Huba Eörs kutatásvezető, az IFUA partnere csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón elmondta: a kutatás elsősorban arra kereste a választ, hogy a bank vagy biztosító választáskor milyen szempontokat tartanak fontosnak az állampolgárok, mi alapján váltanak az egyes szolgáltatók között.
Kifejtette: a telített pénzügyi piacon a bankok és biztosítók stratégiájában az ügyfélelvándorlás egyre fontosabb kérdésként merül fel. Ehhez igazodva az IFUA Horváth & Partners tanácsadó cég és a Data Research által készített Pénzügyi MOSAIC felmérés - Magyarországon először - reprezentatív módon még részletesebben foglalkozott ezzel a témával, azt a termék- és szolgáltatások szintjén is vizsgálta.
Huba Eörs kiemelte: az általános hazai pénzügyi kultúra állapotát jól jelzi, hogy a 18 éven felüliek több mint egynegyedének egyáltalán nincs semmilyen banki kapcsolata, ami magas aránynak számít, hiszen a kétszintű bankrendszer több mint 20 éve kialakult. Emellett a bankokkal kapcsolatban állók 77 százaléka csak egyetlen bank ügyfele.
Elmondta: a biztosítókat tekintve a felnőtt lakosság több mint 62 százaléka rendelkezik valamilyen biztosítással, közülük 64 százaléknak nincs más cégnél biztosítása. A valamilyen biztosítással rendelkezők arányát jelentősen befolyásolja a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) rendelkezők száma. Érdekes, hogy a magyarok azt tekintik fő biztosítójuknak, ahol lakásukat biztosították, kgfb vagy életbiztosítás alapján lényegesen kevesebben nevezik biztosítójukat az elsőnek.
Rámutatott: összességében a válaszadók 18 százaléka tartja teljesen összehasonlíthatónak a biztosítási termékeket. A díjverseny hatása leginkább a kgfb vonatkozásában volt mérhető. Az ügyfelek 30 százaléka a kgfb-t, 23 százaléka a cascót, 22 százaléka pedig a lakásbiztosítást tartja teljesen összehasonlíthatónak.
Ismertette: a lojalitást, az intézményhez való hűséget tekintve a bankok valamivel rosszabbul állnak, mint a biztosítók - utóbbiak leginkább az életbiztosítással rendelkezők hűségére számíthatnak. A banki ügyfelek 17 százaléka már váltott, 9 százaléka pedig fontolóra vette, hogy lecseréli előző pénzintézetét. Ugyanez az arány életbiztosítás esetén 6, illetve 1 százalék.
Elmondta: a szolgáltatóváltás leggyakoribb oka az ügyfelek által túl magasnak tartott díjak, a bankoknál 47 százalékuk, biztosítóknál 60 százalékuk esetében ez volt az indok. Az is észrevehető, hogy a több banki termékkel rendelkező ügyfelek lojalitása jelentősen csökken, ha nem egy, hanem több pénzintézettől vesznek igénybe szolgáltatást - említette meg.
A kutatás nagy része 2008 őszén készült, de 2009 januárjában megvizsgálták, hogyan hat a pénzügyi-gazdasági válság a pénzügyi szektor ügyfeleire. Huba Eörs elmondta: a deviza alapú lakáshitellel és az autólízinggel rendelkező ügyfeleket már érzékenyen érinti a válság.