Az októberben bejelentett Matolcsy-csomagok (lásd Matolcsy-csomag 1. és Matolcsy-csomag 2.) kidolgozott részleteit módosító javaslatként a költségvetési bizottság nyújtotta be csütörtökön a parlamentnek az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló törvényjavaslathoz.
Az egyes dokumentumok a részleteken túlmenően sok lényegi változtatást nem tartalmaznak, ám mindenképpen érdemes végigvenni az egyes javaslatokat.
Cafeteria és járulékplafon
Talán az egyik legnagyobb felháborodást keltette a cafeteria után fizetendő egészségügyi hozzájárulás (eho) mértékének 10-ről 27 százalékra történő emelése. Szakemberek (lásd Demján: ha cafeteria terhe emelkedik, megszüntetik azt a vállalkozások) arra figyelmeztettek, hogy ebben az esetben eltűnik a költségelőnye, és újabb vállalkozások mondhatnak le erről a juttatási formáról, ha ez ebben a formában kerül elfogadásra. A kormány úgy tűnik hallgatott a vállalkozókra, hiszen a benyújtott módosító javaslat 10-ről 14 százalékra emelné a fizetendő (eho-t). Ugyanakkor jövőre az egy dolgozónak adható Erzsébet-utalvány értékének felső határát 5000 forintról 8000-re emelnék, valamint "a módosítás eredményeként az Erzsébet-utalvány 2013-ban is felhasználható lesz melegkonyhás vendéglátóhelyeken étkezési szolgáltatás vásárlására a fogyasztásra kész étel vásárlása mellett".
A javaslat a nyugdíjjárulék-plafon eltörlése miatt szükségessé vált pontosításokat is rendezi az érintett törvényekben.
Különadó, áfa és tranzakciós illeték
A benyújtott módosító javaslat megerősíti: jövőre marad a bankok különadója és nem feleződik meg. A fordított adózás hatálya alá vonják jövőre az élősertés, a hasított félsertés, valamint egyes takarmányként szolgáló termékek kereskedelmét is.
A bizottság a módosítással megteremti a pénztárgépek adóhatóság általi online felügyeletét lehetőségét az adóelkerülések visszaszorítása érdekében. Újdonság, hogy az eredeti 2013. január elsejei határidő helyett a legfrissebb információk tükrében csak jövő év április elsejétől kerülne sor a pénztárgépek bekötésére, valamint a fordított adózás bevezetésére.
A legtöbb változás, mely mindkét Matolcsy-csomag elemét képezte a pénzügyi tranzakciós illeték volt. Az előzetes bejelentéseknek megfelelően az illetékfizetési kötelezettség kiterjed majd a készpénzfelvételre is. "Az elvárt költségvetési bevételek biztosítása érdekében 0,2 százalékra emeli az illeték általános mértékét. A javaslat a szürkegazdaságot erősítő készpénzforgalom visszaszorítása érdekében a készpénzfelvételre magasabb, 0,3 százalékos illetékkulcs bevezetését javasolja" - derül ki a bizottság által benyújtott indoklásból. Az adó mértéke mellett egy felső határt is meghatároztak, mely alapján az illeték alapja 0,2 százaléka, de legfeljebb 6000 forint lehet, a készpénzfelvétel esetében pedig fizetési műveletenként legfeljebb 6000 forint.
"A javaslat nyomán a módosító indítvány 2014. január 1-jétől kiterjeszti a tranzakciós illeték tárgyi hatályát az értékpapír-ügyletekre, ide értve a származékos (derivatív) ügyleteket is. Az illeték mértéke derivatív ügyletek esetén 0,01 százalék, egyéb más értékpapír-ügylet esetén 0,1 százalék" - olvasható a módosító javaslatban.
Közműadó és helyi iparűzési adó
A közműadó bevezetésének lehetőségét is megteremti a bizottság következő javaslata, melynek értelmében a közművezeték nyomvonala után méterenként legfeljebb 100 forintos adókötelezettséget írhatnak elő az egyes önkormányzatok. A javaslat pontosítja azt is, hogy nemcsak a föld alatti, de a föld feletti vezetékek után is fizetnie kellene annak tulajdonosainak, ha pedig a vezeték használata épp szünetel, az adófizetési kötelezettség arra az időre sem szűnne meg.
