6p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A „mathca-mánia” egyelőre nem mutatja a lassulás jeleit, a globális kereslet pedig az ellátási láncokat a csőd szélére sodorja.

A porított zöld ital hatalmas rajongótáborral rendelkezik Tokióban, ahol minden szombaton hosszú sorok kígyóznak a The Matcha Tokyo kávézójához. A divatos, minimalista kávézóban a személyzet öntöttvas vízforralót és bambuszkanalat használ. Mindkettő a matcha hagyományos japán készítéséhez kell, amelyet „chanoyu”-nak hívnak, ami szó szerint azt jelenti, hogy „forró vizet a teához”, de a világban „teaszertartásnak” fordítják.

Tokión túl a matchakávézók és -bárok a világ más pontjain is látványossággá váltak, Stockholmtól Melbourne-ön át Los Angelesig. A matcha 2019 óta állandó eleme a Starbucks, 2020 óta pedig a Dunkin étlapjának. Pedig ezt a meglehetősen népszerű italt Nyugaton sokáig szkepticizmus övezte.

Zöld arany

A matcha egy zöldtea-fajta, amelyben a fiatal tealeveleket kőmalomban porrá őrlik. Más teákkal ellentétben, amelyeknél a leveleket áztatják, majd fogyasztás előtt eltávolítják, a matchaport forró vízbe keverik.

A matcha valójában Kínából származik, Japánba 1250 körül került be, ahol az 1500-as évektől kezdve kulcsszerepet játszik a teaszertartásokban. Bár a Japánban szolgáló portugál jezsuita misszionáriusok már ekkor felfedezték, de a világ csak a 19. században kezdett el érdeklődni a matcha iránt.

Nem olcsó, mégis sokan szeretik és isszák a matcha lattét
Nem olcsó, mégis sokan szeretik és isszák a matcha lattét
Fotó: Depositphotos

A 19. század végétől kezdődően világkiállításokat és vásárokat kezdtek el rendezni európai és amerikai városokban, ahol a világ minden tájáról érkező közönség előtt a japánok bemutathatták a művészetüket, a találmányaikat és a kultúrájukat. A kiállításokon gyakran tartottak chanoyu bemutatókat, miközben mind a japán kormány, mind a teaipar erőteljesen népszerűsítette a japán zöld tea minden fajtáját, beleértve a matchát is.

A zöld kásától a borsópüréig

Bár az áztatott japán zöld tea a 19. századi Amerikában vált népszerűvé – ahol általában tejjel és cukorral kortyolgatták –, a matcha kezdetben nem nyerte el a nyugati ízlés tetszését – írja a The Conversation cikkírója, aki Japában ösztöndíjasként kutatta a teaszertartásokat.

Megemlíti Eliza Ruhamah Scidmore amerikai újságírót és utazási írót is, aki a XVIII. században évtizedeket élt Japánban, és 1891-es könyvében még „egy tál zöld kásaként” írja le, ami „keserűbb a kininnél”. Mások arról számoltak be azokból az időkből, hogy porított levelekből készül, zöldes színű és sűrű, mint a borsóleves. Illatos, de nem túl ízletes”.

Korabeli újságcikkekben hasonló élményről írtak a világutazók: „Kevés európai tudja meginni anélkül, hogy nagyon boldogtalannak érezné magát”. Anna de Montaigu grófnő is beszámolt egy teázásról, amelyen részt vett az 1904-es St. Louis-i világkiállításon. A matcha ízét „kiválónak” nevezte, de amerikai olvasóit így figyelmeztette: „Cukor és tejszín nélkül isszuk ezt a drága teát... még ha nem is kellemes a beavatatlanok ízlelőbimbóinak.”

A szertartás alapvetése

Ennek ellenére ma ott tartunk, hogy megőrülnek az emberek a matcháért, bár már a legendás teaszertartás nélkül. Az úgynevezett chanoyu ugyanis nem csak egy egyszerű felszolgálás. Egy olyan hagyomány, amely magában foglalja a matcha, valamint az ételek kínálásának és elfogyasztásának módjait. Ezeket pedig különböző iskolák máshogy tanítják.

