A törlesztést eredetileg egy későbbi időpontra időzítették. Edward Whitacre elődje Fritz Henderson 2011-re tervezte a visszafizetést.
A pénzügyi gondokkal küszködő autóipari konszernt az amerikai kormány összesen mintegy 50 milliárd dolláros támogatással mentette meg. Egy villámgyors csődeljárás keretében a kormány 61 százalékos részvénycsomagra tett szert. A kormány egy későbbi időpontban tőzsdei kibocsátással kíván kiszállni a részvényesi körből, ennek időpontja azonban még nyitott kérdés.
A General Motors a csődeljárást megelőző négy év folyamán több mint 80 milliárd dollár veszteséget halmozott fel, piaci részesedése pedig 20 százalékra esett vissza az Egyesült Államokban. A hatvanas években - még a Toyota és a Honda piaci inváziója előtt - a GM részesedése meghaladta az 50 százalékot.
A két hete a General Motors élén álló Edward Whitacre, az AT&T Inc. korábbi vezérigazgatója, aki saját bevallása szerint "semmit nem tud az autóiparról", tevékenységének két hete alatt már Kínába helyezte át a pénzügyi igazgatót, eltávolította a Chevrolet és a Buick márkaigazgatóit, összevonta az értékesítési és marketing tevékenységeket, valamint egyetlen igazgató irányítása alá konszolidálta az amerikai piacot.
Whitacre pezsgést akar vinni a GM "dagonyázó" vállalati kultúrájában eluralkodott kockázatkerülő bizottságosdit és az elszigetelt felső vezetést teszi felelőssé a "közepes" autókért. Célja a piaci részesedés növelése, valamint a gyártás súlypontjának áthelyezése a pickup és SUV modellekről a személygépkocsikra.