Tarlós István közölte, péntek reggel két órán keresztül megbeszélését folytatott Orbán Viktor miniszterelnökkel, és azt mondta, hogy a konzultáció után fel fog gyorsulni a metrófelújítási program. A főpolgármester jelezte: egyelőre nem ismert az európai uniós támogatás mértéke, így a kormányzati támogatás szükségességéé sem. Tisztázták a kormányfővel, hogy a ma rendelkezésre álló információk szerint nagyságrendileg mennyi lehet a bekerülési költség és a várható uniós támogatás közötti összeg. A mai becslések szerint ez 50 milliárd forint körül lehet, és ezt a kormány várhatóan biztosítani fogja - mondta Tarlós István.
A főpolgármester visszautasította, hogy a főváros hibája lenne, hogy nem indult el a közbeszerzés. "A konkrét fedezetigazolás hiánya miatt sem tudnám elismerni, hogy ez így van" - fogalmazott, hozzátéve: a szakmai egyeztetések elhúzódása miatt nem történt meg a kiírás, és nem a főváros térfelén pattogott a labda.
Ugyanakkor közölte, pénteken úgy döntött, hogy ha tíz napon belül nem történik meg a kiírás, akkor kezdeményezi majd a fővárosi közbeszerzési cég vezetőjének leváltását. Elmondta: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára csütörtöki levelében azt közölte, hogy az Európai Bizottság jelezte, a 3-as metró támogatásának megerősítésére irányuló módosítást az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) a bizottság jóváhagyta.
Tarlós István szólt arról is, hogy a főváros csak akkor tud magyar buszokat vásárolni, ha van ilyenek. Ha lesznek magyar buszgyártók, akkor biztatni fogja őket, hogy induljanak a BKV buszvásárlási tenderein - mondta.
Így adták át a 4-es metrót!
A dugódíjjal kapcsolatban a főpolgármester beszélt arról, hogy ha a kormány nem akar módosítani a behajtási díj bevezetését lehetetlenné tevő jogszabályon, akkor vissza kell fizetni a 4-es metró támogatásából egy részt. Szerződés értelmében a büntetés 79 százalékát az államnak kell kifizetnie - tette hozzá. Jogszabályi akadály miatt a főváros nem tudja teljesíteni korábbi vállalását - mondta Tarlós István, majd hangsúlyozta: szó nincs arról, hogy akár a 21 százalékot ki akarnánk fizetni. Ha a kötelezettség teljesíthetőségét egy parlament által hozott jogszabály kizárja, akkor "nehogy már a főváros fizessen egy fillért is a büntetésből" - fogalmazott. Tarlós István elmondta azt is, hogy a közeljövőben 8,4 milliárd forintot fordíthat a főváros kerékpárút és kerékpársáv létesítésére, a 13 projekt 18 kerületet érint.
A Bartók Béla út felújításáról szólva elmondta, az átadás határideje 2017. január 31., jelenleg még az út munkaterület. A forgalmi sávok és a kerékpársáv kialakításáról azt közölte, hogy a Műegyetem szakértői vizsgálják a lehetőségeket. Nem dőlt még el a dolog, a főváros nem ellenzi, sőt támogatja, hogy legyen kerékpáros sáv az úton - jegyezte meg.
A hulladékgazdálkodásról a főpolgármester azt mondta, az ügyben "van nézetkülönbség" közte és a kormány között, vitatja a szemétdíj országos egységességét, már csak a nagyságrendek, az eszközállomány, az amortizáció, a karbantartási és az üzemeltetési költségek miatt is.
Az első hírek 10 milliárd körüli veszteségről szóltak, most úgy áll a dolog, hogy a 10 milliárdhoz képest a főváros legfeljebb 1,9 milliárd forinttal tud hozzájárulni a kormány elképzeléshez. Ezt is olyan feltétel mellett, hogy cserében a hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztéséhez az eddigiekhez még ad a kormány 2,4 milliárd forintot - közölte Tarlós István, aki úgy fogalmazott: "így néz ki az alku pillanatnyi állás szerint".
A főpolgármester elmondta, az ígéreteknek megfelelően a római-parti mobilgátról és a hozzá kapcsolódó beruházásokról látványterveket helyeztek ki az érintett területen. A látványterv és a rövid ismertető a főváros honlapján is megtekinthető.
Tarlós István úgy fogalmazott:
"az, hogy mi el akarnánk venni a zöldterületet és tönkre akarnánk tenni a partot, az egy rosszindulatú és őrült fikció".
Megjegyezte azt is, lehetséges, hogy tervezőt kell váltaniuk, mert számukra "elviselhetetlen módon" elhúzódik a tervezés.
Kérdésekre válaszolva Tarlós István elmondta, a 3-as metróvonal felújításának legkésőbb február végén-március elején el kell kezdődnie. A felújítás vélhetően 135-140 milliárd forintba kerül majd, az IKOP-listán most 137,5 milliárddal szerepel. A bekerülési költség és a várható uniós támogatás közötti összeg az előzetes becslések szerint nagyságrendileg 50 milliárd forint - mondta el.
Arra a kérdésre, hogy Orbán Viktor mit ígért neki a megbeszélésen, Tarlós István azt mondta: a kormányfő azt ígérte, hogy "ami a kormányoldalt illeti, felgyorsul a munka, és a kormány garantálja a fedezetet".
MTI