5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Felgyorsul a 3-as metróvonal felújításának programja - jelentette ki Tarlós István főpolgármester pénteken budapesti sajtótájékoztatóján.

Tarlós István közölte, péntek reggel két órán keresztül megbeszélését folytatott Orbán Viktor miniszterelnökkel, és azt mondta, hogy a konzultáció után fel fog gyorsulni a metrófelújítási program. A főpolgármester jelezte: egyelőre nem ismert az európai uniós támogatás mértéke, így a kormányzati támogatás szükségességéé sem. Tisztázták a kormányfővel, hogy a ma rendelkezésre álló információk szerint nagyságrendileg mennyi lehet a bekerülési költség és a várható uniós támogatás közötti összeg. A mai becslések szerint ez 50 milliárd forint körül lehet, és ezt a kormány várhatóan biztosítani fogja - mondta Tarlós István.

A főpolgármester visszautasította, hogy a főváros hibája lenne, hogy nem indult el a közbeszerzés. "A konkrét fedezetigazolás hiánya miatt sem tudnám elismerni, hogy ez így van" - fogalmazott, hozzátéve: a szakmai egyeztetések elhúzódása miatt nem történt meg a kiírás, és nem a főváros térfelén pattogott a labda.

Ugyanakkor közölte, pénteken úgy döntött, hogy ha tíz napon belül nem történik meg a kiírás, akkor kezdeményezi majd a fővárosi közbeszerzési cég vezetőjének leváltását. Elmondta: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára csütörtöki levelében azt közölte, hogy az Európai Bizottság jelezte, a 3-as metró támogatásának megerősítésére irányuló módosítást az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) a bizottság jóváhagyta.

Tarlós István szólt arról is, hogy a főváros csak akkor tud magyar buszokat vásárolni, ha van ilyenek. Ha lesznek magyar buszgyártók, akkor biztatni fogja őket, hogy induljanak a BKV buszvásárlási tenderein - mondta.

Így adták át a 4-es metrót!

A dugódíjjal kapcsolatban a főpolgármester beszélt arról, hogy ha a kormány nem akar módosítani a behajtási díj bevezetését lehetetlenné tevő jogszabályon, akkor vissza kell fizetni a 4-es metró támogatásából egy részt. Szerződés értelmében a büntetés 79 százalékát az államnak kell kifizetnie - tette hozzá. Jogszabályi akadály miatt a főváros nem tudja teljesíteni korábbi vállalását - mondta Tarlós István, majd hangsúlyozta: szó nincs arról, hogy akár a 21 százalékot ki akarnánk fizetni. Ha a kötelezettség teljesíthetőségét egy parlament által hozott jogszabály kizárja, akkor "nehogy már a főváros fizessen egy fillért is a büntetésből" - fogalmazott. Tarlós István elmondta azt is, hogy a közeljövőben 8,4 milliárd forintot fordíthat a főváros kerékpárút és kerékpársáv létesítésére, a 13 projekt 18 kerületet érint.

A Bartók Béla út felújításáról szólva elmondta, az átadás határideje 2017. január 31., jelenleg még az út munkaterület. A forgalmi sávok és a kerékpársáv kialakításáról azt közölte, hogy a Műegyetem szakértői vizsgálják a lehetőségeket. Nem dőlt még el a dolog, a főváros nem ellenzi, sőt támogatja, hogy legyen kerékpáros sáv az úton - jegyezte meg.

A hulladékgazdálkodásról a főpolgármester azt mondta, az ügyben "van nézetkülönbség" közte és a kormány között, vitatja a szemétdíj országos egységességét, már csak a nagyságrendek, az eszközállomány, az amortizáció, a karbantartási és az üzemeltetési költségek miatt is.

Az első hírek 10 milliárd körüli veszteségről szóltak, most úgy áll a dolog, hogy a 10 milliárdhoz képest a főváros legfeljebb 1,9 milliárd forinttal tud hozzájárulni a kormány elképzeléshez. Ezt is olyan feltétel mellett, hogy cserében a hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztéséhez az eddigiekhez még ad a kormány 2,4 milliárd forintot - közölte Tarlós István, aki úgy fogalmazott: "így néz ki az alku pillanatnyi állás szerint".

A főpolgármester elmondta, az ígéreteknek megfelelően a római-parti mobilgátról és a hozzá kapcsolódó beruházásokról látványterveket helyeztek ki az érintett területen. A látványterv és a rövid ismertető a főváros honlapján is megtekinthető.

Tarlós István úgy fogalmazott:

"az, hogy mi el akarnánk venni a zöldterületet és tönkre akarnánk tenni a partot, az egy rosszindulatú és őrült fikció".

Megjegyezte azt is, lehetséges, hogy tervezőt kell váltaniuk, mert számukra "elviselhetetlen módon" elhúzódik a tervezés.

Kérdésekre válaszolva Tarlós István elmondta, a 3-as metróvonal felújításának legkésőbb február végén-március elején el kell kezdődnie. A felújítás vélhetően 135-140 milliárd forintba kerül majd, az IKOP-listán most 137,5 milliárddal szerepel. A bekerülési költség és a várható uniós támogatás közötti összeg az előzetes becslések szerint nagyságrendileg 50 milliárd forint - mondta el.

Arra a kérdésre, hogy Orbán Viktor mit ígért neki a megbeszélésen, Tarlós István azt mondta: a kormányfő azt ígérte, hogy "ami a kormányoldalt illeti, felgyorsul a munka, és a kormány garantálja a fedezetet".

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!