A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) idén áprilisban hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot indított a Wáberer Hungária Biztosító Zrt. által a PSZÁF honlapján közzétett, 2013. június 2-tól az új szerződéseknél érvénybe léptetendő kgfb-díjtarifa kapcsán.
Az elvégzett vizsgálat feltárta: a Wáberer Biztosító hirdetményében az életbe léptetendő díjat nem a biztosítottak korábbi károkozásainak száma, illetve a tarifarendszerében megnevezett egyéb díjeltérítési tényezők – pl.: életkor, lakcím, alapdíj – alapján állapította meg, hanem egyedül a biztosító által célul kitűzött kárhányadot szavatoló céldíj figyelembe vételével. Utóbbit az elérni kívánt kárhányad és a korábbi éves díjak figyelembe vételével alakította ki.
A kgfb-ről szóló törvény, illetve a bonus-malus rendszer szerinti besorolást meghatározó nemzetgazdasági minisztériumi rendelet előírásai alapján azonban a biztosítók – jelenleg kizárólag a bonus-malus rendszer keretein belül – azaz a biztosítottak korábbi kárainak számához, kártörténeti adataihoz igazodóan – hirdethetnek kgfb-díjtarifákat. Jogszabályi felhatalmazás híján a biztosítóknak jelenleg nincs lehetősége a bonus-malus rendszertől eltérő, egyéb fogalmi rendszer, megközelítési mód – például a korábbi kárszám helyett a károkozások mértéke alapján történő – alkalmazására.
A PSZÁF határozatában emiatt megtiltotta a társaságnak a jogszabálysértő magatartás további folytatását, és 3 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal is sújtotta a Wáberer Biztosítót. A PSZÁF a bírság kiszabásánál figyelembe vette, hogy a Wáberer Biztosítóval szemben idén januárban már határozatban kellett intézkednie a kgfb-hez kötődő jogszabályok megsértése miatt, mivel a társaság a bonus-malus besorolási kategóriákon túli, további differenciálást lehetővé tevő úgynevezett „kármentességi korrekciót” alkalmazott.
mfor.hu