségvetést és az államháztartást érintő kérdésekre.Hét elején pedig szintén Varga Mihálynak köszönhetően kiderült: az esetleges IMF által tett javaslatok, módosítások miatt elhalasztják a 2013-as költségvetés zárószavazását
Az eredeti elképzelések szerint egyébként már most szeptember végén elfogadásra került volna a jövő évi költségvetés, ám elnézve a jelenlegi helyzetet, valamint a parlamenti üléstervet egyelőre homály fedi azt, hogy mikor lesz elfogadott 2013-as költségvetése hazánknak.
Székely Sarolta
mfor.hu