A javaslat pontosan meghatározza a közművezeték alá eső vezetékeket, így a fogyasztók vízellátási, szennyvíz-elvezetési és belterületi csapadékvíz-elvezetési, gáz-, hő- és villamosenergia-ellátási, valamint hírközlései (hang-, kép-, adat- és már információ továbbítási) időszakos és folyamatos igényeinek kiszolgálását lehetővé tevő közterületen futó vezeték esne az adó hatálya alá. A települések között, külterületen futó vezeték (például magasfeszültségű villamos-távvezeték hálózat) nem lenne adóköteles. (A közműadóról bővebben olvashat a Méterenként 100 forint lesz az új adó és a Közműadó számokban: repkednek a milliárdok és a százmilliók című cikkeinkben).
A helyi iparűzési adó változására is szükség volt a 2013. évi költségvetés egyenlegét javítása érdekében. Így Matolcsy bejelentésének megfelelően a nettó árbevétel és a közvetített szolgáltatások együttes értéke legfeljebb a nettó árbevétel 80 százalékáig vonható le. Ez az intézkedés elsősorban a kereskedelmi és energiaszolgáltató társaságokat fogja érinteni. Korlátozás azonban csak a nagyobb cégeket fogja érinteni, hiszen a javaslat indoklása kiemeli: "nem vonatkozik azonban semmiféle korlátozás olyan vállalkozásra, amelynek árbevétele nem éri el az 500 millió forintot".
Kisebb változást eszközölnének jövőre a chipsadó témakörében is. A javaslat szerint az energiaitalok átlagos árához képest jelentős (25-30 százalékos) adóösszeg miatt könnyen megnőhet annak feketekereskedelme, ezért érdemes felülvizsgálni az adó mértékét. A költségvetési bizottság javaslat szerint a magas koffeintartalmú, illetve koffeint és taurint egyaránt tartalmazó italoknál változatlanul 150 forint lenne az adó literenként, viszont az alacsonyabb (maximum 15mg/100 ml) koffeintartalom esetében és emellett taurint nem tartalmazó italoknál az adó alacsonyabb, 40 forint lenne literenként.
Szakképzési hozzájárulás
A tervezet tartalmazza a saját munkavállalók képzésére fordított költségek elszámolhatóságának újbóli bevezetését, azonban azt csak lényegesen megváltozott feltételek teljesítése (gyakorlati képzés vállalása) esetén teszi lehetővé és az elszámolható
kötelezettséghányad is a korábbi mérték felére csökken. "A saját munkavállalók képzési költségei azon kötelezettek esetében lesznek elszámolhatóak, akik havonta legalább 45 fő tanulószerződéses tanuló gyakorlati képzését végzik. Az elszámolható mérték a gyakorlati képzés alapján számított csökkentő tétel, de legfeljebb a bruttó kötelezettség 16,5 százaléka. A gyakorlati képzésre és saját dolgozók képzésére elszámolható költségek együttes összege legfeljebb a kötelezettség mértékéig terjedhet" - derül ki a javaslatból. A tervezet elfogadása esetén a kormánynak bevételkieséssel kell számolni, amelynek mértéke reálisan 1,4 -1,5 milliárd forint mínuszt jelenthet a Nemzeti Foglalkoztatás Alapnál.
Kötelező felelősségbiztosítás
A kgfb területén a terület tisztítása érdekében lesz szükség némi változtatásra. A javaslat szerint ezentúl a gépjárművek javíttatása csak és kizárólag számla ellenében történhet. A hatályos szabályozásban ugyanis találhatók olyan rendelkezések is, amelyek teret engednek a számla nélküli kárrendezésnek, ami visszaélésekre adhat okot. "A jelen módosítás fő célja, hogy ezeket a szabályozási következetlenségeket kiküszöbölje, és ténylegesen csak számla ellenében legyen lehetősége a biztosítónak a javítási költségeket megtéríteni" - derül ki a javaslatból.
Székely Sarolta
mfor.hu