5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Széll Kálmán-tervben foglalt lépések nyomán a kormány 122 milliárddal kívánja megnyirbálni a közigazgatás kapcsán felmerült költségeket, melytől a korábbinál hatékonyabb, korrupciótól mentes működést vár. Mfor.hu háttér.

"Az elmúlt években az állam túl sokat költött magára, ugyanakkor nem végezte megfelelően a
feladatát. Nehézkesen és átláthatatlanul működött, s teret adott a korrupciónak. Saját hibáit és
hiányosságait rendre hitelekkel takargatta, mindezzel jelentős mértékben vette ki részét az adósság
újratermeléséből" - olvasható a Széll Kálmán-terv államra vonatkozó fejezetében.  Ennek megfelelően a kormány jövőre a kiadások 32, 2013-ban és 2014-ben 122 milliárd forintos csökkentésével kívánja racionalizálni a közigazgatás működését. Elképzelésüknek megfelelően a reform nemcsak ahhoz járul hozzá majd, hogy az emberek újra bizalommal legyenek az állam és a vezetők felé, hanem az adózás és adóbeszedés bonyolult és túlszabályozott rendszere is egyszerűbbé válik.

Az eredeti dokumentum – reform által érintett többi területhez hasonlóan - kevés konkrétumot tartalmaz arra vonatkozóan, hogy milyen lépésekkel, és mely területekről történő elvonásokkal kívánják kialakítani a közigazgatás költséghatékonyan, ugyanakkor adósságot csökkentő módon működő rendszerét. A nemrégiben nyilvánosságra került azonban az angol nyelvű változata a tervnek is, mely újabb részleteket árul el az Orbán-csomagról.

Állami vezetőknek is részt kell vállalni

“Az adósság elleni összefogásban a kormány tagjainak, a minisztereknek és a parlamenti államtitkároknak most még többet kell vállalniuk.” – szerepel a tervben. Ezért amellett, hogy az évi 40 napról 20 napra csökkentik a nekik járó szabadságot, a béreket illetően is megszorításokra kell készülniük, hiszen annak csak 85 százalékát vehetik fel. Az emelésről, a jutalékokról és a prémiumokról is lemondanak. A fentiek egészen addig érvényben lesznek, míg az államadósság mértéke 65 százalék alá nem csökken. Bár nemrégiben arról szóltak a hírek, hogy az új adózási törvényeknek köszönhetően honatyáink több százezer forinttal többet vihetnek haza. Igaz, tehetjük hozzá az állami vezetőkön megspórolt pénz nem fogja jelentősen javítani a büdzsé egyenlegét.

2011-es szinten ugyanakkor a pártok nominális támogatásának értékét is befagyasztják. A költségvetésben 3,8 milliárd forint szerepel előirányzatként, a tavaly július 29 pontos gazdasági akcióterv eredményeként, melynek során 223 millió forintot vontak el a pártoktól. Ezen kívül a következő választások során a költségcsökkentés jegyében a jelenlegi 386 fős helyett 200 fős Országgyűlést választanak.

A reformok a közbeszerzést is érintenék: a korábbi átláthatatlan és korrupt rendszer helyett, egy egyszerűbb és gyors formáját kívánják kialakítani. Ennek első lépéseként 2011. július 1-jétől lép életbe a törvény, mellyel a közbeszerzési eljárásokból kitiltják a tisztázatlan tulajdonosi háttérrel rendelkező off-shore cégeket. Ezzel is csökkentve a források nem megfelelő felhasználását, hiszen ezen cégek esetében a beruházás által termelt jövedelem külföldre vándorolna.

"Drasztikus centralizálás"

A Széll Kálmán-terv magyar változatában olvasható, hogy az elmúlt időszakban az önkormányzatok adóssága is növekedő tendenciát mutatott, ami összefüggésbe hozható a hitelfelvételekkel. Így a jövőben ezt kormányzati engedélyhez kötik majd. Kósa Lajos az InfoRádiónak tett nyilatkozatában ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy a törekvés megvalósulásához az önkormányzati és az államháztartási törvény módosítására is szükség lesz. Az az átlátható normarendszer pedig, mely a hitelfelvételek engedélyezésénél használható szempontrendszert is tartalmazná, még kidolgozás alatt áll.

A dokumentum angol nyelvű változata azonban ennél többet árul el az önkormányzatokat érintő elképzelésekről. Eszerint a kistelepülések önkormányzatainak drasztikus centralizálására van szükség. A reformok elsődleges célja a működésük hatékonyabbá tétele és az adósságaik csökkentése, ezt pedig a széttagoltság felszámolásával lehet elérni. Az eddig nyilvánosságra került információk alapján azonban még mindig nem egyértelmű, hogy a legkisebb települések önkormányzatainak összevonását jelentenék-e a reformok, vagy a feladatkörök megnyirbálását. Mivel a kormány egyúttal a feladatok méretgazdaságos átszervezését is szeretné megvalósítani, számolni lehet azzal, hogy bizonyos intézményeket összevonnak, vagy egyes feladatokat központi, állami szintre emelnek. Ennek kapcsán nem kizárt az sem, hogy csak a kizárólag területirányítással és fejlesztéssel kapcsolatos feladatok maradnának az önkormányzatok hatáskörében – így például akár az oktatási intézmények is a centralizálás alá eshetnek.

A költségvetésben szereplő adatok szerint különféle jogcímek alapján közel 905 milliárd forintot kapnak az önkormányzatok, melynek nagysága a reformok hatására jelentősen csökkenhet, hiszen a teljes átszervezéssel nem csak azok adósságaiban, de a bevételeiben is változások lehetnek.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!