A magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem átlagárai 6 százalékkal emelkedtek az idei első negyedévben a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva - derül ki a Nielsen legfrissebb kutatási eredményeiből. Ez a második legnagyobb drágulási ütem Európa vizsgált huszonegy piaca között; ennél nagyobb mértékben (12 százalék) csak Törökországban regisztráltak drágulást. A vizsgált huszonegy országban átlagosan 5 százalékos emelkedésről számol be a piackutató cég.
A változás iránya egyébként nem is lehet meglepő tekintve az inflációs adatokat, hiszen a KSH statisztikája alapján januárban 5,5, februárban 6, márciusban pedig 4,7 százalékkal drágult az élelmiszerek ára előző év azonos időszakához viszonyítva.
A tanulmány szerint az élelmiszer-kiskereskedelem átlagárai tíz országban emelkedtek 4 százalék feletti mértékben, idén január- március során, a múlt év első három hónapjához viszonyítva. A fogyasztók viselkedését jelentősen befolyásolja, hogy miként alakulnak az árak. Egy korábbi Nielsen-felmérés szerint az élelmiszerek drágulása az első vagy második legfontosabb gondot okozza a megkérdezettek több mint 20 százaléka számára Lengyelországban, Franciaországban, Csehországban és Belgiumban. Magyarországon a válaszadók 19 százaléka jelezte aggodalmát az emelkedő élelmiszer-árak miatt.
Az átlaggal megegyezően nőtt hazánkban a forgalom
Magyarországon a kutatás szerint az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti forgalma 2012 első negyedévében 5 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. "Most már négy egymás után következő negyedévben nőtt átlag 5 százalék körül az európai élelmiszer-kiskereskedelem bevétele. Az előző két év során kisebb, plusz 2-3 százalékos mutatók jellemezték ezt a piacot" - állapítja meg a Nielsen tanulmánya. "A legnagyobb növekedést elért országok 2012 első negyedévben Törökország, Lengyelország (10 százalékos emelkedést regisztrált), Szlovákia és Magyarország. Két országban pedig, Svájcban és Görögországban érték szempontjából csökkent a bolti forgalom 4, illetve 3 százalékkal. Az erős svájci frank és a gyenge euró ugyanis arra ösztönzi a svájci fogyasztókat, hogy az eurózóna országaiba járjanak át vásárolni".
Mennyiségben már elmaradtunk az előző évtől
Annak ellenére, hogy a forgalom az uniós 5 százalékos átlaggal megegyező mértékben nőtt, nem jelenti azt, hogy az eladott áruk mennyisége is növekedett volna. Míg az uniós átlag stagnálást mutat 2011 első negyedévéhez képest, addig a magyar adat már 1 százalékos visszaesésről ad tanúbizonyságot. Ennél nagyobb csökkenés történt Csehországban, ahol 4 százalékkal esett vissza az értékesített mennyiség, valamint a számos problémával küzdő Görögországban, ahol viszont ennél is nagyobb, 5 százalékos csökkenésről számol be a Nielsen tanulmánya. Az viszont már némi meglepetéssel szolgál, hogy a szomszédos Ausztriában is 2 százalékkal mérséklődött az eladott mennyiség. Ezzel szemben a lengyelek és a szlovákok is az előző év azonos időszakához viszonyítva az idei első negyedévben 5, illetve 2 százalékkal nagyobb mennyiséget szereztek be az élelmiszer-kiskereskedelemben.
mfor.hu