Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete jelezte már, hogy nem tartja elfogadhatónak ezt a romániai adóformát (amelyet a bizottság javaslata szerint EU-szerte beolvasztanának és beépítenének az éves üzemben tartási adóba), mert eltérő tételt alkalmaz a külföldről bevitt és a helyi értékesítésű járművekre. Kovács László most megismételte, hogy a román kormány "nem hagyhatja meg" jelenlegi formájában a regisztrációs adót.
A figyelmeztető levelet napokon belül elküldik Romániába. Ha a válasz - amelynek egy hónapon belül meg kell érkeznie - nem lesz elfogadható a bizottság számára, a testület újabb figyelmeztetésben részesíti (úgynevezett indoklással ellátott véleményt küldve) Bukarestet, és ha a szabályozáson annak hatására sem változtatnak, a bizottság az Európai Bíróság elé viszi az ügyet.
A regisztrációs adó miatt egyébként már több EU-tagállam ellen indított bírósági eljárást a bizottság, Magyarországot tavaly el is marasztalták emiatt. Megkereste már a bíróságot Brüsszel Lengyelország, Ciprus, Málta, Dánia, Finnország és
Görögország rendszere miatt is. A 27 EU-tagállam közül jelenleg kilencben nem alkalmazzák a regisztrációs adót, tizennyolcban igen, az adó mértéke néhány száz és 16 ezer euró között váltakozik, ez a piacot jelentősen megosztottá teszi.
Az Európai Bizottság javaslata szerint az unióban tíz év alatt folyamatosan leépítenék a regisztrációs adót, és beépítenék azt az éves üzemben tartási adóba. Ennek eredményeképpen véget érhet a kettős adóztatás több tagországban még tapasztalható gyakorlata (amely szerint az autó forgalomba helyezésekor is fizetni kell és akkor is, ha az autó más országba kerül), megszűnhet a gépkocsipiac jelenlegi széttagoltsága, a vásárlóknak sem kellene egy összegben megfizetniük az adót (hanem éves részletekben), és az adó mértékét 50 százalékban a széndioxid-kibocsátás határozná meg.