5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kedvező külső környezet esetén van rá reális esély, hogy teljesüljön 2012-ben a három százalék alatti költségvetési hiánycél - mondta az mfor.hu kérdésére Forián-Szabó Gergely. A Pioneer Alapkezelő befektetési igazgatója szerint ehhez az kell, hogy legalább a Széll Kálmán Terv kétharmada megvalósuljon és csökkenjenek a költségvetés kamatkiadásai. Mfor.hu-interjú.

- A Széll Kálmán Tervet egyelőre pozitívan értékeli a piac, azonban a megvalósításban látnak kockázatokat. Ön szerint a terveket látva hány százalék valósulhat meg és hány százaléknak kellene megvalósulnia legalább?

- Ideális esetben a tervnek akár a háromnegyede is megvalósulhat, reálisan inkább azt feltételezem, hogy a kiigazításnak körülbelül a kétharmada teljesülhet. Ez pedig kedvező külső környezet esetén éppen elég lehet ahhoz, hogy a 3 százalék alatti hiányt biztosítsa jövőre is. Középtávon a 3 százalék alatti deficit tartásához komoly segítség lehet a kamatkiadások csökkenése, ami a befektetői bizalom függvénye.

- Melyik intézkedéseket tartja a legkockázatosabbnak?

- Elég széles rétegeket érintő intézkedésekről van szó, akár a már szerzett nyugdíjjogosultságokra vagy a segélyek munkához kötésére gondolunk. Ezek borítékolhatóan komoly társadalmi feszültségekkel járhatnak, amihez most még van politikai tőke. Szerintem hosszútávon mindenképpen szükség van ezeknek a lépéseknek a megvalósulására, az vinné előre a magyar gazdaságot.

- Elképzelhető, hogy a kormány szándékosan a szükségesnél nagyobbra tervezte a csomagot számolva azzal, hogy bizonyos intézkedések kiesnek?

- Első ránézésre valóban úgy tűnt, hogy kicsit túlméretezett ez a csomag, ugyanakkor az is látszik, hogy a növekedési pálya még nagyobb óvatosságot igényelne. A kormány már visszavett korábbi optimista várakozásaiból és a tervet egy reálisabb, 3 százalék körüli növekedsésre alapozta. A jelenlegi világgazdasági és hazai folyamatok alapján azonban fel kell készülni arra is, hogy a bővülés a 3 százalékot sem fogja elérni, ebben az esetben pedig további intézkedések válhatnak szükségessé.

- A fent említett kockázatoknak tudható be az is, hogy az Európai Bizottság (és az OECD is) 3 százalék feletti deficitet prognosztizál jövőre?

- A Bizottságnak viszonylag rövid ideje volt, hogy értékelje a csomagot, másrészről Brüsszel általában hivatalból óvatos. Ők is számolnak megvalósíthatósági kockázatokkal, emiatt néhány tized százalékponttal magasabb hiányt jósoltak 2012-re. Ugyanakkor a 3,3 százalékos prognózist én nem tartom tragikusnak, amennyiben a kormány eltökélt a strukturális átalakítások ügyében, úgy a 3 százalék alatti deficitre is reális esély lehet.

- Kedden jelentették be, hogy az állam visszavásárolja a Mol 21,2 százalékos tulajdonrészét az orosz Surgutneftegaztól. A kormány szerint ez a tranzakció nem érinti a költségvetési hiányt és az államadósságot, mivel a már lehívott IMF-hitelből finanszírozza az ország. Ez valóban nem érinti a költségvetést?

- Az IMF-től már lehívott, de még fel nem használt pénzről van szó, ami jelenleg a Magyar Nemzeti Bank devizatartalékai között szerepel. Olyan szempontból igaz a kormány megállapítása, hogy nem kell újabb hitelt felvenni ennek a részvénycsomagnak a megvásárlására. A bruttó adósságrátában ez a lehívott összeg már eddig is benne volt. A későbbiekben ezt fel lehetett volna használni más célra is, például adósságtörlesztésre vagy kötvénykibocsátás kiváltására, ezek helyett választotta a kormány azt az utat, hogy megveszi a Mol részvényeit.

- Pontosan mekkora összegről van szó? Marad még valami az 1,88 milliárd eurós tranzakció után?

- A nemzetközi intézményektől lehívott, de fel nem használt devizabetétek összege meghaladta a 3 milliárd eurót, így a tranzakció után is marad még közel másfél milliárd euró. Ugyanakkor a részvényekért fizetett összeggel csökken a jegybank jelenleg 36 milliárd euró körüli szinten álló tartalékszintje.

- A kormány hónapok óta tárgyalt az oroszokkal a részvénycsomagról. Milyen egyéb lehetőségek lettek volna még a finanszírozásra?

- Korábban a piacon voltak olyan pletykák, hogy a nyugdíjpénztárakból átáramló vagyon egy részéből adósságtörlesztés helyett megvennék ezt a részvénycsomagot. A jelek szerint azonban a kormány nem ezt a megoldást választotta.

- A pénz felhasználásába nincs beleszólása az IMF-nek?

- Ezt a pénzt Magyarország már lehívta, annak idején teljesítettük a Valutaalap által támasztott feltételeket. Tavaly nyáron a kormány úgy döntött, hogy elválnak az útjaink. Innen kezdve nekünk az IMF-fel szemben csak kamatfizetési és törlesztési kötelezettségünk van, tehát úgy gondolom, hogy ebbe a kérdésbe nem fognak beleszólni.

- Elképzelhető, hogy a magánnyugdíjpénztárakból átáramló mintegy 2,4 százaléknyi Mol-tulajdonrésszel együtt már 25 százalékos csomagja lesz az államnak az olajtársaságban, akkor pedig kötelezően vételi ajánlatot kell tennie a részvényesek felé. Ez megtörténhet?


- Egyelőre úgy tűnik, hogy az állam részesedése nem fogja elérni a 25 százalékot.

(mfor.hu szerk: Fellegi Tamás szerdai sajtótájékoztatóján azt mondta, a PSZÁF szerint az államnak akkor sem kell kötelező részvényvásárlási ajánlatot tennie, ha 25 százalék fölé kerülne, mivel a Mol alapszabálya szerint egy részvényesnek akkor is csak 10 százalék erejéig szól a szavazati joga, ha ennél nagyobb a tulajdoni hányada.)

- Milyen hatással lehet az állami tulajdonszerzés a Mol üzletpolitikájára, stratégiájára?


- Az nem kérdés, hogy a Mol egy stratégiai cég, az államnak valamilyen módon együtt kell működnie vele bizonyos kérdésekben. Ugyanakkor van annak kockázata, hogy egyes kérdésekben (pl. árképzés) a kormányzati szándék és a többi részvényes érdeke konfliktusba kerülhet.

- Elképzelhető-e, hogy ha a Mol-részvény erősödik, akkor a későbbiekben az állam pénzzé teszi a most megszerzett tulajdonrészt?


- Nem tartom valószínűnek. Az eddigi kommunikáció alapján az a valószínűbb, hogy ezt a csomagot az állam stratégiailag meg szeretné tartani.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!