3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A francia kormány 5-6 milliárd eurós támogatást ajánl az autógyártóknak - jelentette be kedden Francois Fillon kormányfő a járműipar válságáról adandó válaszok egyeztetésére az ágazat képviselőivel megkezdett tárgyalások megnyitóján Párizsban.

A francia miniszterelnök egyben arra is figyelmeztetett, hogy a kormány "masszív erőfeszítéséhez" az autógyártók elkötelezettségére is szükség lesz. "Arról szó sem lehet, hogy az állam a gyártók segítségére siet, ők pedig közben egyszerűen bezárnak egy vagy több franciaországi telepet ... az sem lehet, hogy fognak egy üzemet és áthelyezik (külföldre)" - hangsúlyozta Fillon.

A miniszterelnök jelezte: arra kérte az Európai Bizottságot, hogy késedelem nélkül hagyja jóvá a tagállamok által a járműiparnak nyújtandó támogatásokat. Mivel a bankok - ahogy Fillon fogalmazott - egyszerűen nem képesek az ágazatot kielégítően finanszírozni, és az Európai Központi Bank sem tudott az amerikai jegybankhoz hasonlóan az autógyártóknak nyújtott hitelekkel segíteni, a tagországoknak nincs más választásuk, mint az EU-val egyeztetve közvetlenül beavatkozni.

"Várjuk az Európai Bizottság megszólalását, de most azonnal megmondom, hogy nem fogunk három hónapot várni. Nem fogjuk végigjátszani azt, ami a bankmentő csomaggal történt. Nem fogunk várni, mert sürgős a helyzet" - tette hozzá.

Carlos Ghosn, a Renault elnöke, aki egyben az európai autógyártók egyesületének elnöke is, felszólalásában úgy vélekedett, hogy a "járműipar gyártóinak, szolgáltatóinak és forgalmazóinak a túlélése forog kockán az elkövetkező hónapokban". Véleménye szerint az Európában eddig meghozott intézkedések nem kielégítők a válság átvészeléséhez, ahhoz összehangolt és koordinált európai szintű politikára lenne szükség.

A Renault első embere elsősorban adókedvezmények szükségességét hangsúlyozta a franciaországi autógyártók számára, amellyel párhuzamosan az importált gépkocsikra pedig újfajta adókat kellene kivetni ahhoz, hogy a franciaországi üzemek versenyképességét erősíteni lehessen.

Indoklásában úgy vélte, ahhoz, hogy az autógyártás - amely közvetve vagy közvetlenül a francia munkavállalók tíz százalékának ad munkát - megmaradjon Franciaországban, elfogadható versenyképességi helyzetet kell számára teremteni.

"Ha például felfüggesztjük az iparűzési adót a járműiparnak vagy a szociális terheket átirányítjuk valami olyasmi konstrukció felé, amely a minden eladott gépkocsira kiterjed, és nem a Franciaországban gyártott járművekre, akkor a probléma jelentős része megoldódott" - vetette fel Ghosn.

Becslése szerint egy Renault autó legyártása 1400 euróval többe kerül Franciaországban, nagyrészt az adók miatt, mint a kelet-európai országokban. "A Made in France ezer eurós büntetéssel jár" - fogalmazott. Számításai szerint ebből 250 euró az iparűzési adó, a többi pedig a szociális teher. A francia kormány korábban már eltörölte az iparűzési adót minden új, 2009-ben történő befektetésre.

A Renault elnöke közölte: amennyiben az állam meghozza a szektor támogatására szükséges intézkedéseket, cége minden üzemet és munkahelyet megtart a válság ellenére. A 2008-as eladások hirtelen visszaesése után azonban Ghosn szerint a krízis neheze valószínűleg még csak most következik az ipari vállalkozók számára. Az európai autógyártók egyesülete az európai termelésben idén 2008-hoz képest 15 százalékos visszaeséssel és 15-20 százalékos (150-200 ezres) létszámleépítéssel számol.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!