7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cafeteria után fizetendő egészségügyi hozzájárulás 27 helyett 14 százalékra emelkedik jövőre. 5000 forint helyett pedig 8000 forintot lehet Erzsébet-utalványban adni.

Az októberben bejelentett Matolcsy-csomagok (lásd Matolcsy-csomag 1. és Matolcsy-csomag 2.) kidolgozott részleteit módosító javaslatként a költségvetési bizottság nyújtotta be csütörtökön a parlamentnek az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló törvényjavaslathoz.

Az egyes dokumentumok a részleteken túlmenően sok lényegi változtatást nem tartalmaznak, ám mindenképpen érdemes végigvenni az egyes javaslatokat.

Cafeteria és járulékplafon

Talán az egyik legnagyobb felháborodást keltette a cafeteria után fizetendő egészségügyi hozzájárulás (eho) mértékének 10-ről 27 százalékra történő emelése. Szakemberek (lásd Demján: ha cafeteria terhe emelkedik, megszüntetik azt a vállalkozások) arra figyelmeztettek, hogy ebben az esetben eltűnik a költségelőnye, és újabb vállalkozások mondhatnak le erről a juttatási formáról, ha ez ebben a formában kerül elfogadásra. A kormány úgy tűnik hallgatott a vállalkozókra, hiszen a benyújtott módosító javaslat 10-ről 14 százalékra emelné a fizetendő (eho-t). Ugyanakkor jövőre az egy dolgozónak adható Erzsébet-utalvány értékének felső határát 5000 forintról 8000-re emelnék, valamint "a módosítás eredményeként az Erzsébet-utalvány 2013-ban is felhasználható lesz melegkonyhás vendéglátóhelyeken étkezési szolgáltatás vásárlására a fogyasztásra kész étel vásárlása mellett".

A javaslat a nyugdíjjárulék-plafon eltörlése miatt szükségessé vált pontosításokat is rendezi az érintett törvényekben.

Különadó, áfa és tranzakciós illeték

A benyújtott módosító javaslat megerősíti: jövőre marad a bankok különadója és nem feleződik meg. A fordított adózás hatálya alá vonják jövőre az élősertés, a hasított félsertés, valamint egyes takarmányként szolgáló termékek kereskedelmét is.

A bizottság a módosítással megteremti a pénztárgépek adóhatóság általi online felügyeletét lehetőségét az adóelkerülések visszaszorítása érdekében. Újdonság, hogy az eredeti 2013. január elsejei határidő helyett a legfrissebb információk tükrében csak jövő év április elsejétől kerülne sor a pénztárgépek bekötésére, valamint a fordított adózás bevezetésére.

A legtöbb változás, mely mindkét Matolcsy-csomag elemét képezte a pénzügyi tranzakciós illeték volt. Az előzetes bejelentéseknek megfelelően az illetékfizetési kötelezettség kiterjed majd a készpénzfelvételre is. "Az elvárt költségvetési bevételek biztosítása érdekében 0,2 százalékra emeli az illeték általános mértékét. A javaslat a szürkegazdaságot erősítő készpénzforgalom visszaszorítása érdekében a készpénzfelvételre magasabb, 0,3 százalékos illetékkulcs bevezetését javasolja" - derül ki a bizottság által benyújtott indoklásból. Az adó mértéke mellett egy felső határt is meghatároztak, mely alapján az illeték alapja 0,2 százaléka, de legfeljebb 6000 forint lehet, a készpénzfelvétel esetében pedig fizetési műveletenként legfeljebb 6000 forint.

"A javaslat nyomán a módosító indítvány 2014. január 1-jétől kiterjeszti a tranzakciós illeték tárgyi hatályát az értékpapír-ügyletekre, ide értve a származékos (derivatív) ügyleteket is. Az illeték mértéke derivatív ügyletek esetén 0,01 százalék, egyéb más értékpapír-ügylet esetén 0,1 százalék" - olvasható a módosító javaslatban.

