Az üzemanyagok ára és a mobilitás, legyen szó akár az egyéni helyváltoztatási lehetőségekről, vagy a klasszikus értelemben vett társadalmi mobilitásról, szorosan összefüggenek. A nyugat-európai életnívó természetes velejárója, hogy egy autó teletankolása nem mér súlyos csapást a családi költségvetésre. Az mfor.hu kiszámolta, hogy az európai országok nettó átlagbérei hogyan viszonyulnak 50 liter üzemanyag, vagyis egy átlagos autó teletöltésének árához. Az üzemanyagárakat euróban, a fuel-prices-europe hét eleji, vagyis június 16-i adatai szerint vettük figyelembe, az átlagbérek pedig az Eurostat adatbázisából származnak.
A 95-ös benzin hazai ára 1,36 euró, amely az olcsóbbak közé tartozik Európában. A legalacsonyabb értékekkel a lengyel kutaknál találkozhatunk, ahol 1,23 eurót kérnek egy liter benzinért, a legdrágábban pedig 1,95-ért Norvégiában tankolhatunk.
Ha azonban az átlagos nettó bérekhez viszonyítjuk a 95-ös árát, akkor igencsak eltérő kép bontakozik ki. A magyar fizetésből 7,88 tank benzinre futja, ami azt jelenti, hogy annak a összegnek, amelyből egy hónapig élnünk kellene, 12,7 százalékát a kúton hagyjuk egy teletankoláskor. A legtöbb nyugat-európai országban ez az arány még a négy százalékot sem éri el. Ebből a szempontból régiónkon kívül kivételnek számít a válság hatásainak mélyebben kitett Portugália és Görögország, 7,75, illetve 6,22 százalékkal. Még magas üzemanyagárairól ismert Olaszországban is 16,1 alkalommal tudják megtölteni autójukat, amely az átlagbér 5,24 százalékának felel meg.
A fentieken kívül nem találunk olyan nyugat-európai országot, ahol ez ekkora terhet jelentene. A szemléletesség kedvéért, ha a magyar fizetések annyit érnének, mint az osztrák, akkor 50 liter benzinért 5 ezer forintnál is kevesebbet kellene fizetnünk a kutaknál. Az európai rekorder Svájcban az átlagbér 1,4 százalékát viszi el a tankolás, ami kevesebb, mint tizede az itthoninak.
Sajnos Magyarország a visegrádi országok között sem teljesít jól, tankoláskor a mi pénzünk éri a legkevesebbet.
Mivel az Eurostat pont azon országok esetében nem rendelkezik tavalyi átlagbér adatokkal, amelyek még nálunk is rosszabb helyzetben vannak, a teljes rangsor összeállításához a 2012-es adatokból kell kiindulni. Így kiderül, hogy Bulgária és Románia még rosszabb helyzetben van, ott még 5 tank üzemanyagra sem futja. Hazánknak még Litvániát sikerült megelőznie, így a negyedik legrosszabb helyzetben vagyunk, bár ez utóbbi esetben olyan kicsi a különbség, hogy a 2013-as adatok még ezen módosíthatnak.
A számításokat egyébként a dízel üzemanyagra is elvégezve, hasonló arányok és rangsor jön ki.
Szász Péter
mfor.hu