Menedzsment Fórum:
- A kormány törvénytervezetet készít a körbetartozás okozta gondok kezelésére. Milyen lehetőségeket lát Ön a magyarországi körbetartozásos anomáliák megszüntetésére? Törvényi úton lehet-e segíteni ezen a szövevényes problémán?
Felfalusi Péter, a követelésbehajtással foglalkozó Intrum Justitia ügyvezető igazgatója:
Megoldást jelenthetne a pénzükhöz későn jutó vállalkozásoknak, ha a 30 napnál későbbi kintlévőséggel rendelkező beruházók nem vehetnének részt állami tenderekben. A visszatartást konkrét személyekhez is kötni kellene, hogy újabb cég alapításával ne lehessen megkerülni a törvényt. Nem utolsósorban pedig az állam is mutathatna jó példát a számlák időben történő kifizetésére.
A fizetési morál javulhatna, ha a végrehajtókat szabadon lehetne megválasztani, s ezáltal a szektor szereplői érdekeltté válnának a teljesítményorientált működésben. Skóciában például a végrehajtás teljes mértékben magánkézben van. Jelen pillanatban a hatékony behajtást rontja, hogy a végrehajtási díj fixen fizetendő része aránytalanul nagy a sikerdíjhoz képest.
Léteznek a világban nagyon jól működő rendszerek a körbetartozás ellen, amelyeket nem szégyen átvenni a saját, rosszul működő szabályozásunk helyett. Az adatvédelmi törvényen is könnyíteni kellene, s az adósbázisok kialakítását nem csak a jelentős lobbierővel bíró szektorok számára kellene lehetővé tenni.
Nyúl Sándor, a Trigránit Rt. operatív vezérigazgatója:
- A fizetési határidők betartatására és a pénzbehajtásra léteznek jól működő mechanizmusok. A Trigránit például a bevásárlóközpontok bérlőitől 3 hónapos letéti díjat kér a bérleti díjakra, nem fizetés esetén pedig 8 plusz 8 nap után ebből az összegből levonja a tartozás összegét. A vállalat egy pénzügyileg vákuumos piacon kezdte el a működését, elengedhetetlen volt az előrelátó cselekedet a kintlévőségek terén.
A törvénykezéstől elvárható, hogy a menedzsment felelősségét erősítse. Meg kellene teremteni a feltételeit annak, hogy aki tartozást halmozott fel, ne tölthessen be vezetői pozíciót. Ha jól működik az irányítás, nem kerülhet sor körbetartozásos helyzet kialakulására.
Továbbá elvárható, hogy a múlt évi áfa-visszatartáshoz hasonló intézkedésekre a jövőben ne kerüljön sor, mivel a nagyfokú pénzkivonás a gazdaságból hozzájárult a körbetartozás elburjánzásához. Mindenképpen meg kellene különböztetni azt az esetet, amikor valaki hitegeti a beszállítói körét, vagy valós pénzügyi nehézségekkel küszködik.
Radnai Tamás, az építőiparban érdekelt KÉSZ Kft. ügyvezetője:
A körbetartozáskor általában az alvállalkozók nehézségeiről hallunk, holott a gondok többsége már a beruházás indításakor keletkezik, mivel sok esetben nincs fedezet. Megoldást jelenthetne, ha a beruházóknak igazolniuk kellene a munkák kezdetekor, hogy rendelkeznek a szükséges anyagi fedezettel.
Tehát meg kell vizsgálni a megbízó fizetőképességét, biztosítékait, ugyanis gyakori jelenség, hogy a megbízó szándékosan egy 3 milliós projekttársaság, amely nem rendelkezik tőkével, a mögöttes tulajdonosok pedig mossák kezeiket.
A KÉSZ Kft. a közszféra és a magánszféra oldaláról is volt részese a ki nem fizetésnek, illetve a fizetés jelentős csúszásának. Intézkedéseket tettünk ennek kivédésére: profi hitelminősítő céggel vizsgáltatjuk meg a vevőt, s ha kell, követelés-menedzsment szolgáltatást is igénybe veszünk. Előfizetői és tagjai vagyunk egy elektronikus adósfigyelő rendszernek is.
A tervezett törvénymódosítások (például a 8 napos fizetési határidő) elősegíthetik majd a javulást, de ezek a változások alapvetően csak a közbeszerzéseket érintik. Az alkalmassági feltételrendszerek betartatásával, a vállalkozások minősítésével lehetne még javítani a helyzeten. Sok-sok rendezetlen formájú, felkészültségű vállalkozás létezik Magyarországon, melyek már eleve magukban hordozzák a kétségeket. (Például a magyar építőipari vállalkozások száma sokkal nagyobb, mint a jóval fejlettebb Ausztriában.)
Az építőiparban, de más ipari ágazatokban is igaz az a tendencia, hogy az életképes, szakmailag felkészült, saját erőforrásokkal (szakemberek, eszközök, referenciák, tőke) rendelkező cégek tudnak igazán megbízható szolgáltatásokat nyújtani. A hatóságok, felügyeleti szervek szerepét érdemes erősíteni, hogy az alkalmatlan vállalkozások és a szabálytalankodók köre csökkenjen. A közbeszerzési szabályozást is tovább kellene javítani. Fontos, hogy a magyar vállalkozások is előnyöket élvezhessenek, ne csak a külföldiek.
Körbetartozások kezelése: az államnak kellene példát mutatni
A kormány törvénytervezetet készít a körbetartozás okozta gondok enyhítésére. Az mfor.hu Heti Hármas sorozatában három jelentős, a probléma által érintett vállalat vezetőjét kérdezte arról, milyen megoldási lehetőségeket lát az elmúlt időben aggasztó méreteket öltő probléma kezelésére.