5p

Hiába szeretnének a nagy európai országok példát statuálni a görögökkel azt követően, hogy kiderültek a költségvetési számok körüli hamisítások, melyek az egész eurózóna stabilitását veszélyeztetik, igen kicsi valószínűséget látnak a szakértők a kizárásukra. Feltehetőleg így a portugálok és a spanyoloknak sem kell izgulniuk.

A súlyos görögországi költségvetési és államadósság-gondok kapcsán összeállított áttekintésben a világ legnagyobb hitelminősítő csoportja azt írta: alapeseti forgatókönyve középtávon nem számol euróövezeti tagok távozásával. A Standard & Poor's tudomása szerint egyetlen valutauniós kormány sem vetette fel nyilvánosan a kilépést a jelenlegi pénzügyi bajok lehetséges megoldási módjaként.

Az S&P kiemeli: ha valamely eurótag kilépne, és euróban fennálló közadósságát az új nemzeti valutára vezetné át, az a szerződési feltételek egyoldalú módosítását jelentené. Ha egy ilyen lépés hátrányosan érintené a hitelezőket, azt a Standard & Poor's - saját adósbesorolási kritériumai alapján - az adós ország nem törlesztővé válásának tekintené - áll az elemzésben.

A hitelminősítő szerint ha valamely eurótagállam gyenge pénzügyi helyzetben hagyja ott a valutauniót - és nem denominálja át az új nemzeti valutára adósságát -, az újonnan meghonosított hazai pénznem jelentős leértékelődésével kellene számolnia. Ez természetszerűleg a most már devizaadósságnak számító euróadósság-állomány drágulását jelentené a helyi valutában, erősítve a költségvetésre nehezedő nyomást.

A Standard & Poor's londoni szakértőinek véleménye szerint a tárgyalásos úton történő kilépés lehetséges ugyan, az egyoldalú távozás azonban "politikailag megosztó" lépés lenne. Emellett a tőkemenekítés kockázata - amely bankválságot is okozhat - szintén valószínűtlenné teszi, hogy az euróövezeti kormányok ezt a megoldást választanák.

Az egyes euróövezeti tagállamok adósságtörlesztési leállásának esélyét latolgató fejezetben nincs egyértelmű válasz arra, hogy várható-e ilyen fejlemény valamely valutauniós országban. Az S&P mindenesetre kiemeli, hogy jelenleg az euróövezet mindegyik tagállama befektetésre ajánlott adóskockázati besorolási sávban van, és a cég véleménye szerint hitelképességük "legalábbis megfelelő" pénzügyi kötelezettségeik teljesítéséhez.

Az elemzéshez fűzött táblázatos kimutatás szerint a Standard & Poor's által az elsőrendű befektetői kategóriában - vagyis az "AAA"-tól az "A" sávig terjedő osztályzati szinteken - nyilvántartott szuverén adósok közül 15 éves távlatban egy sem vált nem fizetővé az 1975 és 2009 közötti időszakon belül.

A közepes befektetői "BBB" sávba sorolt szuverén adósok kumulatív nem fizetővé válási rátája azonban ugyanilyen időtávban 6,07 százalék volt a vizsgált időszakban. A S&P jelenleg ez utóbbi sávban tartja a görög szuverén adósságot. A cég decemberben vonta meg az "A" kategóriás elsőrendű adósi minősítést Görögországtól, közepes befektetői "BBB plusz" szintre süllyesztve a hosszú futamú görög adósosztályzatot, amely változatlanul negatív megfigyelés alatt van.

Tavaly egy másik nagy hitelminősítő, a Fitch Ratings is visszaminősítette Görögországot a "BBB" kategóriába, szintén "BBB plusz"-ra gyengítve a görög osztályzatot. Görögország az első - és eddig az egyetlen - olyan euróövezeti tagállam, amelyet több hitelminősítő is visszasorolt a közepes "BBB" osztályzati sávba.

A Standard & Poor's épp e héten adott ki figyelmeztetést arról, hogy a negatív megfigyelés érvényben tartása Görögország egy hónapon belüli újbóli visszaminősítésének lehetőségére utal; az osztályzat egy vagy két fokozattal romolhat. Ha az S&P a jelenlegi szintről még két fokozattal lejjebb viszi a görög besorolást, Görögország a befektetői sáv aljára, a már nem befektetői - spekulatív - osztályzati kategória határára kerülne.

A Standard & Poor's csütörtöki elemzése a külső segítség lehetőségéről azt írta: a külső pénzügyi támogatás "lélegzetvételnyi időt" adhat a szükséges intézkedések bevezetéséhez, ám a szuverén hitelképesség legfontosabb befolyásoló tényezője a cég szerint az erőteljes, jól körülírt, kellő idejű gazdaságpolitikai válaszlépések megtétele a pénzügyi bajba került kormány részéről, és az egyensúlytalanságok korrigálásának végső felelőssége az adott szuverén államé. Ennek sikeressége a politikai akarattól függ, és attól, hogy az érintett kormány képes-e a hitelképességi megítélését stabilizáló gazdaságpolitika meghonosítására - áll az elemzésben.

A Standard & Poor's tavaly stabilra javította a leminősítésre utaló addigi negatívról Magyarország közepes befektetői, "BBB mínusz" szintű szuverén adósbesorolásának kilátását, a konszolidációs erőfeszítések eredményére hivatkozva. A cég ezzel levette a napirendről Magyarország mint szuverén adós leminősítését.

A hitelminősítő Kelet-Európáról és a feltörekvő gazdaságokról e héten Londonban rendezett éves helyzetértékelő szemináriumán Frank Gill, a cég szuverén minősítésekért felelős igazgatója "nagyon jelentősnek" nevezte a magyar kormány által végrehajtott költségvetési konszolidációt. Hozzátette: a tavaszi választások jelentenek "valamelyes kockázatot", de a Standard & Poor's alapeseti feltételezése az, hogy a választásokon győztes politikai erő - bármelyik legyen is az - folytatja majd az együttműködést a Nemzetközi Valutaalappal (IMF), és folytatja az IMF-program végrehajtását is.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!