3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Varga István gazdasági miniszterrel készített interjút közölt kedden a Financial Times Deutschland (FTD) című német üzleti-politikai napilap.

A cikk bevezetője szerint a magyar kormány a gazdaság versenyképességét látja veszélyben forogni az uniós tagállamokban bevezetett gazdaságélénkítő csomagok miatt. "A jelenlegi válságban nem maradt eszközünk a konjunktúra élénkítésére" - mondta Varga István az FTD-nek. "Ebből a szempontból biztosan hátrányban vagyunk" - tette hozzá.

Varga szerint a francia és a német gazdaságélénkítő intézkedések "nem mindig a megfelelő irányba mutatnak." Mindenekelőtt az autóiparban "a jelenlegi szerkezetet őrzik meg, változások beindítása helyett" - mondta a gazdasági miniszter.

Az FTD szerint Magyarország példája azt mutatja, hogy a nagy uniós államok élénkítő csomagjai megosztottságot idézhetnek elő a közösségben. A lap rámutat: a válság közepette Magyarország igénybe vette a Nemzetközi Valutaalap (IMF) és az EU segítségét. A kormány cserébe szigorú megszorításokat vezetett be, és alig van mozgástere a gazdaság élénkítésére. Hasonló problémával küzdenek a balti államok is - írta az FDT.

Más közép-európai kormányok tagjaihoz hasonlóan Varga is alapvetően kétkedéssel szemléli a nyugat-európai gazdaságélénkítő csomagokat. "A kimeneti stratégia a legfontosabb, amivel most Európában foglalkozni kell. Az a kérdés, hogy miként veszünk vissza az állami segítségből, és hogyan faragjuk le a hiányt" - mondta a miniszter.

Magyarország már 2007-ben nekilátott a költségvetési hiány csökkentésének, és már látszanak az első eredményei az erőfeszítéseknek. A kormány idénre 3,9 százalékos GDP-arányos hiánycélt tűzött ki. Az országot ugyanakkor keményen sújtja a válság, ami kérdésessé teszi ennek elérését - írta a német lap.

Varga szerint csökkenteni kell a magyar gazdaság túlságosan erős függőségét Németországtól. "Szeretnénk megkönnyíteni a vállalkozásoknak, hogy a Balkánra, a volt Szovjetunióba vagy Észak-Afrikába exportáljanak. Nem tudunk nagy belső piacra támaszkodni, mint a lengyelek, ezért új exportpiacokat kell feltárni."

Az FTD emlékeztetett: tavaly a magyar kivitel több mint negyede Németországba irányult. Ez részben azért alakult így, mert német autógyártók - mint az Audi - Magyarországra telepítettek termelést.

A legnagyobb új uniós tagállamtól, Lengyelországtól eltérően Magyarország kevéssé látja hasznát a német roncsprémiumnak. Lengyelországban tipikus roncsprémium-modellnek számító kisautókat gyártanak, Győrben viszont Audi TT-ket szerelnek össze, ez a kocsi pedig a roncsprémium haszonélvezői számára nemigen jön számításba - írta az FTD.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!