Magyarországon 30 pont a fogyasztói bizalmi index, ami a legalacsonyabb mutató a vizsgált országok között, az ország előtt közvetlenül Portugália, Görögország, Horvátország, Dél-Korea és Olaszország áll - a Nielsen november-decemberi felmérésében.
A magyar mutató most 7 ponttal alacsonyabb, mint tavaly a harmadik negyedévben volt. A 2011. második negyedévi, májusi felmérés 43 pontos eredményével megelőzte Portugáliát és az akkor sereghajtó Görögországot.
Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, illetve országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják. Matematikailag 0-200 pont között lehet az index, 100 pont fölött optimista a fogyasztói közhangulat, míg 100 alatt pesszimista.
Magyarországon a harmadik negyedévi 13 százalékkal szemben, legutóbb a megkérdezettek 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. "Nem olyan jó", vélekedett 37, illetve "rossz", mondta 51 százalék, míg 3 százalék nem tudta eldönteni.
A munkahelyi kilátásokat a következő tizenkét hónapban a válaszadók közül senki sem tartja kitűnőnek, és csak 2 százalék jónak, nem olyan jó 22, rossz 74 százalék szerint, 2 százalék pedig nem tudta.
Arra a kérdésre, hogy "tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel-e arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?" a magyar megkérdezettek közül ugyancsak nem válaszolta senki azt, hogy kitűnően alkalmas a jelenlegi időszak, 7 százalék szerint jó, 36 százalék úgy látja, hogy nem olyan jó, 55 szerint rossz, 2 százalék nem tudta eldönteni.
A fogyasztói bizalom a felmérés eddigi hat éve alatt legalacsonyabb mutatóját érte el a tavalyi negyedik negyedévben nyolc országban (Magyarország, Belgium, Csehország, Horvátország, Írország, Olaszország, Portugália és Spanyolország).
Európában a legmagasabb bizalmi indexet Norvégiában (98 pont), Svájcban (92), Ausztriában (90), Dániában (89), Svédországban (88), Németországban (87), Hollandiában (85), Oroszországban (84) mérte a Nielsen.
Globálisan a fogyasztói bizalom a vizsgált országok csaknem kétharmadában csökkent, azaz 56 ország közül 35-ben, a két legutóbbi negyedévet összehasonlítva, növekedést tizenkét országban regisztrált a Nielsen, míg kilencben változatlan maradt a mutató.
A világ legoptimistább piaca India, immár a nyolcadik egymást követő negyedévben, 122 ponttal, az előző negyedévhez képest 1 pontos növekedéssel. Utána a sorrend: Indonézia és Fülöp-szigetek (117-117), Szaúd-Arábia (113), Brazília (112), Kína (108).
MTI