5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A héten kialakult áraknál idén várhatóan már nem lesz olcsóbb a magyar kutaknál az üzemanyag - derült ki az Mfor Üzemanyagár-figyelő friss elemzéséből. Januártól pedig az adóemelés miatt nagyot ugranak az árak.

Rovatunkban hétről hétre az európai kitekintés mellett előrejelzést adunk a hazai üzemanyagárak várható alakulásáról. Az utóbbi hetekben jellemzően csökkenő árakat jeleztünk előre, már csak azért is, mert a nemzetközi piaci folyamatok erre engedtek következtetni. A csökkenő alapanyagárak és az olajvállalatok által elérhető marzsok is lefele tartottak, ez pedig a benzinkutaknál is érvényesült az utóbbi időszakban. Ennek köszönhetően forintban számolva a 95-ös benzin éves mélypont körül van, és a dízel esetén is csak a május-júniusi időszakban voltak ennél alacsonyabb árak.

A fent említett nemzetközi folyamatok egyébként Európa-szerte érvényesültek, ennek megfelelően az elmúlt hónapokban mindenhol áresésnek örülhettek az autósok. Az Európai Unióban a 95-ös benzin esetén a nyár végi, ősz elejei lokális csúcsokhoz képest jellemzően átlagosan 20 eurócentes (75-80 forintos) áresést láthattunk. Persze az árváltozások nem feltétlenül egyszerre léptek életbe minden országban, így a sorrendben kisebb mozgások többször is voltak az elmúlt hónapokban. Illetve arra is láthattunk példát, amikor a választás kimenetelét próbálták befolyásolni az üzemanyagárakkal Lengyelországban, és emiatt többször is a piaci folyamatokkal ellentétes volt az ottani árak alakulása. Erről itt írtunk bővebben:

Összességében a magyar árak kapcsán azt mondhatjuk, hogy az európai rangsor alsó középmezőnyében voltunk az elmúlt félévben. Ami abból a szempontból örömteli, hogy a nyugati országokban továbbra is drágább a tankolás. Nem ilyen rózsás a kép, ha a hazai vásárlóerőhöz viszonyítunk, hiszen az az egyik leggyengébb Európában, így ebből a szempontból rossz helyzetben vannak a magyar autósok.

Még élesebben rajzolódik ki a fenti folyamat, ha régiós összevetésben nézzük az árakat, hiszen az életszínvonal alapján a hazai áraknak a bolgár és a román szinten kellene lenniük. A szomorú valóság azonban, hogy inkább az osztrák árak köszönnek vissza Magyarországon.

A gázolaj esetén az összkép hasonló, ott is a középmezőny alján mozogtak a magyar árak. A legfrissebb rangsorban sincs ez másképp.

A régiós összehasonlítás kapcsán ismételni tudjuk magunkat, hiszen itt továbbra is az élmezőnyben vannak az árak, miközben a jövedelmekben számos országtól elmaradunk.

Merre tovább?

Úgy tűnik, az olajárak esése a héten kifulladt, a pénteki drágulás révén az első emelkedő hetet zárhatja az olajpiac. Ez részben azoknak az előrejelzéseknek tudható be, amelyek növekvő keresletet valószínűsítenek, ilyen prognózist tett közzé a napokban a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) is. De talán ennél is fontosabb hatással volt az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed szerdai ülését követő közlemény, illetve az intézmény elnökének beszéde, amelyek miatt a dollár nagyon jelentősen gyengült, ez pedig magával hozta az olaj (dollárban számolt) drágulását.

A világ olajfogyasztása napi 1,1 millió hordóval (bpd) emelkedik 2024-ben – írta az IEA havi jelentésében, ami napi 130 ezer hordóval haladja meg a korábbi előrejelzését. A szervezet a mostani növekedést az amerikai kereslet kilátásainak javulásával indokolta. Utóbbi egyébként annak tudható be, hogy az olajárak jelentősen csökkentek az elmúlt hónapokban. A növekvő kereslet már csak azért is nyomhat sokat a latban, mert 2024-ben a kínálati oldal várhatóan elmarad az ideitől, miután a közelmúltban az OPEC+ napi 2,2 millió hordós kitermeléscsökkentésről döntött.

Ugyanakkor a szakértők szerint sem a keresleti, sem a kínálati oldal változása nincs kőbe vésve. A kínai kereslet kapcsán hosszú hónapok óta kérdőjelek merülnek fel, az ország gazdasági teljesítménye ugyanis elmaradt idén a korábban várt szintektől. De nemcsak a kínai kereslet lehet alacsonyabb a vártnál, hanem több európai országé, így Németországé is. Hazánk legfontosabb külkereskedelmi partnerénél az ipar idén kifejezetten gyenge számokat produkált, és az elemzők 2024-ben sem várnak éles fordulatot. Így továbbra sem biztos, hogy a prognózisokban szereplő nagyságrendű keresletnövekedés megvalósul.

A másik oldalon pedig a kitermelés is kérdéses. Az OPEC vágása ugyan fájdalmas lehet, de idén például az amerikai termelők növelni tudták a kibocsátásukat, az őszi áreséshez ez is hozzájárult. De az utóbbi két év magas árai miatt számos országban kezdődtek új mezők feltárásai, amelyek a következő időszakban növelhetik a kínálatot.

Ami a rövidtávú előrejelzésünket illeti, a mostani tőzsdei olaj- és dízelárakat tekintve érdemi árcsökkenésre nem lehet számítani. Legfeljebb a forint erősödése lehet az, ami néhány forintos áresést generálhat. Összességében komolyabb árváltozásra karácsonyig már nem lehet számítani. Miután a jövő év elején jön a 41 forintos adóemelés, így várakozásunk szerint a mostani áraknál jó ideig csak magasabbakat fogunk a kutaknál tapasztalni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!