"Riasztó jeleket tapasztaltunk Európa-szerte a fizetési fegyelem romlásával kapcsolatban" - mondta Felfalusi Péter, a kintlévőség-kezeléssel foglalkozó Intrum Justitia Kft. ügyvezetője sajtótájékoztatón Budapesten. A megszorító intézkedések negatív hatása ebben a tekintetben még nem érződik, de várhatóan tovább tetőzi majd az amúgy is kedvezőtlen helyzetet. A szolidaritási adó bevezetése mellett például a veszteséges vállalatokat is terhelő minimáladó ronthat tovább a helyzeten. A cégek komolyabb béremelésekre kényszerülhetnek, hogy a dolgozók elégedettek legyenek, ami szintén csökkentheti likviditásukat.
Mediterrán hajlamaink vannak
A svéd központú cég felméréséből kiderül, fizetési határidő és késedelem tekintetében Magyarországon a legrosszabban az állami szektor teljesít, miközben a retail ágazat a legfegyelmezettebb. A leírási vesztességek terén az európai országok között hátulról a harmadik helyen vagyunk, vagyis igen jelentős az olyan tartozások mértéke, amelyek behajthatatlanná válnak.
A kutatás keretében 10 ezer európai menedzsert kérdeztek meg a cég szakértői. A lejárt követelések összege a cég felmérése szerint az Európai Unióban eléri a 250 milliárd eurót, ami Ausztria GDP-jének felel meg. Az adósságok növekedési üteme 25 milliárd euró körüli összegre tehető.
Nőtt a jogi eljárások ideje
Jelentősen nőtt a fizetési gondokkal küszködő kkv-k száma, állapítja meg a felmérés. Ennek oka többek között, hogy a kisebb cégek jellemzően későn fognak hozzá a kintlévőségek kezeléséhez. Erre azért érdemes odafigyelni, mert nő az esélye a sikeres behajtásnak, ha a cég megfelelő időben lép.
Sok cég nem törődik a kintlévőségek kezelésével, bízik abban, hogy a vevője előbb-utóbb rendezi a ki nem fizetett számlákat. "Hibának tartom, ha az adósokkal való kapcsolattartást az értékesítőkre bízza egy cég, ugyanis a sales érdeke elsősorban az üzletkötés, s nem segíti a munkáját, ha piszkálja partnerét" - állítja Felfalus Péter.
Egy év alatt duplájára emelkedett a jogerős felszámolási eljárások száma, s a tulajdonosok 100-ból 40 esetben nem tudják megmenteni cégeiket. Az elmúlt évben 526 jogi ügy lezárására került sor, amelyek 32-33 százaléka járt sikerrel. Az ügyvezető elégedetlenségét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy miközben a kormány ígéretet tett a jogi átfutások idejének csökkentésére, a gyakorlatban 314 napra nőtt ez az átlag.
A megelőzés a legfontosabb
Miközben Magyarországon az outsourcing 2-3 százalék körül van, az adósságkezelés terén pozitív példaként emlegetett északi országok esetében ez 20 százalék, Nyugat-Európában pedig 10 körüli.
Szintén a kintlévőségekkel kapcsolatban készített a közelmúltban felmérést a Leeds-i Egyetem Üzleti Iskolájához tartozó Hitelmenedzsment Kutatóközpont. Ebből kiderült, a régió 10 országa közül Magyarországon a leggyakoribb, hogy egy cég késve fizeti ki tartozásait. Ugyancsak megállapítják, hogy hazánkban és Spanyolországban a cégek a legritkább esetbenfordulnak követeléskezeő vállalathoz.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum