Van példa arra, hogy jobban ízlik a répa
Ha például az egyes szektorokban meg lenne állapítva, mekkora az adott munkakörben az átlagfizetés, akkor sokkal nagyobb bátorság kellene ahhoz, hogy annak csak harmadát fizesse valaki. Vagy a vendéglátásban is meg lehetne állapítani, hogy adott forgalomhoz (területhez) hány pincér az ideális. Ha például öt, akkor igen merész húzás csak egyet bejelenteni.
Kedvező jelek és rossz példák
Persze vannak kedvező jelek. Így például a színlelt szerződésekkel kapcsolatos amnesztia azt eredményezheti (erre nézve pontos adatok csak az év második felében lesznek), hogy az emberek valóban átalakították a szerződéseket munkaviszonnyá. Ehhez lényegében csak egy médiakampány kellett.
Hasonló lehet a helyzet a dupla járulékteher bevezetésével is. Ha már kötelező lesz a járulék dupláját befizetni a büdzsébe, akkor magasabb összegre is be lehet jelenteni az alkalmazottat. A tízezer vagyonosodási vizsgálat elrettentő erejéről nem is beszélve.
Ugyanakkor volt már arra is példa, hogy rosszul alkalmazták a statisztikai adatokat. A kilencvenes évek közepén meghatározták, mennyinek kell lennie a minimum jövedelemnek az adott szektorban. Mivel azonban arra nem fektettek hangsúlyt, hogy a már meglévő jövedelmek nem csökkenhetnek (mert az automatikus ellenőrzést von maga után), szép lassan mindenki, aki többet fizetett korábban, leszállította a fizetéseket a megkövetelt minimum szintre.
Hiányos képzés hátráltatja a rendszert
Ha már adóhatóság, akkor nem lehet elfeledkezni a bíróságról sem. A hazai közigazgatási bíróság nagy problémája, hogy nincs külön adójogi képzés. A bírók jelentős része egyáltalán nem ért az adótörvényekhez - mutatott rá Erdős Gabriella. Emiatt sokszor csak rábólintanak a hatóság képviselőjének érveire, mondván ha a bíróság nem érti, a hatóság biztos tudja.
Előnyök és úttörő szolgáltatás
A magyar rendszernek is vannak mindazonáltal előnyei. A régióban például kizárólag a magyar hatóság hozza nyilvánosságra rendszeresen az ellenőrzési irányelveket: vagyis az év elején tudni lehet, hogy a revizorok jellemzően milyen szektorban és milyen jelek miatt kezdenek ellenőrzésbe. Ez azt jelenti, hogy nem tűnik zsákbamacskának a hatósági vizsgálat indoka.
Emellett a régióban elsőként Magyarországon vezették be a feltételes adómegállapítás intézményét. (Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy határokon átnyúló ügyleteknél a hatóság állapítja meg annak értékét, így később ebből nem lesz vita).
Más államok csak mostanában vették át ezt a rendszert, sőt a feltételes adómegállapítást illetően uniós szinten is felkészült és fejlett a magyar hatóság.
F. Sz. E.