Úgy tűnik, hogy az ipari termelés növekedése nem áll meg Magyarországon. Még csak a februári tényeket ismerjük, vagyis a Suzuki Vitara „számai” még nincsenek benne a KSH által közölt adatokban, de ennek ellenére a termelés hozta az 5,8 százalékos növekedési volument.
Ha pedig megnézzük a kiemelt feldolgozóipari ágazatok összes rendelésállományának alakulását, amely januárban és februárban is 20 százalékkal haladta meg az előző évit, akkor képet kaphatunk arról, hogy mi várható a következő hónapokban: újabb kiugró növekedés.
Bár az a kijelentés közhelyszámba megy, hogy az autógyártás húzza az ipart, érdemes megnézni, hogy a folyó áron számított feldolgozóipari termelésnek hány százalékát adja a járműgyártás. Már az előző hónapban is kiemeltük, hogy átlépte a 30 százalékot, februárban azonban 1,2 százalékpontot erre is rávert és 31,86 százalékon állt. (Nix Vitara)
Ez persze nem azt jelenti, hogy a többi ágazat ne nőtt volna. Az első két hónapban például a gumi- és műanyaggyártás 12 százalékkal, a gyógyszergyártás 8-cal és a második legnagyobb volument adó számítástechnikai ipar pedig 5,4-gyel. Mégis úgy tűnik, hogy az autóiparnak egyre nagyobb lesz a súlya.
Arra a kérdésre, hogy Orbánék jó lóra tettek-e azzal, hogy kedvező környezetet teremtettek az autógyáraknak (erről bővebben: Így kell gyárat avatni a keményen dolgozó kisemberek hátán), a válasz, hogy rövid távon biztosan. Amíg ugyanis veszik az autókat, addig lesz kereslet a magyar gyárak termékeire.
És, hogy a cím felütését megmagyarázzuk, elég csak ránézni az Audi legújabb értékesítési statisztikáira, amelyből kiderül, hogy az idei év első negyedében Kína adta az eladások 30,4 százalékát, mialatt az egész európai kontinens 47,2 százalékot. Kína 7,1 százalékkal nőtt, Európa 3,4-gyel.
Így akár azt is mondhatnánk, hogy a hazai összeszerelő üzemek termékeire Kínában mutatkozik óriási kereslet.
Szász Péter
mfor.hu