A francia miniszterelnök egyben arra is figyelmeztetett, hogy a kormány "masszív erőfeszítéséhez" az autógyártók elkötelezettségére is szükség lesz. "Arról szó sem lehet, hogy az állam a gyártók segítségére siet, ők pedig közben egyszerűen bezárnak egy vagy több franciaországi telepet ... az sem lehet, hogy fognak egy üzemet és áthelyezik (külföldre)" - hangsúlyozta Fillon.
A miniszterelnök jelezte: arra kérte az Európai Bizottságot, hogy késedelem nélkül hagyja jóvá a tagállamok által a járműiparnak nyújtandó támogatásokat. Mivel a bankok - ahogy Fillon fogalmazott - egyszerűen nem képesek az ágazatot kielégítően finanszírozni, és az Európai Központi Bank sem tudott az amerikai jegybankhoz hasonlóan az autógyártóknak nyújtott hitelekkel segíteni, a tagországoknak nincs más választásuk, mint az EU-val egyeztetve közvetlenül beavatkozni.
"Várjuk az Európai Bizottság megszólalását, de most azonnal megmondom, hogy nem fogunk három hónapot várni. Nem fogjuk végigjátszani azt, ami a bankmentő csomaggal történt. Nem fogunk várni, mert sürgős a helyzet" - tette hozzá.
Carlos Ghosn, a Renault elnöke, aki egyben az európai autógyártók egyesületének elnöke is, felszólalásában úgy vélekedett, hogy a "járműipar gyártóinak, szolgáltatóinak és forgalmazóinak a túlélése forog kockán az elkövetkező hónapokban". Véleménye szerint az Európában eddig meghozott intézkedések nem kielégítők a válság átvészeléséhez, ahhoz összehangolt és koordinált európai szintű politikára lenne szükség.
A Renault első embere elsősorban adókedvezmények szükségességét hangsúlyozta a franciaországi autógyártók számára, amellyel párhuzamosan az importált gépkocsikra pedig újfajta adókat kellene kivetni ahhoz, hogy a franciaországi üzemek versenyképességét erősíteni lehessen.
Indoklásában úgy vélte, ahhoz, hogy az autógyártás - amely közvetve vagy közvetlenül a francia munkavállalók tíz százalékának ad munkát - megmaradjon Franciaországban, elfogadható versenyképességi helyzetet kell számára teremteni.
"Ha például felfüggesztjük az iparűzési adót a járműiparnak vagy a szociális terheket átirányítjuk valami olyasmi konstrukció felé, amely a minden eladott gépkocsira kiterjed, és nem a Franciaországban gyártott járművekre, akkor a probléma jelentős része megoldódott" - vetette fel Ghosn.
Becslése szerint egy Renault autó legyártása 1400 euróval többe kerül Franciaországban, nagyrészt az adók miatt, mint a kelet-európai országokban. "A Made in France ezer eurós büntetéssel jár" - fogalmazott. Számításai szerint ebből 250 euró az iparűzési adó, a többi pedig a szociális teher. A francia kormány korábban már eltörölte az iparűzési adót minden új, 2009-ben történő befektetésre.
A Renault elnöke közölte: amennyiben az állam meghozza a szektor támogatására szükséges intézkedéseket, cége minden üzemet és munkahelyet megtart a válság ellenére. A 2008-as eladások hirtelen visszaesése után azonban Ghosn szerint a krízis neheze valószínűleg még csak most következik az ipari vállalkozók számára. Az európai autógyártók egyesülete az európai termelésben idén 2008-hoz képest 15 százalékos visszaeséssel és 15-20 százalékos (150-200 ezres) létszámleépítéssel számol.