3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy friss tanulmány szerint már negyedik negyedéve nő 5 százalékkal az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele. Az eladott áruk mennyisége viszont egy százalékkal esett vissza 2011 első negyedévéhez képest.

A magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem átlagárai 6 százalékkal emelkedtek az idei első negyedévben a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva - derül ki a Nielsen legfrissebb kutatási eredményeiből. Ez a második legnagyobb drágulási ütem Európa vizsgált huszonegy piaca között; ennél nagyobb mértékben (12 százalék) csak Törökországban regisztráltak drágulást. A vizsgált huszonegy országban átlagosan 5 százalékos emelkedésről számol be a piackutató cég.

A változás iránya egyébként nem is lehet meglepő tekintve az inflációs adatokat, hiszen a KSH statisztikája alapján januárban 5,5, februárban 6, márciusban pedig 4,7 százalékkal drágult az élelmiszerek ára előző év azonos időszakához viszonyítva.

A tanulmány szerint az élelmiszer-kiskereskedelem átlagárai tíz országban emelkedtek 4 százalék feletti mértékben, idén január- március során, a múlt év első három hónapjához viszonyítva. A fogyasztók viselkedését jelentősen befolyásolja, hogy miként alakulnak az árak. Egy korábbi Nielsen-felmérés szerint az élelmiszerek drágulása az első vagy második legfontosabb gondot okozza a megkérdezettek több mint 20 százaléka számára Lengyelországban, Franciaországban, Csehországban és Belgiumban. Magyarországon a válaszadók 19 százaléka jelezte aggodalmát az emelkedő élelmiszer-árak miatt.

Az átlaggal megegyezően nőtt hazánkban a forgalom

Magyarországon a kutatás szerint az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti forgalma 2012 első negyedévében 5 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. "Most már négy egymás után következő negyedévben nőtt átlag 5 százalék körül az európai élelmiszer-kiskereskedelem bevétele. Az előző két év során kisebb, plusz 2-3 százalékos mutatók jellemezték ezt a piacot" - állapítja meg a Nielsen tanulmánya. "A legnagyobb növekedést elért országok 2012 első negyedévben Törökország, Lengyelország (10 százalékos emelkedést regisztrált), Szlovákia és Magyarország. Két országban pedig, Svájcban és Görögországban érték szempontjából csökkent a bolti forgalom 4, illetve 3 százalékkal. Az erős svájci frank és a gyenge euró ugyanis arra ösztönzi a svájci fogyasztókat, hogy az eurózóna országaiba járjanak át vásárolni".

Mennyiségben már elmaradtunk az előző évtől

Annak ellenére, hogy a forgalom az uniós 5 százalékos átlaggal megegyező mértékben nőtt, nem jelenti azt, hogy az eladott áruk mennyisége is növekedett volna. Míg az uniós átlag stagnálást mutat 2011 első negyedévéhez képest, addig a magyar adat már 1 százalékos visszaesésről ad tanúbizonyságot. Ennél nagyobb csökkenés történt Csehországban, ahol 4 százalékkal esett vissza az értékesített mennyiség, valamint a számos problémával küzdő Görögországban, ahol viszont ennél is nagyobb, 5 százalékos csökkenésről számol be a Nielsen tanulmánya. Az viszont már némi meglepetéssel szolgál, hogy a szomszédos Ausztriában is 2 százalékkal mérséklődött az eladott mennyiség. Ezzel szemben a lengyelek és a szlovákok is az előző év azonos időszakához viszonyítva az idei első negyedévben 5, illetve 2 százalékkal nagyobb mennyiséget szereztek be az élelmiszer-kiskereskedelemben.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!