Az idei első félévi adatok alapján az egy kgfb szerződésre jutó átlagdíj 6 százalékkal, az egy szerződésre jutó kárfelhasználás pedig 3 százalékkal csökkent. A pozitív tendencia a jövedelmezőség területén is folytatódhat idén: pozitív nulla, azaz néhány milliárd forintos eredmény technikailag még látszik a rendszerben. Kérdés persze, hogy egyéb szempontjaik figyelembevételével, egyes újonnan jelentkező külső költségeket hogyan és hová allokálnak a piaci szereplők - olvasható az elemzésben.
A piac tartalék feltöltöttsége átlagosan az előírt megképzendő tartalék 242 százaléka és 2 biztosító kivételével minden cég tőkefeltöltöttsége meghaladta a 150 százalékot. A publikus adatok az esetleges új indulók számára igen nyereséges - az éves díjbevételre vetítve mintegy 12 százalékos profitot eredményező - ágazatot mutatnak. Ez serkentően hathat mind új szereplők megjelenésére, mind pedig a piaci árverseny éleződésére.
A múlt évi károk számát elosztva a biztosított járművekkel, 3,8 százalék lesz a kárgyakoriság. A korábbi években a kárgyakoriság általában 4-5 százalék körül volt. Ebből a szempontból különbség van az egyes biztosítók között, ami nem csak az állomány minőségétől, de a portfólió-összetételétől is függ. A kárgyakoriság csökkenése összhangban van a különböző rendőrségi tájékoztatókkal, amelyek szerint az "objektív felelősség" bevezetése óta csökkent a balesetek száma.
A kgfb piacon a költséghányad 29 és 35 százalék között változott az elmúlt 6 évben. A költség felét a szerzés díja teszi ki, egyharmad rész az igazgatási költség, míg a maradékot a kárrendezésre használták fel a biztosítók.
Az elemzés megállapítja, hogy pusztán a díjak és a károk elmúlt 3 éves csökkenéséből enyhe díjcsökkenést, esetleg szinten maradó díjat lehetne előre jelezni a jövő évre. A piaci szereplők reakcióit azonban számos tényező mozdíthatja el egy harcos, komoly díjversennyel járó kampány felé.
A kgfb piac tavalyi nyereségességéből levonható az a következtetés, hogy némi díjcsökkentéssel piacot lehet szerezni. Ennek párjaként, a díjversenyből kimaradó biztosító számára fennáll annak a kockázata, hogy akár jelentős állományt is veszíthet. Sok, erre specializált biztosításközvetítőnek érdeke a piaci mozgás. Az elmúlt évek tényei ráadásul évről évre nagyobb mozgást - felmondást, átkötést - jeleztek ezen a piacon.
A magyar kgfb piac 4 millió járművet számlál, az éves díjbevétel pedig 130 milliárd forint.
MTI