3p

Az olajárak határozottan emelkedtek a héten, és a drágulás megkezdődött a hazai kutakon is - derül ki az Mfor Üzemanyagár-figyelő friss elemzéséből. Az alapanyagok árainak változása további benzináremelést jelez előre.

Egy héttel korábbi elemzésünkben már megelőlegeztük, hogy jó ideig nem lesznek majd olyan alacsony árak, mint amiket akkor tapasztalhattak a hazai autósok. Úgy tűnik, hogy ez a prognózis nem csak azért vált be, mert januártól az adóemelés miatt komolyabb drágulás jön, hanem a nemzetközi folyamatok is rátettek egy lapáttal erre.

Az euróban számított uniós rangsorban egyébként a december 18-i adatok alapján Magyarországon olcsóbbak lett a benzin, és a 95-ös fajtát tekintve biztató volt az összkép. A 27 tagállamot összevetve a hatodik legkisebb árakat láthattuk.

Ráadásul nem csak a nyugat-európai országokhoz képest alakult jól a helyzet, de régiós szinten is. Sorozatunkban többször jeleztük, hogy miközben a magyar vásárlóerő az egyik legalacsonyabb Közép-Európában, az üzemanyagok ára ezt nem tükrözi, hiszen számos alkalommal még az osztrák áraknál is drágább volt itthon a tankolás.

A gázolaj esetén már nem ennyire idilli az összkép, ennél az üzemanyagtípusnál a magyar árak az európai középmezőny alsó felében találhatóak.

Ami pedig a régiós összehasonlítást illeti, a hazai kutaknál alkalmazott gázolajáraknál csak Ausztriában és Horvátországban láthatunk magasabbat.

A Vörös-tengeren történtek a magyar árakat is emeli

Ahogy cikksorozatunk korábbi részeiben, ezúttal is kitérünk az olajárak alakulására, ez ugyanis döntő befolyással van a finomított termékekre is. Pénteken az olaj tőzsdei jegyzése tovább emelkedett, miután a Közel-Keleten még mindig igen feszült a helyzet. Ennek hátterében az áll, hogy a Vörös-tengeren több hajót érintett a húti lázadók támadása. Az árak már a hét elején megugrottak, miután a világ egyik legnagyobb olajvállalata, a British Petrol (BP) hétfőn bejelentette, leállítják a Vörös-tengeren történő olajszállításokat az említett támadások miatt. A BP lépése után egyébként más olajtársaságok is hasonló döntést hoztak. Ez már csak azért is probléma, mert a közeli Suezi-csatornán át megy a tartályhajókkal történő olajszállítások 10 százaléka.

Ez most fájdalmasan érinti a magyar autósokat is. Fotó: Depostiphotos
Ez most fájdalmasan érinti a magyar autósokat is. Fotó: Depostiphotos
A kerülő úton történő szállítás rövid távon alacsonyabb kínálatot jelent az olaj piacán. Természetesen Afrikát megkerülve ezek előbb-utóbb célba érnek, ám a hosszabb út értelemszerűen magasabb költségekkel jár, ami a tőzsdéken már most beárazódik. A fentiek miatt egyébként a tőzsdén jegyzett finomított termékek ára is emelkedésbe kezdett.

Volt a héten egy másik fontos hír is, amely azonban a harci cselekmények miatt nem kapott komolyabb hangsúlyt, ez pedig Angola kilépése az OPEC-ből. Az afrikai ország azért döntött így, mert szerinte a kartell döntései nem szolgálják az ő érdekeit. A napi, körülbelül 1,1 millió hordó olajat termelő ország legutóbb is tiltakozott, amikor az OPEC+ csoport úgy döntött, hogy 2024-re csökkentik Angola kitermelési kvótáját. Angola döntését kommentálva a szakértők azon az állásponton voltak, hogy ez nem okozott túl nagy meglepetést az OPEC legutóbbi ülése után, mindazonáltal jelzi a szervezet megosztottságát, és az egység hiánya a jövőben komoly zavarokat okozhat, amikor a kitermelés visszafogásával szeretnék feljebb tolni az árakat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!