Közműadó és helyi iparűzési adó

A közműadó bevezetésének lehetőségét is megteremti a bizottság következő javaslata, melynek értelmében a közművezeték nyomvonala után méterenként legfeljebb 100 forintos adókötelezettséget írhatnak elő az egyes önkormányzatok. A javaslat pontosítja azt is, hogy nemcsak a föld alatti, de a föld feletti vezetékek után is fizetnie kellene annak tulajdonosainak, ha pedig a vezeték használata épp szünetel, az adófizetési kötelezettség arra az időre sem szűnne meg.

A javaslat pontosan meghatározza a közművezeték alá eső vezetékeket, így a fogyasztók vízellátási, szennyvíz-elvezetési és belterületi csapadékvíz-elvezetési, gáz-, hő- és villamosenergia-ellátási, valamint hírközlései (hang-, kép-, adat- és már információ továbbítási) időszakos és folyamatos igényeinek kiszolgálását lehetővé tevő közterületen futó vezeték esne az adó hatálya alá. A települések között, külterületen futó vezeték (például magasfeszültségű villamos-távvezeték hálózat) nem lenne adóköteles. (A közműadóról bővebben olvashat a Méterenként 100 forint lesz az új adó és a Közműadó számokban: repkednek a milliárdok és a százmilliók című cikkeinkben).

A helyi iparűzési adó változására is szükség volt a 2013. évi költségvetés egyenlegét javítása érdekében. Így Matolcsy bejelentésének megfelelően a nettó árbevétel és a közvetített szolgáltatások együttes értéke legfeljebb a nettó árbevétel 80 százalékáig vonható le. Ez az intézkedés elsősorban a kereskedelmi és energiaszolgáltató társaságokat fogja érinteni. Korlátozás azonban csak a nagyobb cégeket fogja érinteni, hiszen a javaslat indoklása kiemeli: "nem vonatkozik azonban semmiféle korlátozás olyan vállalkozásra, amelynek árbevétele nem éri el az 500 millió forintot".

Kisebb változást eszközölnének jövőre a chipsadó témakörében is. A javaslat szerint az energiaitalok átlagos árához képest jelentős (25-30 százalékos) adóösszeg miatt könnyen megnőhet annak feketekereskedelme, ezért érdemes felülvizsgálni az adó mértékét. A költségvetési bizottság javaslat szerint a magas koffeintartalmú, illetve koffeint és taurint egyaránt tartalmazó italoknál változatlanul 150 forint lenne az adó literenként, viszont az alacsonyabb (maximum 15mg/100 ml) koffeintartalom esetében és emellett taurint nem tartalmazó italoknál az adó alacsonyabb, 40 forint lenne literenként.

Szakképzési hozzájárulás

A tervezet tartalmazza a saját munkavállalók képzésére fordított költségek elszámolhatóságának újbóli bevezetését, azonban azt csak lényegesen megváltozott feltételek teljesítése (gyakorlati képzés vállalása) esetén teszi lehetővé és az elszámolható
kötelezettséghányad is a korábbi mérték felére csökken. "A saját munkavállalók képzési költségei azon kötelezettek esetében lesznek elszámolhatóak, akik havonta legalább 45 fő tanulószerződéses tanuló gyakorlati képzését végzik. Az elszámolható mérték a gyakorlati képzés alapján számított csökkentő tétel, de legfeljebb a bruttó kötelezettség 16,5 százaléka. A gyakorlati képzésre és saját dolgozók képzésére elszámolható költségek együttes összege legfeljebb a kötelezettség mértékéig terjedhet" - derül ki a javaslatból. A tervezet elfogadása esetén a kormánynak bevételkieséssel kell számolni, amelynek mértéke reálisan 1,4 -1,5 milliárd forint mínuszt jelenthet a Nemzeti Foglalkoztatás Alapnál.

Kötelező felelősségbiztosítás

A kgfb területén a terület tisztítása érdekében lesz szükség némi változtatásra. A javaslat szerint ezentúl a gépjárművek javíttatása csak és kizárólag számla ellenében történhet. A hatályos szabályozásban ugyanis találhatók olyan rendelkezések is, amelyek teret engednek a számla nélküli kárrendezésnek, ami visszaélésekre adhat okot. "A jelen módosítás fő célja, hogy ezeket a szabályozási következetlenségeket kiküszöbölje, és ténylegesen csak számla ellenében legyen lehetősége a biztosítónak a javítási költségeket megtéríteni" - derül ki a javaslatból.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!