Igaz, hogy még csak egy napja kell a magasabb jövedéki adóval növelt árat fizetni a benzinkutakon, a piaci fejlemények alapján jövő héten újabb jelentős áremelésre kell készülni a GKI Energiakutató Kft. szerint.
A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, az európai piacokon nem mutatható ki lényeges árváltozás, de a hét második felében 4-5 százalékkal emelkedtek az árak az európai piacokon forintban mérve. A gázolajnál a heti átlagok szerint forintban számolva 3 százalék feletti volt az áremelkedés, a hét második felében ez 5 százalék körüli szinten volt.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27 százalékos áfával is növelten – a heti átlagos változásoknál a benzin esetében nem lenne indokolt az áremelés, azonban a hét második felében megugró árak 5-7 forint körüli áremelkedést indokolnak, A gázolaj esetében a heti átlagos változások 4 forint körüli emelést indokolnak, azonban a hét második felében bekövetkezett további emelkedés miatt akár 6-7 forintos emelés is lehetséges. Elképzelhető azonban az is, hogy a döntést hétfőről szerdára halasztják, így lehetőség lesz megfigyelni, hogy a hét második felében jelentkező piaci áremelkedés mennyire tartós, s addig talán meg lehet szokni a jövedéki adó emeléséből fakadó áremelést.
A fenti változtatásokkal a benzin ára 345, a gázolaj ára 355 forint/liter körüli szinten változhat a GKI Energiakutató szerint.
Mi történt a héten?
A Brent spot kőolaj ára a héten 45-49 dollár között ingadozott, heti átlagban fél dollárral, 1,1%-kal nőtt az ár. Az áremelkedést egyértelműen az OPEC országok szerdai termelés-korlátozási döntése okozta, ennek nyomán ugrott meg jelentősen az olajár. Az OPEC országok együttes kitermelési szintjét rögzítették, amely max. 700 ezer hordó/nap csökkentés irányoz elő a tárgyaláson bemutatott 33,2 millió hordós kitermelési szinthez viszonyítva. A másik fontos döntés az, hogy Irán, Líbia és Nigeria "észszerű" mértékig növelheti olajtermelését. A harmadik fontos bejelentés, hogy az OPEC november végi értkekezletén döntenek az egyes országok kitermelési kvótáiról. A döntés amiatt fontos, hogy közös elszántságot tükröz és az országok, főképp Szaúd-Arábia, rugalmasabb politikára váltottak. A döntés a keddi szintről csütörtökre 6 százalék feletti kőolaj- és benzinár emelkedést generált.
Elemzők nehéz tárgyalásokat várnak a következő két hónapban, amiatt is, hogy az OPEC olajkitermelés szintje szeptemberre tovább nőtt. A két hónap jó lehetőséget nyújt, hogy állandóan megmozgassák a piacot az aktuális hírekkel. Valószínűleg ismét Szaúd-Arábia vállalja magára a kitermelés-csökkentés nagy részét (300-400 ezer hordó/nap), de ezt a következő fél évben a kitermelés és a belső igények ciklikus alakulása miatt viszonylag könnyen meg is tudja tenni.
Ezek az autók árammal mennek és még az állam is támogatja őket
Oroszország hivatalosan részt kíván venni a kitermelési szint befagyasztásában és Kazahsztán is bejelentette a csatlakozását. Ezzel szemben az ameriaki palaolajtermelők tovább növelték a kőolajfúrások számát, ezen a héten 7 darabbal, s várhatóan az USA-ban a negyedik negyedévben már nem csökken az olajtermelés. A nemzetközi energiaügynökség (IEA) szeptemberi jelentésében módosította korábbi számításait, s most csak 2017 második felére feltételezik, hogy a kereslet-kínálat egyensúlya bekövetkezik, s a készletszint mérséklődjön.
A múlt heti adatok szerint az Egyesült Államokban a kőolaj készletszintje egy hét alatt kicsit csökkent (főképp a csökkenő import miatt), de a benzin készletek emelkedtek. Európában ezen a héten a feldolgozott termékek készletszintje emelkedett. Az olajár emelkedése mellett a finomítói leállások is befolyásolják a készletszintek alakulását és így a piaci kínálatot. Az európai gázolaj/dízel árak az egész héten egy nap kivételével folyamatosan emelkedtek, a várhatóan mérséklődő import miatt, s ez jó lehetőség, hogy Európából most kifelé áramoljon a gázolaj/dízel, csökkentve a hatalmas készletek mennyiségét. Várhatóan ez a jövő heti készletadatokban fog jelentkezni.
A benzin esetében az export lehetősége az Egyesült Államok irányába csekély, de a földközi-tengeri térségben és Nigéria irányába most jobbak a lehetőségek. Összességében a finomítói felújítási ciklus Európában és az Egyesült Államokban szeptember-októberben, az ázsiai és az észak-afrikai országokban november-decemberben ér véget, s ez az olajár-emelkedéstől függetlenül jelentősen befolyásolhatja az üzemanyagok áralakulását.
mfor.hu