A kiinduló pont a matcha tea, de ma már számtalan módon használják, még matcha torta is kapható
A kiinduló pont a matcha tea, de ma már számtalan módon használják, még matcha torta is kapható
Fotó: Depositphotos

Az órákon a diákok megfigyelés és gyakorlás útján sajátítják el, hogyan legyenek jó házigazdák, vagy vendégek. Ismereteiket a gyakorlatban is alkalmazzák a hivatalos teázási összejöveteleken, az úgynevezett „chaji” keretében. Ez három-négy órán át is eltarthat, és magában foglal egy többfogásos vacsorát – a „kaisekit” –, több kör szakét, valamint a faszén kezelését is. 

A modern őrület: mathca latte

 

A matcha latte matchaporból, vízből, valamint állati vagy növényi tejből készült habos és krémes állagú ital. Sokan az ízén túl az egészségügyi hatásai miatt szeretik. A matcha teapor ugyanis gazdag antioxidánsokban, vitaminokban és ásványi anyagokban, így a matcha latte fogyasztása vitalizáló hatású, és segíthet a koncentráció javításában. Emellett a benne található L-teanin nevű aminosav enyhe nyugtató hatással rendelkezik, ami hozzájárulhat a stressz csökkentéséhez.

Kétféle matcha van: az egyik sűrű teaként – koichaként –, a másik hígabb teaként, az úgynevezett „usuchaként” készül. Mindkettőhöz édességek járnak – magyarázza a The Coversation írásában Rebecca Corbett, a Dél-kaliforniai egyetem japán ismeretek tanára, aki azt is felkutatta, hogy a századforduló környékén ha ritkán, de nyugati nők is végeztek Japánban teaszertartási tanulmányokat.

Ida Trotzig 1888 és 1921 között élt Japánban, ahol chanoyu órákat vett. Miután visszatért Svédországba, 1911-ben kiadott egy könyvet a teaszertartásról, 1905-ben a kiotói Urasenke Teaiskola pedig három amerikai nővért, Helen-t, Grace-t és Florence Scottfield-et fogadta tanulóként. A lányokról kimonót viselő, japán stílusú hajjal készült fénykép jelent meg az iskola havi magazinjának egyik számában 1908-ban – ami főleg akkoriban ritkaságszámba ment.

Szertartás nélküli matcházás

A tudósok még nem jöttek rá pontosan a matcha közelmúltbeli globális fellendülésének okaira. De érdemes átgondolni néhány dolgot. Először is, egyértelmű, hogy a közösségi média, különösen az Instagram és a TikTok, nagy szerepet játszik benne. Az élénkzöld ital esztétikailag igen vonzó látvány, de számos egészségügyi előnye is lehetővé tette, hogy csatlakozzon más szuperélelmiszerek sorába, mint az acai bogyók vagy a kombucha mögé.

Aztán ott van az is, ahogyan a nyugatiak gyakran mitologizálják Japánt az „ősi bölcsesség” forrásaként. Ehhez társul még egy különös rajongás a hagyományos japán életmód és ételek – beleértve a matchát is – iránt.

Végül az embereket vonzza a chanoyuhoz kapcsolódó minimalista esztétika, amely más japán történetekben, például a sziklakertészetben vagy a kalligráfiában is tapasztalható.

Érdekes módon a mai fogyasztók túlnyomó többsége nem a chanoyu során issza a matchát, még akkor sem, ha a matcha-árusok a hagyomány esztétikájából merítenek. A 19. század végén nem lehetett teaszertartás nélkül matchát inni. Az italt pedig mindig natúr tej, aroma vagy édesítőszer nélkül szolgálták fel. Ma pedig a matcha új életre kelt, és szinte bármilyen módon elkészítik: vaníliával, tejszínhabbal, fahéjjal, bármivel. Így maradnak fenn évszázados hagyományok a modern világba ágyazódva.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!